- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Tasonsäätöventtiilit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 163 tulosta)
Tasonsäätö muuttaa ajoneuvon etäisyyttä tiestä ja siten ajoneuvon korkeutta.a Sen avulla voidaan lisätä henkilöautojen mukavuutta, sillä se vaikuttaa myös jousituksen mukavuuteen. Useimmiten tasonsäädin on kuitenkin kuorma-autoissa, joissa käytännön hyöty on etusijalla. Tasonsäädön edellytyksenä on pneumaattinen tai hydropneumaattinen ripustus. Tasonsäätöventtiilin avulla koko ajoneuvo voidaan pitää samalla korkeudella, laskea tai nostaa, kuormaustilanteesta riippumatta. Kaupallisessa liikenteessä tämä avaa monia mahdollisuuksia, joten noin 85 prosenttia kaikista Saksan kuorma-autoista on varustettu tasonvalvontajärjestelmällä ja lähes 100 prosenttia raskaista linja-autoista. Motointegratorilta on saatavana varaosia, esimerkiksi tasonsäätöventtiiliä, huippulaatuisina 2-4 arkipäivän kuluessa.
Valmistaja: | KNORRBREMSE |
Valmistajan numero: | 0 500 005 002 |
Valmistaja: | PNEUMATICS |
Valmistajan numero: | PN-10890 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4640062010 |
Valmistaja: | PNEUMATICS |
Valmistajan numero: | PN-10212 |
Valmistaja: | PETERS |
Valmistajan numero: | 084.666-00A |
Valmistaja: | KNORRBREMSE |
Valmistajan numero: | 0 500 005 001 |
Valmistaja: | PROVIA |
Valmistajan numero: | PRO0070110 |
Valmistaja: | PNEUMATICS |
Valmistajan numero: | PN-10166 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 3.66703 |
Mikä on tason säätöventtiilin tehtävä?
Kuorma-autoissa käytetään ilmajousia teräsjousien tai lehtijousien sijasta tason säätöön. Ajoneuvon halutun korkeuden mukaan niihin syötetään paineilmaa nostamista varten tai paineilmaa vapautetaan laskemista varten. Kun tyhjä kuorma-auto kuormataan, on normaalia, että jousitus taipuu painon mukaan ja ajoneuvon korkeus muuttuu. Kun painetta nostetaan vastaavasti, tasonsäätö nostaa ajoneuvon jälleen ylös. Vastaavaa ilmamäärää ohjataan tason säätöventtiilillä. Tasonsäätötyypistä riippuen tasonsäätöventtiilejä voidaan asentaa useita.
Rakenteesta riippuen tasonsäädin voi nostaa tai laskea kuormatilaa tasaisesti, mutta myös yksipuoliset säädöt ovat mahdollisia. Jos kuorma on raskaampi trukin toisella puolella, tason säätöventtiilejä voidaan käyttää myös trukin kallistusasennon korjaamiseen. Tätä menetelmää käytetään laajalti myös linja-autoissa matkustajien sisäänkäyntisivun madaltamiseksi.
Kuorma-autoissa tasonsäätöventtiili toimii paljon useammin kuin henkilöautoissa, joissa on ilmajousitus. Näin ollen kuorma-autojen tasonsäätöventtiilien kuluminen on suurempaa. Jos säätöventtiili on viallinen, tason säätö kyseisellä tasonsäätöventtiilillä on rajoitettu tai se ei ole enää lainkaan mahdollista. Motointegratorista löydät kuitenkin uusia tasonsäätöventtiilejä huippuluokan valmistajilta kohtuulliseen hintaan.
Mitkä ovat säätöventtiilien avulla tapahtuvan tasonsäädön edut?
Tasonsäätöventtiileitä voidaan ohjata automaattisesti tai manuaalisesti, riippuen rakenteesta. Nykyaikaiset tasonsäätöventtiilit voivat myös hakea tallennettuja arvoja ja säätää itseään määritysten mukaisesti. Tasonsäätöventtiilit toimivat joskus hyvin nopeasti, joten ajotilanteen säätö on mahdollista myös ajon aikana, esimerkiksi kaarreajossa raskaalla kuormalla.
