-3% MP-varaosista

Vaihdevivut – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 155 tulosta)

Vaihdevivut kuuluvat autojen ja moottoripyörien perusvarustukseen. Niiden avulla voidaan valita vaihteen välityssuhde ja joissakin tapauksissa myös säätää ajosuunta. Lyhyesti sanottuna vaihdevipu on osa vaihteistojärjestelmää ja vaihteistoa. Tämän vuoksi vaihdevivut ovat yleisimmin käytettyjä osia autossa tai moottoripyörässä. Vastaavasti myös näiden osien kuluminen on suurta. Tämä ei ole syy paniikkiin. Palkitusta verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman vaihdevipuja ja muita komponentteja ensiluokkaisilta valmistajilta ja huippumerkiltä. Edulliset hinnat ja nopea toimitus 2-4 arkipäivän sisällä ovat meillä taattuja.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Kahva ZAP ZAP-8096
Valmistaja:   ZAP TECHNIX
Valmistajan numero:   ZAP-8096
12,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kaasuvaijeri ZAP ZAP-23033
Valmistaja:   ZAP TECHNIX
Valmistajan numero:   ZAP-23033
36,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva VICMA VIC-623GR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-623GR
9,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva VICMA VIC-716
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-716
13,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva VICMA VIC-623VR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-623VR
9,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu VICMA VIC-632RJ
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-632RJ
62,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva ZAP ZAP-4002L
Valmistaja:   ZAP TECHNIX
Valmistajan numero:   ZAP-4002L
46,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu VICMA VIC-825VR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-825VR
8,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu INPARTS IP000566
Valmistaja:   INPARTS
Valmistajan numero:   IP000566
5,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihteenvalitsin/siirtotanko VICMA 761NR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   761NR
19,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva RMS 18 416 0070
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 18 416 0070
7,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu ARIETE 01685/SSF
Valmistaja:   ARIETE
Valmistajan numero:   01685/SSF
25,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu ARIETE 00615/C-GR
Valmistaja:   ARIETE
Valmistajan numero:   00615/C-GR
12,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu ARIETE 02624/LN
Valmistaja:   ARIETE
Valmistajan numero:   02624/LN
30,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kahva RMS 18 416 0080
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 18 416 0080
12,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihdevipu autossa

Autojen vaihdevivut - myös vaihdekeppi, vaihdetanko tai vaihteensiirtäjä - mahdollistavat vaihteiden vaihtamisen ja joskus myös ajosuunnan säätämisen. Ne ovat osa vaihteistojärjestelmää, ja yhdessä vaihdelaatikkoyhteyden kanssa ne määritellään ulkoisiksi vaihdekepeiksi. Auton ohjaamiseen tarvitaan lukuisia komponentteja. Näihin kuuluu ohjausvipu - tärkeä osa ohjausjärjestelmää, joka muuntaa ohjauspyörän kääntymisliikkeen pyörien suuntaamiseksi. Ohjausvipu välittää raidetangon sivuttaisliikkeen ohjaustankoon, jotta pyörien ohjauskulma voidaan tällä tavoin määrittää. Myös tähän komponenttiin kohdistuu suuria voimia, minkä vuoksi se on usein vaihdettava.

Vaihteistojen rakenne

Polttomoottorit pystyvät tuottamaan riittävästi tehoa ja käyttökelpoista vääntöä vain kapealla nopeusalueella. Siksi tarvitaan vaihteistoa. Tärkeää ei ole sen rakenne vaan sen tehtävä, jolla nopeutta ja vääntöä muutetaan niin, että auto voi ajaa optimaalisesti. Vaihteistojen välillä erotetaan:

  • manuaalivaihteisto
  • automaattivaihteisto
  • kaksoiskytkinvaihteisto
  • Automaattivaihteisto, jossa on hydrodynaaminen muunnin
  • portaaton vaihteisto.

Vaihteistoja ei ole tarkoitettu ainoastaan muuntamaan kampiakselilta tulevaa vääntömomenttia tarpeen mukaan. Niiden on myös autettava säästämään polttoainetta ja siten suojelemaan ympäristöä.

Manuaalivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa on nykyään viisi tai kuusi vaihdetta. Porschella on jopa seitsemänvaihteinen vaihteisto. Automaattivaihteistoissa on kahdeksan tai yhdeksän vaihdetta. Teoriassa vaihteisto, jossa on rajoittamaton määrä vaihteita, olisi ihanteellinen, jotta vääntömomentti muuntuisi aina täydellisesti. Käytännössä se on mahdollista mutta järjetöntä, koska tällainen vaihteisto olisi lähes mahdoton käyttää. Tämä koskee myös automaattivaihteistoja, joissa on yli kymmenen vaihdetta.

