- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Sytytystulpan pistokkeet – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 68 tulosta)
Jotta kipinä kirjaimellisesti hyppäisi yli, sytytystulppaan on johdettava korkea jännite. Sytytystulpan liitin on erittäin tärkeä liitäntä. Miten tämä vuorovaikutus toimii ja millaisia ongelmia moottoripyörän sytytystulpan liittimenympärillä voi esiintyä?
Sytytystulpan toiminta ja tehtävä
Nimi paljastaa jo päätehtävän: sytytystulpan tehtävänä on sytyttää moottorin bensiini-ilmaseos. Tämän on tapahduttava täsmälleen oikealla hetkellä, muuten moottorissa voi ilmetä ongelmia. Lisäksi tämä prosessi tapahtuu hyvin, hyvin usein. Sytytystulppa kipinöi 10 000 kierroksen aikana noin 160 kertaa sekunnissa. Jos voisit nähdä sytytystulpan toiminnassa, se näyttäisi paljain silmin siltä, että tulppa hehkuu jatkuvasti tällä kierroslukualueella.
Jotta ymmärtäisit, miten nämä lukemattomat kipinät syntyvät, on parasta kuvitella kaksi langanpäätä. Jos lähetät voimakkaan jännitteen tämän läpi, johtojen väliseen rakoon syntyy kipinä tai sytytystulpan tapauksessa sytytyskipinä. Sytytystulppa on kuitenkin rakennettu hieman eri tavalla. Se koostuu pääasiassa kolmesta osasta. Keraaminen runko ulottuu koko pituudeltaan. Keskellä on metallista valmistettu keskielektrodi. Maadoituselektrodi on rakennettu keraamisen rungon ympärille. Koska keraaminen materiaali ei johda, kaksi elektrodia ei kosketa toisiaan. Ne muodostavat siis edellä kuvatut kaksi johdinta, joiden välille sytytyskipinä voi syntyä.
Oikea sytytystulppa jokaiseen moottoriin
Sytytystulpan sytytyspää tekee työnsä palotilassa. Siellä vallitsee valtava stressi. Sytytyksen aikana paine nousee 60 baariin. Lämpötila nousee jopa 2 500 asteeseen. Näin ollen sytytystulpan on kestettävä paljon ja sen on sovittava moottoriin tarkasti. Ratkaiseva kriteeri on käyttölämpötila. Sytytystulpat on suunniteltu eri vaiheissa eri lämpötiloille.
Palaminen on tässä yhteydessä tärkeä prosessi. Palamisen aikana noki ja muut hiukkaset muodostavat luonnollisesti erilaisia epäpuhtauksia. Nämä päätyvät myös sytytystulppaan. Jos tämä saastuminen leviää liikaa, se voi aiheuttaa kosketuksen kahden elektrodin välille ja siten oikosulun. Siksi sytytystulpan on kuumennuttava työnsä aikana niin kuumaksi, että se voi itse polttaa tämän epäpuhtauden pois. Jos käyttölämpötila on liian alhainen, polttaminen ei onnistu. Jos se on liian korkea, sytytystulppa voi alkaa hehkua, mikä puolestaan voi johtaa ongelmiin, kuten moottorin helinään.
Sytytystulpan liittimen rooli moottoripyörässä
Aiemmin mainittu jännite, jonka on tarkoitus antaa ratkaiseva kipinä, tulee sytytyskelasta. Yksinkertaisesti sanottuna tässä toimivat yhdessä ensiö- ja toisiokela, joissa on huomattavasti enemmän käämejä. Tämä tuottaa tarvittavan jännitteen, joka puolestaan kulkee sytytyskaapeleita pitkin sytytystulppaan. Nyt sytytystulpan liitin tulee kuvaan. Sen tehtävänä on kytkeä sytytyskaapeli turvallisesti sytytystulppaan. Sytytystulpan liitin joutuu prosessin aikana käsittelemään korkeaa jännitettä. Sen vuoksi on tärkeää, että se on asennettu oikein ja että se toimii.
Sytytyskaapelin yhteyden ymmärtämiseksi on selvitettävä lyhyesti, miten kaapeli on rakennettu. Sen sisällä on monisäikeinen kuparilanka eli kuparilanka, joka koostuu useista yksittäisistä langoista. Tämä säikeislanka on eristettypaksulla kumikerroksella. Tämän kaapelin liittämistä varten sytytystulpan liittimen sisällä on ruuvi, joka ruuvataan varovasti moniin pieniin kuparilankoihin. Liitäntä sytytystulppaan on pistotulppaliitäntä, joka on hieman helpompi koota.
Miksi sytytystulpan liittimessä on vastus?
Sytytyskelan, johdon, tulpan ja sytytystulpan jännitteisessä vuorovaikutuksessa syntyy voimakkaita sähkömagneettisia kenttiä. Ne voivat häiritä muita sähkölaitteita. Harmittomissa tapauksissa tämä vaikuttaa autoradioon. Ongelmallisemmissa tapauksissa se voi kuitenkin vaikuttaa muiden ajoneuvojen tärkeisiin järjestelmiin. Tästä syystä sytytysjärjestelmään asennetaan vastuksia eri kohtiin moottoripyörämallista riippuen. Nämä vastukset rajoittavat jännitepiikkejä ja siten syntyviä sähkömagneettisia kenttiä. Nämä tärkeät vastukset voidaan asentaa itse sytytystulppaan, liittimeen tai kaapeliin
Mahdolliset ongelmat sytytystulpan liittimessä
Sytytysjärjestelmässä sytytystulppa on yleensä se, johon kuluminen tai muut ongelmat vaikuttavat eniten. Sytytystulpan liitin voi kuitenkin myös aiheuttaa ongelmia, jolloin se on vaihdettava. Useimmissa tapauksissa kyse on ruosteesta tai ulkoisista vaikutuksista. Myös sytytyskaapelit voivat aiheuttaa ongelmia kulumisen tai ulkoisten vaikutusten vuoksi. Molemmissa tapauksissa nämä ongelmat ilmenevät yleensä jollakin seuraavista oireista:
- Moottorista loppuu kierros
- Epätavallisen suuri polttoaineen kulutus
- Virheellinen sytytys
- Tehon väheneminen tai häviäminen
Jos jätät nämä oireet huomiotta (liian kauan), sytytysjärjestelmä voi vaurioitua entisestään.
Moottoripyörän sytytystulpan liittimen vaihtaminen
Onneksi sytytystulpan liittimen vaihtaminen ei ole liian suuri toimenpide. Sytytystulppa irrotetaan ensin sytytystulpasta ja ruuvataan sitten irti sytytyskaapelista. Uuden tulpan asentamiseksi katkaistaan ensin pieni pala sytytyskaapelista. Näin varmistetaan, että uuteen pistokkeeseen on taas sopivat johdot ja että niitä ei ole jo ruuvattu vanhan pistokkeen läpi. Jos näin on tehty liian usein tai jos valmistaja on ollut erityisen pihi, sytytyskaapelista voi tulla liian lyhyt. Tällöin myös se on vaihdettava. Sitten uusi tulppa ruuvataan ensin kaapeliin edellä kuvatulla tavalla ja kytketään sitten sytytystulppaan.
Moottoripyörän sytytystulppaliittimien tilaaminen verkossa Motointegratorilta
Jos moottoripyöräsi sytytystulpan liitinaiheuttaa ongelmia, sen vaihtaminen ei ole suuri asia. Pienellä taidolla se onnistuu nopeasti. Tarvitset tietenkin myös oikean varaosan. Löydät sen aina Motointegratorin 5 miljoonan tuotteen joukosta.