Kuormauskorkeuden tasonsäätöventtiili
Korkeuden säätäminen kuormausalueelta tarjoaa suuria etuja esimerkiksi kuormausramppeilla. Tasonsäätöventtiili voi nostaa tai laskea ajoneuvon tai perävaunun rampin tasolle. Korkeus voidaan pitää vakiona myös lastauksen aikana. Tietyissä rajoissa kuormausalue voidaan myös suunnata vaakasuoraan, esimerkiksi jos kuormausalueelle on siirrettävä raskaita kuormia kuormalavakuormatrukilla.
Samoin maavara pysyy aina samana, kun kuorma-auto tai perävaunu on tyhjä tai kuormattu. Jos vain kuorma-auton toista puolta halutaan säätää tasonsäätimellä, esimerkiksi "polveilevien" linja-autojen kohdalla, ohjaus on suunniteltu kaksipiiriseksi ilmalaitteistoksi, jossa on poikittainen kuristus. Näin vältetään myös tyypilliset kaarreajossa tapahtuvat vierintaliikkeet ja lisätään ajoturvallisuutta.
Jos sen sijaan vain koko akselisto on laskettava tasaisesti, riittää yksipiirinen ilmauslaitteisto ilman poikittaista kuristusta. Näin on usein esimerkiksi rakennustyömaalla käytettävien ajoneuvojen kohdalla.
Lisää mukavuutta ja ajoturvallisuutta
Kuorma-autojen ja perävaunujen, joissa ei ole tasonsäätöä, jousitusjouset on säädettävä maksimikuormalle, joka tulee voimaan, kun ajoneuvo on tyhjä. Tämä tekee alustasta kovan, ja perävaunuilla voi olla taipumus hypätä. Tyhjänä ollessa tasonsäätöventtiilit varmistavat, että kuormittamaton paino otetaan huomioon, mikä parantaa samalla huomattavasti ajomukavuutta. Tämä hyödyttää matkustajia linja-autoissa, mutta suojaa myös kuljetusajoneuvojen kuormaa. Ilmajousitukset reagoivat erittäin herkästi. Tasainen ajo vähentää myös renkaiden ja alustan osien kulumista.
Ajoneuvon korkeuteen ja maavaraan voidaan vaikuttaa
Vaihtolavakuorma-autot voivat käyttää tason säätöventtiiliä ajoneuvon laskemiseen ja ajaa helposti ja kulumatta vaihtolavan alle ja lastata sen nopeammin. Sama koskee myös nivelajoneuvoja, kun perävaunu kytketään. Tämä vähentää korjauksia ja huoltoa. Nostoakselin nostoa ja laskua voidaan ohjata myös tason säätöventtiileillä.
Jopa kuorma-autojen ajoneuvon korkeutta voidaan säätää, jos on esimerkiksi kuljettava matalia kulkuväyliä. Läpikulun jälkeen normaali korkeus voidaan palauttaa nopeasti.
Kuorma-auton korottaminen lisää myös maavaraa. Tämä on tärkeää rakennustyömaalla maastossa liikkuville ajoneuvoille ja estää osakokoonpanon vaurioitumisen.
Jos kuorma-autoissa ei ole tasonsäätöventtiilejä, ajovalot on säädettävä kuormaustilanteen mukaan tai automaattinen ajovalojen säätö on tarpeen. Koska tasonsäätö ei muutu tai sitä voidaan säätää kuormituksesta tyhjään, ajovalot voivat aina säilyttää saman asetuksen.
Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat uudet tasonsäätöventtiilit sekä monia muita tasonsäätölaitteiden varaosia. Löydät myös monia varaosia henkilöautojen ilmajousituksiin. Sinulla on laaja valikoima ensiluokkaisia valmistajia, esimerkiksi KNORRBREMSE, WABCO, PNEUMATICS ja monia muita.