- Pusty
Polttoainesäiliöt – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 125 tulosta)
Polttoainesäiliö - toiminta ja rakenne
Jokainen polttomoottori tarvitsee polttoainetta ja siten yleensä myös polttoainesäiliön. Erityisesti silloin, kun polttomoottoria käytetään liikuteltavana, kuten moottoriajoneuvoissa, polttoaineen on oltava käytettävissä paikallaan olevasta ja siten kiinteästä varastosäiliöstä riippumatta
Tämä on polttoainesäiliön tarkoitus, joka koostuu pääasiassa itse säiliöstä, täyttökaulasta ja täyttöputkesta. Polttoaine virtaa jälkimmäisten osien läpi säiliöön tankkauksen aikana. Polttoainesäiliön huohotusnippa tai huoltotuuletusnippa varmistaa myös, että monissa polttoainesäiliöissä esimerkiksi polttoaineen tai haihtumisen syrjäyttämä ilma pääsee poistumaan ulos. Tasoilmoittimet ovat polttoainesäiliöihin kuuluvia komponentteja. Nämä ilmaisimet toimivat eri periaatteiden mukaisesti antureiden ja niiden johdotuksen avulla ilmaisinlaitteeseen.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Polttoainesäiliöt.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Turvalliset ja tilaa säästävät polttoainesäiliöt
Moottoriajoneuvojen polttoainesäiliöiksi asennettujen <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/polttoaineen-ja-oljyn-lisaaineet-308/ > polttoainesäiliöiden sijainti vaihtelee, mutta nykyaikaisissa autoissa säiliöitä ei enää asenneta turvallisuussyistä kuljettajan edessä oleviin ajoneuvon osiin, toisin kuin aikaisemmin. Säiliöitä ei myöskään turvallisuussyistä enää asenneta ajoneuvojen takimmaiselle puristusvyöhykkeelle. Nykyaikaisten turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi useimmat tällä tavoin asennetut polttoainesäiliöt on nykyisin sijoitettu taka-akselin yläpuolelle tai eteen istuintyynyjen taakse tai alle. Koska useimmat tavalliset polttoaineet ovat erittäin helposti syttyviä tai joskus jopa räjähtäviä, säiliöiden on myös oltava rakenteeltaan erityisen tukevia. Ennen kaikkea on vältettävä kaikin keinoin nesteiden hallitsematonta vuotamista, esimerkiksi vahingossa tapahtuneen muodonmuutoksen tai rei'ityksen jälkeen tai ruosteen muodostumisesta johtuvaa vuotoa. Polttoainesäiliöt valmistetaan siksi erityisen kestävistä ja korroosionkestävistä materiaaleista, kuten teräksestä, alumiinista tai muovista, jotta ne olisivat erittäin lujia. Lisäksi kevyet materiaalit, kuten alumiini ja muovi, tarjoavat lisäpainohyötyjä, jotka mahdollistavat esimerkiksi suuremman hyötykuorman tai vähentävät polttoaineen kulutusta. Näistä materiaaleista valmistetut polttoainesäiliöt voidaan myös mukauttaa suhteellisen helposti ajoneuvon muotoon. Tämä mahdollistaa tilaa säästävän rakenteen, joten polttoainesäiliöiden avulla voidaan hyödyntää pienimmätkin ajoneuvon rakenteessa olevat kapeat kohdat, jotka muuten jäisivät käyttämättä
Polttoainesäiliöiden käsittely
Polttoainesäiliötä käsiteltäessä on tärkeää tyhjentää polttoainesäiliö kokonaan ennen asennustöiden aloittamista. Sopiva tyhjennystulppa säiliön alapuolella helpottaa avaamista. Muutoin polttoainesäiliötä käsiteltäessä on tulipalo- tai räjähdysvaaran vuoksi vältettävä kaikin keinoin avointa valoa, kipinöintiä ja tupakointia