- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Jarruletkut – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 296 tulosta)
Moottoripyörät voivat saavuttaa valtavia kiihtyvyysarvoja, koska niiden teho-painosuhde on parempi kuin autojen. Valitettavasti tämä ei vaikuta jarrutusmatkaan samassa suhteessa. Lyhyt akseliväli ja suhteellisen korkea painopiste estävät sen. Moottoripyöräilijöiden on oltava varovaisempia käyttäessään moottoripyöränsä jarrutusvoimaa, jotta he eivät joutuisi epävakaisiin ajo-olosuhteisiin. Tämä edellyttää täysin toimivaa ja hyvin annosteltua jarrujärjestelmää. Moottoripyörien jarrujärjestelmien heikko kohta ovat moottoripyörän jarruputket, jotka useimmissa moottoripyörissä on valmistettu erityisistä kumiseoksista ex works. Vain muutamat kalliit moottoripyörät on varustettu suoraan tehtaalta Stahlflex-jarruputkilla. Motointegratorilla tarjoamme moottoripyörääsi tavallisia jarruputkia vaihdettavaksi, mutta myös teräspunottuja jarruputkia jälkiasennusta varten huippulaadukkaina.
Miksi jarruputkien laatu on tärkeää?
Moottoripyörissä on autojen tavoin hydraulinen jarrujärjestelmä. Käsi- tai jalkajarru syöttää jarrujärjestelmään hydraulipaineen, joka siirtää jarrunesteen (hydrauliöljyn) jarruputkia pitkin jarrumännille. Mitä voimakkaammin moottoripyörää jarrutetaan, sitä korkeampi on jarrunesteen paine jarruputkissa ja sitä pidemmälle ja voimakkaammin jarrumännät ulottuvat. Jos jarruletkut ovat viallisia, sillä on suora vaikutus jarrujen hidastuvuuteen.
Kumijarruletkujen haitat
Kumiset jarruletkut ovat erittäin edullisia, minkä vuoksi ne kuuluvat monien moottoripyörien vakiovarusteisiin. Vain muutamat, lähinnä urheilulliset moottoripyörät, on varustettu paremmilla Stahlflex-jarruputkilla, jotka on valmistettu tehtaalla. Normaalien jarruletkujen kumiseokset altistuvat moottoripyörissä säälle ja auringonpaisteelle. Lämpötilan vaihteluiden, ikääntymisen ja auringon UV-säteilyn vuoksi kumiletkut halkeilevat ja haurastuvat. Ne voivat vuotaa muutaman vuoden kuluttua. Ne menettävät pehmittimensä eivätkä ole enää yhtä joustavia, mikä harvoin johtaa täysin rikkoutuneeseen jarruletkuun, mutta usein vuotoon mutkien kohdalla.
Moottoripyörävalmistajat suosittelevat kaikkien kumisten jarruputkien vaihtamista 4-5 vuoden välein. Jos kumiset jarruletkut ovat vanhempia, ne eivät enää kestä hyvin hydraulista painetta ja laajenevat paineen alla. Tämä siirtää jarrutuspistettä kauemmas taaksepäin tai jarrua on käytettävä voimakkaammin, jotta jarrupaine olisi riittävä. Tämä aiheuttaa myös aikaviiveen, ja jarruvoima vaikuttaa myöhemmin. Koska tämä ei tapahdu yhtäkkiä ikääntymisprosessin aikana vaan vähitellen, moottoripyöräilijä ei huomaa sitä heti tai tottuu huonoihin jarruihin. Tämä on tietenkin täysin tarpeetonta ja vaarallista. Motointegratorin verkkokaupasta on erittäin helppo hankkia uudet kumista tai Stahlflexistä valmistetut jarruputket kohtuulliseen hintaan.
Moottoripyörien Stahlflex-jarruputkien edut
Stahlflexistä valmistetut jarrujohdot kehitettiin alun perin kilpa-ajoon, jossa jarrujärjestelmän luotettavuus ja tarkka annosteltava painepiste ovat erittäin tärkeitä. Teollisen massatuotannon ansiosta Stahlflex-jarruputkia on nyt saatavilla suhteellisen edullisesti myös maantiemoottoripyöriin, esimerkiksi Motointegratorilta.
Stahlflex-jarruputkien sisäosa on yleensä valmistettu ikääntymisen kestävistä elastomeereistä, jotka on päällystetty ruostumattomalla kromi-nikkeliteräskankaalla. Ne kestävät suurempia paineita ilman, että ne laajenevat vaipan ansiosta. Teräspunosjarruputkien käyttöikä on lähes rajaton, eikä niitä tarvitse vaihtaa, elleivät ne ole vaurioituneet vakavasti ulkopuolelta. Teräsverkko suojaa tehokkaasti myös kiveniskuilta tai martien puremilta. Koska ne eivät myöskään voi huokoistua kuten kumiset jarruletkut, Stahlflex-jarruletkut vähentävät myös veden imeytymistä hygroskooppisesta (voimakkaasti vettä houkuttelevasta) jarrunesteestä.
Moottoripyörissä, toisin kuin autoissa, tekniikka on vapaasti näkyvissä, mikä myös tekee Stahlflex-jarruletkujen käytöstä esteettisesti miellyttävämpää kuin kumijarruletkujen käytöstä.
Kumijarruletkujen korvaaminen Stahlflex-jarruputkilla
Kun tarkastelet Motointegratorin teräspunosjarruputkien hintoja, huomaat, että korkeampi hinta maksaa itsensä nopeasti takaisin. Kun vertaat kumijarruletkujen hintoja, älä ota huomioon vain kumijarruletkujen vaihtoa, joka on tarpeen 4-5 vuoden välein. Huomioi myös asennustyö ja asennuskustannukset.
Valitse oikeat Stahlflex-jarruputket
Stahlflex-jarruletkut ovat yleensä valmiiksi valmistettuja ja niissä on yhteensopivat liitännät, jotta jarrujärjestelmä on luotettavasti tiivis. Kun tilaat teräspunosjarruputkia Motointegratorin verkkokaupasta, varmista, että ne sopivat moottoripyörääsi. Hakunaamarimme auttaa sinua tässä.
Sovita vain hyväksyttyjä Stahlflex-jarrulinjoja
Kumisten jarruletkujen muuttaminen teräspunosjohdoiksi edellyttää rekisteröintiä ajoneuvoasiakirjoihin, kunhan kyseessä ei ole jo vakiona asennettujen teräspunosjohtojen korvaaminen. Rekisteröintiä varten on varmistettava, että jarruputkien mukana on yleinen käyttölupa (ABE).
Jarrujärjestelmässä ei ole ilmaa
Kun vaihdat jarruputket, sinun on vaihdettava myös jarruneste, jota suositellaan 2 vuoden välein. Huomioi moottoripyörällesi hyväksytty jarrunesteen spesifikaatio. Lisäksi jarrujärjestelmään ei saa päästä ilmaa, kun jarruputkia vaihdetaan. Jarrusatuloissa on asianmukaiset vuodatuslaitteet.
Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat teräspunosjohdot, kumiset jarruletkut, jarrunesteet, jarrupalat sekä jopa 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta moottoripyöriin ja autoihin premium-valmistajilta, kuten GOODRIDGE, INPARTS, TRW tai VICMA. Hyödynnä Motointegratorin mutkaton palautuslähetys tarvittaessa.