Vaihdelaatikoissa kytkinkotelo on pultattu kiinni yksiosaiseen vaihdelaatikkokoteloon, joka on valmistettu kevytmetallista. Vetoakseli on painosyistä osittain ontto, ja se sijaitsee kytkin- ja vaihdelaatikkokotelossa, joissa kummassakin on kartiorullalaakeri. Ensimmäisen, toisen ja peruutusvaihteen vaihteet ovat akselimateriaalista valmistettuja kiinteitä hammaspyöriä. Hammaspyörät kolme, neljä ja viisi valmistetaan erikseen ja puristetaan akselille. Jos hammaspyörät neljä ja viisi ovat syvään porattuja, se tehdään vain painon säästämiseksi.

Vaihteiden 1-5 vaihtopyörät ja tasauspyörästön ulostulon hammaspyörä sijaitsevat ulostuloakselilla, joka on tuloakselin tavoin tuettu kahdella kartiorullalaakerilla kytkin- tai vaihteistokotelossa. Kolmivaiheisen sähkömoottorin vetoakselia käytetään roottoriakselin kautta. Kaksi hammaspyörää välittää vääntömomentin vetopyörille akselivedon kautta.

Vetoakselilla suoraan vetovaihteen vieressä on pysäköintilukko, jota kuljettaja käyttää vaihteenohjausvivun avulla vaijerin avulla. Vaijeri on ainoa mekaaninen yhteys vaihdekeppivivun ja vaihteiston välillä.

Viallinen vaihdevipu: oireet

Viallinen vaihdevipu antaa välittömästi aihetta ajatella, että vaihdelaatikko on viallinen. Myös vaihdevivut voivat vaurioitua. Tämä ilmenee yleensä löystyneenä vaihdevivuna, eli vipua voidaan liikuttaa löysästi edestakaisin eikä se enää palaa alkuperäiseen asentoonsa.

Vaihdevipu moottoripyörässä

Moottoripyörän vaihdevipu sijaitsee jalkatilassa ja varmistaa oikean välityssuhteen. Niitä kutsutaan myös jalkavipuiksi.

Näissä jalkavivuissa on käyttövipu, jolla vaihdelaatikkoa ja/tai jarrua voidaan käyttää säätövivun avulla. Säätö- ja käyttövipu voidaan kääntää yhdessä. Molemmissa vivuissa on samanlaiset sisäiset hampaat niiden yhteisessä nivellaakerissa. Siihen voidaan asettaa sulkuholkki, jossa on vastaavat ulkohampaat. Näin säätövivun ja käyttövivun kulma-asentoa voidaan helposti muuttaa. Lisäksi tämä järjestely mahdollistaa saman vipukokoonpanon peilikuvasymmetrisen käytön moottoripyörän molemmilla puolilla.

Viallinen moottoripyörän vaihdevipu

Aivan kuten autossa, myös moottoripyörän vaihdevipu voi vaurioitua. Tällöin vaihdevipu on vaihdettava välittömästi, jotta se toimisi jatkossakin moitteettomasti. Huomaat vian, kun vaihdevipu ei enää toimi oikein. Toisin kuin autossa, moottoripyörän vaihdevivun voi vaihtaa itse.

Vaihdevipujen valmistajat

Tunnettuja vaihdevipujen valmistajia ovat esimerkiksi Ariete, Vicma, Oxford, Acerbis, Bike it, Zap Technix, RMS tai Domino. Merkkivalmistajiksi vakiintuneet valmistajat takaavat laadun ja kestävyyden.

Osta vaihdevivut verkosta kohtuulliseen hintaan

Tarvitsetko uuden vaihdevivun autoosi tai moottoripyörääsi? Se ei ole ongelma. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman vaihdevipuja moottoripyöriin ja autoihin. Palkittu verkkokauppamme edustaa laatua ja asiakaspalvelua. Lukemattomat positiiviset asiakasarviot todistavat tämän. Osaavalla asiakaspalvelullamme, ilmaisella palautuslähetyksellä ja nopealla toimituksella 2-4 päivän kuluessa on myös osuutensa tähän arvioon. Katso itse.