- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Sytytyspuolat – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 124 tulosta)
Bensiinimoottorit tarvitsevat sytytyskipinän, jotta sylinterissä oleva puristettu seos syttyy. Tätä tarkoitusta varten sytytystulppaan johdetaan korkea jännite, joka hyppää sytytystulpan elektrodien välisen etäisyyden yli valokaarena. Tarvittava korkea, jopa 24 000 voltin jännite tuotetaan sytytyskelassa. Jos moottoripyörän sytytyskäämi on viallinen eikä se tuota jännitettä, moottori ei käynnisty. Viat voivat esiintyä myös tilapäisesti ja aiheuttaa moottorin syttymishäiriöitä ajon aikana. Motointegratorin verkkokaupasta löydät helposti moottoripyörääsi sopivat uudet sytytyskelat.
Valmistaja: | BORGWARNER (BERU) |
Valmistajan numero: | ZS 384 |
Miten moottoripyörän sytytyskela toimii?
Moottoripyörissä, kuten autoissa, on 12 voltin sähköjärjestelmä. Vain vanhoissa moottoripyörissä on vielä 6 volttia. Mutta edes nykyaikaisten moottoripyörien 12 voltin jännite ei riitä tuottamaan kipinää sytytystulpan elektrodien välille.
Sytytyskelassa on kaksi käämiä, joista toisessa on muutama kierre (ensiökäämi) ja toisessa paljon enemmän kierroksia (toisiokäämi). Moottoripyörän 12 voltin jännite virtaa ensiökäämin läpi, joka muodostaa magneettikentän. Vasta kun 12 voltin jännite lakkaa virtaamasta ensiökäämin läpi tai virran kulku katkeaa, magneettikenttä katkeaa äkillisesti, ja vaadittu yli 20 000 voltin suurjännite syntyy tuolloin toisiokäämiin. Sytytyskipinät saavat siis sytytysenergiansa vain primäärikäämityksen jatkuvasta kytkeytymisestä päälle ja pois, mikä vastaa sylintereiden palamissyklejä.
Sytytysjakauma
Tietenkin paitsi sopiva jännite on tärkeää, myös oikea sytytyksen ajoitus. Vanhemmissa, ennen vuotta 1980 rakennetuissa moottoripyörissä oli vielä mekaaniset sytytysjännitteen jakelijat, jotka jakoivat sytytysjännitteen yksittäisille sylintereille ja jotka vaativat säännöllistä huoltoa ja kuluivat. Jos sinun on vaihdettava viallinen sytytysvirran jakelija, löydät uudet sytytysvirran jakelijat Motointegratorilta kohtuulliseen hintaan.
Nykyaikaisissa moottoripyörissä on puolestaan kosketuksettomia sytytysvirran jakajia, jotka eivät enää vaadi huoltoa. Anturit määrittävät ja valvovat, milloin kukin sylinteri saa korkean jännitteen sytytyskelalta. Toinen muutos nykyaikaisissa moottoripyörissä on se, että enää ei käytetä yhtä sytytyskelaa kaikille sylintereille, vaan moottoripyörän jokaiselle sylinterille annetaan oma sytytyskela. Sitten ne istuvat korkkeina suoraan sytytystulppien päällä ja vastaanottavat tarvittavat signaalit moottorin ohjausyksiköltä.
Mitä vikoja sytytyskelassa voi esiintyä?
Nykyaikaiset sytytyskelat ovat lujarakenteisia. Niiltä vaaditaan kuitenkin paljon, koska sytytyskelojen on tuotettava sytytysjännite tuhansia kertoja minuutissa. Moottoripyörissä, koska moottorin kierrosluku on paljon korkeampi, paljon useammin kuin moottoriajoneuvoissa. Ajoneuvojen moottoritilassa sytytyskelat ovat suhteellisen suojassa ulkoisilta vaikutuksilta. Moottoripyörissä näin ei ole niinkään. Usein sytytysjärjestelmän muut osat aiheuttavat kuitenkin vian sytytyskelassa.
