- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Jarrunestesäiliöt – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 9 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Miksi jarruneste on niin tärkeää?
moottoripyörissä on autojen tapaan myös hydrauliset jarrujärjestelmät. Pieni määrä voimaa riittää tuottamaan suuria jarrutusvoimia. Voimansiirron väliaineena käytetään hydrauliöljyä (jarrunestettä), jonka on täytettävä jarrujärjestelmien erityisvaatimukset. Jarrunesteen on pysyttävä stabiilina korkeissa lämpötiloissa, eikä se saa olla kokoonpuristuvaa. Jarrujärjestelmissä voi esiintyä jopa 300 °C:n lämpötiloja. Kun tilaat jarrunestesäiliötä ja tarvittavaa jarrunestettä edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta, kiinnitä huomiota jarrujärjestelmäsi valmistajan tarkkaan määrittelyyn.
Tarkista jarruneste säännöllisesti
Jarrunestesäiliöt voivat olla kirkasta muovia tai muuta läpinäkymätöntä materiaalia. Erityinen optinen muotoilu löytyy esimerkiksi alumiinista valmistetuista RIZOMAn moottoripyörien jarrunestesäiliöistä. Jos jarrunestesäiliö ei ole läpinäkyvä, siinä on näköikkuna tai "silmä" jarrunestetason lukemista varten. Lisäksi jarrunestesäiliön kansi voidaan tietenkin aina avata tason määrittämiseksi.
Periaatteessa jarrujärjestelmä on suljettu järjestelmä, joten jarrunestettä ei häviä. Jos levyjarrujärjestelmän jarrupalat ovat kuitenkin jo kuluneet, jarrumännät joutuvat venymään pidemmälle ja jarrunesteen taso laskee vastaavasti. Jarrunestettä on tämän jälkeen täydennettävä, jotta ilmaa ei pääse sisään. Samaan aikaan hyvin alhainen jarrunestetaso kuitenkin ilmoittaa mahdollisista syistä:
- jarrupalat ovat kuluneet ja ne on vaihdettava
- Jarrujärjestelmä vuotaa ja jarrunestettä häviää
Jarrupalojen vaihto on tyypillinen huoltotoimenpide, mutta jarrujärjestelmän vuoto on vika, joka on korjattava välittömästi.
Miksi vaihtaa jarrunestettä?
Jarrutettaessa syntyy lämpöä, joten jarrujärjestelmän osat ja siten myös jarruneste lämpenevät ja jäähtyvät jatkuvasti. Jarrunesteeseen muodostuu ja kerääntyy kondensaatiota, koska se vetää voimakkaasti puoleensa vettä (hygroskooppinen). Veden kiehumispiste on alhaisempi kuin jarrunesteen, ja se muodostaa höyrykuplia 100 °C:n lämpötilassa ja sen yläpuolella. Jarruputkissa olevat höyrykuplat reagoivat kuin ilma jarrujärjestelmässä. Ennen kuin jarruvoima siirtyy jarrumäntiin, kaikki höyrykuplat on ensin puristettava, mikä viivästyttää ja heikentää jarrutusta vaarallisesti.
Kuinka usein jarruneste vaihdetaan?
Useimmat valmistajat suosittelevat jarrunesteen vaihtamista normaalissa ajossa viimeistään 2 vuoden kuluttua. Jos kuitenkin ajat "nopeasti" tai ohitat usein, suosittelemme, että tarkastutat jarrunesteen kiehumispisteen vuosittain korjaamolla varmuuden vuoksi. Jos kiehumispisteen havaitaan olevan alle 200 °C, on erittäin suositeltavaa vaihtaa jarruneste jarrujärjestelmän moitteettoman toiminnan varmistamiseksi. Kun vaihdat jarrunestettä, kiinnitä kuitenkin huomiota valmistajan antamiin ohjeisiin.
