-3% jousituksesta

Öljypumput NE – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 16 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Öljypumput.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Kawasaki ZG 1200 (Voyager XIII)

Polttomoottorit tarvitsevat voiteluun moottoriöljyä. Jos näin ei tehdä, metallin kitka metallia vasten aiheuttaa moottorivaurioita. Kun auto on käytössä, auton öljypumppu varmistaa, että tilavuusvirta ja järjestelmän paine pysyvät samoina koko auton öljykierrossa. Kuluvana osana auton öljypumppu voi vioittua. Tällöin autoa ei saa enää käyttää, vaan on soitettava hinauspalveluun. Jos komponenttia ei vaihdeta, voi syntyä moottorivaurio.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Öljypumppu NE 191087000400
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191087000400
171,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191037001500
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191037001500
74,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 5338110000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   5338110000
84,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 5310010000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   5310010000
237,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191053000400
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191053000400
124,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191038000700
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191038000700
73,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191010000500
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191010000500
330,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191037000600
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191037000600
147,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191087000900
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191087000900
43,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191050001200
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191050001200
95,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 191010000200
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191010000200
151,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu NE 5338120000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   5338120000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypumppu NE 191087000700
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   191087000700
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypumppu NE 5350090000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   5350090000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypumppu NE 191053000700
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   5353060000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten voit testata öljypumpun toiminnan - moottori irrotettuna?

Öljypumppu toimii lähes huomaamatta ja piilossa moottorissa. Sitä tarvitaan kuljettamaan moottoriöljyä ylöspäin päähän ja voitelemaan esimerkiksi nokka-akselin laakereita, venttiilimekaniikkaa jne. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimiin, jotta ne jäähdytetään. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimeen, jotta se jäähdytetään, sillä muuten turboahtimessa on lämpövahinkojen vaara. Lisäksi öljypumppu kuljettaa tarvittaessa öljyä öljynjäähdyttimeen, jotta itse moottoriöljy pysyy oikealla tai optimaalisella lämpötila-alueella. Myös öljynpaineen on oltava oikea. Väärä öljynpaine voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.

Öljypumppu koostuu tavallisesti kahdesta hammaspyörästä, roottorin siivistä. Nämä pyörät kulkevat akseleilla ja ovat yhteydessä toisiinsa. Tiettyjä vähimmäismittoja on noudatettava, eikä kulumisrajoja saa ylittää. Useimmissa tapauksissa mitataan hampaiden välinen etäisyys sekä hammaspyörien ja kotelon välinen etäisyys ja aksiaalinen pelivara. Tarvittavat mittaustiedot löytyvät kyseisen moottorin korjaamokäsikirjasta tai taulukkokirjasta.

Miten pumppuun muodostunut ilmakupla voidaan työntää pois?

Öljypumpun tyhjennys ei ole tarpeen useimmissa henkilöautojen moottoreissa. On kuitenkin olemassa moottoripyöräyksiköitä, joissa öljypumppu on tyhjennettävä. Joko silloin, kun pumppu on vaihdettu, ennen moottorin ensimmäistä käyttöönottoa tai kun olemassa oleva öljysäiliö on tyhjennetty. Usein pumpuissa on merkinnät, joiden on vastattava toisiaan. Myös huohotuslinja tai vastaava huohotusletku on olemassa. Vastaavat ohjeet löytyvät siihen liittyvästä korjaamokäsikirjasta.

Mitä tehdä, jos öljypumppu kehittää liian vähän/liian paljon painetta?

Öljynpaine voidaan mitata sopivien liitäntöjen avulla. Tavanomaiset öljynpainemittarit, kuten autojen lisävarusteina saatavissa olevat mittarit, eivät sovellu, koska mittaustarkkuutta ei voida taata. Sen vuoksi on käytettävä korjaamolaatuista mittaria.

Myös virheellisen öljynpaineen syyt vaihtelevat huomattavasti. Öljypumpun tavanomaisen kulumisen lisäksi syynä voi olla myös huoltovaje. Esimerkiksi jos öljy on vaihdettu, mutta ei öljynsuodatinta, tai jos öljyä ei ole vaihdettu lainkaan. Myös öljynpainekytkin voi olla viallinen. Tämä vastaa öljyn paluuvirtauksen ohjauksesta. Myös sylinterinkannessa olevat öljykanavat voivat olla tukkeutuneet. Myös väärän moottoriöljyn vaikutuksia aliarvioidaan. Tämä koskee sekä viskositeettia (viskositeettiastetta) että käytettyä moottoriöljyä. Siksi tulisi käyttää vain valmistajan hyväksymiä öljyjä. Autonvalmistajat toimittavat tätä tarkoitusta varten hyväksyttyjen öljyjen luetteloita. Väärä viskositeetti talvella tai kesällä voi myös olla ratkaiseva. Öljypumpun epäsuotuisaan öljynpaineeseen vaikuttavat siis monet tekijät. Jos moottori on osittain purettu, mutta asennettu (öljyn nousu- ja paluulinjat on kytkettävä), öljypumppua voidaan ajaa myös ulkoisesti, esimerkiksi ohituksen kautta porakoneeseen. Tämä edellyttää kuitenkin moottorin tuntemusta.

Onko moottorin öljypumpussa muita merkkejä viasta?

Viallinen öljypumppu tai vika öljynsyöttöjärjestelmässä ei aina voi tunnistaa yksinomaan öljynpaineen perusteella. Myös liian kuuma moottoriöljy voi olla merkki pumpun vaurioitumisesta. Öljynpainekytkin on kuitenkin aina tarkistettava myös, koska kuten jo mainittiin, se vastaa paluuvirtauksesta. Yleisesti ottaen öljypumppu kannattaa kuitenkin tarkastaa tai korjata itse vain, jos sinulla on asianmukaista asiantuntemusta ajoneuvosta. Lisäksi moottorikohtaisten tietojen on oltava käytettävissä. Laiminlyönti voi johtaa nopeasti suuriin moottorivaurioihin moottorin riittämättömän voitelun vuoksi.