Sytytystulpat
Sytytystulpat ovat usein ongelmien syy. Ne ovat kuluvia osia, ja elektrodit kuluvat ajan mittaan sylinterin korkean jännitteen ja korkean sytytyspaineen vuoksi. Sytytystulpan kuluminen tarkoittaa sitä, että elektrodiväli laajenee ja laajenee. Aluksi sytytyskela voi vielä kompensoida suuremman elektrodivälin korkeammalla, jopa 35 000 voltin jännitteellä. Tällöin sytytyskela voi kuitenkin myös vaurioitua. Liian suuri jännite voi vahingoittaa käämien eristystä, ja ilman eristettyjä käämejä moottoripyörän sytytyskelaan syntyy oikosulkuja. Tarjoamme Motointegratorin verkkokaupassa laadukkaita uusia sytytystulppia premium-valmistajilta, kuten NGK:lta, Densolta tai Boschilta, edulliseen hintaan.
Sytytyskaapelit
Lukuun ottamatta moottoripyörien sytytyskeloja, jotka kytketään suoraan sytytystulppiin, sytytyskelat vaativat kaapeleita tai johtimia (sytytyskaapelit) johtamaan korkeajännitteen sytytyskelalta sytytystulpan liittimeen. Vaippa voi huokoistua iän myötä, jolloin sisäinen johdin luovuttaa korkeajännitteen muihin metalliosiin matkalla sytytystulppaan ennen sitä. Tällöin tai jos johdin jopa katkeaa, kyseinen sylinteri ei saa sytytysjännitettä sytytystulppaa varten.
Viallisilla sytytyskaapeleilla on kuitenkin hyvin samanlainen vaikutus sytytyskelaan kuin viallisilla sytytystulpilla. Jos sytytyskaapelin vastus kasvaa liian suureksi, myös sytytyskelan toisiojännite kasvaa, mikä puolestaan voi vahingoittaa käämejä ja eristystä. Jos olet tarkistanut sytytyskaapelit etkä pysty mittaamaan jatkuvuutta tai liian suurta vastusta, vaihda vialliset sytytyskaapelit mahdollisimman pian, ennen kuin sytytyskela vaurioituu. Tarjoamme sytytyskaapeleita eri pituisina, valmiiksi konfiguroituina tai itse konfiguroitavina Motointegratorin palkitussa verkkokaupassa.
Mitkä ovat viallisen sytytyskelan oireet?
Jos käytössäsi on yksi sytytyskela kaikille sylintereille, sytytyskelan vian vaikutukset ovat vakavammat kuin jos käytössäsi on yksittäiset sytytyskelat kullekin sylinterille. Jos sytytyskela pettää kokonaan, moottori pysähtyy tai ei käynnisty lainkaan. Yksittäisten sytytyskelojen ansiosta moottoripyörä käynnistyy ja toimii, jos yksi käämi vikaantuu. Moottorin käynti on alhaisilla kierrosluvuilla hyvin kova, koska yksi sylinteri ei toimi. Lisäksi moottorin teho laskee ja polttoaineen kulutus kasvaa.
Sytytyskela voi myös tuottaa alhaisemman korkeajännitteen vian vuoksi, mikä johtaa epäpuhtaaseen palamiseen moottorissa. Jos palaminen epäonnistuu satunnaisesti viallisen sytytyskelan vuoksi, palamaton bensiiniseos syttyy usein kuumassa pakokaasussa, mikä ilmenee syttymishäiriöinä. Tämä ongelma on korjattava nopeasti ennen kuin pakoputki vaurioituu. Valitse moottoripyörääsi sopiva sytytyskela Motointegratorilta verkkokaupan hakumaskin avulla, ja moottoripyörän varaosa on luonasi vain 2-4 arkipäivän kuluessa.