- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Ohjaustangon painot – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 140 tulosta)
Moottoripyörien edullisen teho-painosuhteen vuoksi lisäpainon vähennykset ovat tuntuvampia kuin raskaammissa autoissa. Tämä herättää monissa moottoripyöräilijöissä kysymyksen siitä, ovatko ohjaustangon päissä olevat lisäpainot todella järkeviä, varsinkin kun niiden toiminta ei ole kaikille selvää. Haluamme selittää ohjaustankopainojen tehtävät ja edut sekä sen, miksi niistä ei pitäisi luopua. Motointegrator-verkkokaupasta löydät moottoripyörääsi sopivia erilaisia ohjaustangon painoja kohtuulliseen hintaan.
Valmistaja: | VICMA |
Valmistajan numero: | VIC-617CF |
Materiaali: | Alumiini |
Mitä ovat ohjaustangon painot ja mitä etuja ne tarjoavat?
Ohjaustangon painot, joita kutsutaan myös tärinänvaimentimiksi, sijaitsevat moottoripyörien ohjaustangon päissä. Niitä on saatavana eri painoisina (esimerkiksi 140 grammaa, 200 grammaa tai 220 grammaa) ja eri mallisina. Niillä ei ole juuri lainkaan vaikutusta ohjausominaisuuksiin, eikä viiveestä tarvitse huolehtia, kun ohjauskulmaa muutetaan nopeasti. Niitä on saatavana yksi- ja kaksiosaisina versioina.
Tärinän vähentäminen
Moottoripyörien ohjaustankopainojen päätarkoitus on vähentää ohjaustangon tärinää kuljettajan kannalta. Värähtelyt saavat alkunsa moottorista ja välittyvät kuljettajaan ohjaustangon yksipuolisen kiinnityksen kautta. Moottorin rakenteesta riippuen nämä voivat olla korkea- tai matalataajuisia värähtelyjä, joita ohjaustangon painot on suunniteltu neutraloimaan tai ainakin vähentämään. Nelisylinteriset moottorit, joissa ei ole vaimennettua tasausakselia, kärsivät korkeataajuisista värähtelyistä ja yksi- ja kaksisylinteriset moottorit matalataajuisista värähtelyistä.
Vaikka monien moottoripyörien moottorit on jo suhteellisen hyvin vaimennettu tärinänvaimennuksella rungossa äänettömien lohkojen avulla, tämä ei ole mahdollista joissakin moottoripyörissä. Etenkin kevyemmissä moottoripyörissä moottori on osa runkoa, ja sen on oltava tiukasti kiinni rungossa, mikä lisää tärinän siirtymistä.
Pitkillä matkoilla nelisylinteristen moottoreiden aiheuttama korkeataajuinen tärinä on erityisen epämiellyttävää. Tämä voi aiheuttaa käsien puutumisen ja nukahtamisen sekä pitkän aikavälin terveysvaikutuksia, kuten "karpalotunnelin oireyhtymän".
Moottoripyörävalmistajat laskevat painot ohjaustangon päihin niin, että värähtelytaajuus siirtyy kriittiselle alueelle. Toinen tapa vähentää ohjaustangon tärinää ovat kaksiosaiset ohjaustangon päätypainot. Ohjaustangon painosta työntyy messinkitappi ohjaustangon onttoon päähän ja luo vastavärähtelyn, joka auttaa hillitsemään värähtelyjen laajaa taajuusaluetta.
Kilpaurheilussa, jossa jokainen gramma painoa säästetään, useimmissa kilpa-autoissa on myös ohjaustangon painoja. Edut kompensoivat hieman suuremman painon. Jos luovut ohjaustangon painoista tai korvaat ne kevyemmillä, teet kompromissin, joka johtaa tärinän lisääntymiseen.
Suojaa ohjaustangon painot
Ohjaustangon painot työntyvät hieman ulos ohjaustangon päistä, mikä vähentää ohjaustangon putken, kaasukahvan sekä kytkin- ja jarruvipujen vaurioitumisriskiä onnettomuustilanteessa. Vaurioituneet ohjaustangon painot on sen sijaan helppo ja edullinen vaihtaa, jos ne vaurioituvat onnettomuudessa. Motointegratorista löydät huippulaatuiset ohjaustangon painot premium-valmistajilta jopa 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta.
Miten ohjaustangon painot kiinnitetään?
Valmistajasta riippuen moottoripyörän ohjaustankopainojen kiinnitysjärjestelmiä on erilaisia. Jos ohjaustangon painot kiinnitetään moottoripyörään jo tehtaalla, putkimaiseen ohjaustankoon voidaan hitsata kiinnitys, esimerkiksi kiinteä mutteri. Ohjaustangon painot voidaan sitten yksinkertaisesti ruuvata kiinni. Tätä kiinnitysvaihtoehtoa pidetään erittäin kestävänä. Useimmat valmistajat käyttävät ohjaustangon painoja varten inserttejä, jotka on kiinnitetty pyörimistä vastaan. Jotkin insertit laajenevat kuin tapit, kun ohjaustangon paino ruuvataan kiinni. Kun insertti ruuvataan irti, levitys romahtaa jälleen ja insertin voi vetää ulos ohjaustangon painon avulla. Tämä kiinnitysjärjestelmä soveltuu hyvin myös silloin, kun moottoripyörien ohjaustankoihin asennetaan jälkikäteen ohjaustankopainoja.
Tärinällä voi olla useita syitä
Kaikkia tärinöitä tai värähtelyjä ei voida vähentää ohjaustangon painoilla. Esimerkiksi etuakseli tai etupyörä voi aiheuttaa ohjaustangon heilumista, jota kutsutaan "shimmyksi". Se ilmenee ohjaustangon heilumisena pääasiassa alhaisemmilla nopeuksilla 40-100 km/h. Etupyörä kärsii yleensä. Se vaikuttaa yleensä etupyörään, haarukkaan ja ohjaustankoon. Sitä esiintyy useimmiten syklisesti tai jatkuvasti, kun kuormitus vaihtuu kiihdyttämisestä työntämiseen. Mahdollisia syitä on useita, esimerkiksi:
- matkatavaroiden/matkustajien väärä massajakauma moottoripyörässä
- väärä rengaspaine
- kuluneet tai väärin säädetyt ohjauspään laakerit
- vanteen epäsäännöllisyys
- Renkaiden kuluminen, erityisesti eturenkaiden osalta
- Jarrukiekon epätasapaino
- etupyörä ei kulje tasaisesti
Yleensä ohjauspyörän heiluminen ei aiheuta välitöntä moottoripyörän hallinnan menetystä, mutta se on erittäin epämiellyttävää sekä kuljettajalle että matkustajalle. Syy on löydettävä ja korjattava pikaisesti, sillä moottoripyörän muut tärkeät osat voivat vaurioitua sen seurauksena. Huomioi myös riski, sillä ajovakaus heikkenee, erityisesti suoranopeusvakaus.
Moottoripyörässä on myös muita vioista johtuvia värähtelyjä, kuten paljon vaarallisempi nopea värähtely tai ohjaustangon takapotku.
Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat ohjaustangon painot sekä laajan valikoiman varaosia moottoripyöriin, autoihin, kuorma-autoihin ja traktoreihin edulliseen hintaan. Vakuuta itsesi erittäin hyvistä asiakasarvosteluista tai korkeasta asiakastyytyväisyydestä tilaamalla Motointegratorilta.