Jarrunesteen vaihtaminen
Moottoripyörän jarrujärjestelmä on tarkoitettu sinun ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen, minkä vuoksi vain valtuutetut ammattilaiset saavat tehdä jarrujärjestelmään liittyviä töitä. Kerromme karkeasti, miten jarruneste vaihdetaan. On tärkeää, että jarrujärjestelmään ei pääse ilmaa ja että jarrujärjestelmä tyhjennetään uudelleen. Turvallisin tapa on tyhjentää vanha jarruneste ja täyttää se samalla uudella jarrunesteellä. Tämä takaa tasaisen vaihdon ilman, että ilmaa pääsee jarrujärjestelmään. Moottoripyöräkorjaamoilla on tähän sopivat laitteet, mutta se voidaan tehdä myös ilman niitä.
1. Jarrunestesäiliön korkin irrottaminen
Jarrunestesäiliössä on täyttöä varten korkki, joka on yleensä lukittu ruuveilla. Ennen korkin irrottamista suosittelemme ympäröivien alueiden peittämistä foliolla, sillä päälle kaadettu jarruneste on aggressiivista ja hyökkää maalipintaa vastaan. Täytä tarvittaessa jarrunestettä, jos taso on alle Max-merkin.
2. Etujarrujärjestelmä
Jarrusatuloissa on tyhjennysruuvit, jotka voidaan tunnistaa banjopulteiksi. Vedä kumikorkki pois huohotusruuvista ja liitä se läpinäkyvään ja sopivaan letkuun. Vie letkun toinen pää keräysastiaan tai isompaan lasiin (vähintään 400 ml:n tilavuus).
3. Jarrupaine
Käytä jarrua niin, että jarrujärjestelmään kohdistuu paine (toinen henkilö voi olla tarpeen). Kun jarru on kytkettynä, avaa tyhjennysruuvi sopivalla rengasavaimella/avainavaimella. Vanha jarruneste puristetaan ulos ja samalla jarrunestesäiliöön täytetään uutta jarrunestettä. Varmista, että taso ei laske alle min-merkin ja että jarru on jatkuvasti päällä, kun tyhjennysruuvi on auki.
Näet läpinäkyvän letkun läpi tai lasista viimeistään silloin, kun jarrunesteen väri muuttuu tummasta vaaleaksi. Sulje nyt tyhjennysruuvi uudelleen ja vapauta jarru. Suorita tämä toimenpide molemmille etujarrusatuloille. Jos pääjarrusylinterissä on myös huuhteluruuvi, toista toimenpiteet 2 ja 3 myös siinä.
4. Takajarrujärjestelmä
Noudata samaa menettelyä takajarrujärjestelmän osalta. Kun jarrunesteen vaihto on tehty, tarkista jarrujärjestelmän toiminta ja että kaikki tuuletusruuvit ovat ja pysyvät kuivina.
Käytä oikeaa jarrunestettä
Ennen kuin tilaat uutta jarrunestettä Motointegratorin verkkokaupasta, noudata valmistajan antamia ohjeita. Jarrunesteet luokitellaan eritelmän mukaan, Yhdysvalloissa DOT-luokituksen mukaan ja Euroopassa SAE- tai ISO-luokituksen mukaan. Useimmissa tapauksissa molemmat luokittelut on ilmoitettu.
- DOT 3: Kiehumispiste 205 °C
- DOT 4: Kiehumispiste 230 °C
- DOT 4 LV: kiehumispiste 250 °C
- DOT 5: Kiehumispiste 260 °C
DOT 5 -spesifikaation mukaista jarrunestettä ei saa sekoittaa muiden spesifikaatioiden mukaisten jarrunesteiden kanssa.
Motointegratorista saat jarrunesteet, jarrunestesäiliöt sekä monet muut moottoripyörien varaosat ja tarvikkeet huippulaatuisina esimerkiksi RIZOMA:lta, TOURMAX:lta tai TRW:ltä.