-3% jousituksesta

Kytkinlevyt – Kawasaki ZG 1200 – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 2 tulosta)

Moottoripyörässä kytkin luo kitkayhteyden moottorin ja voimansiirron välille, jotta ajoneuvo kiihtyy. Jos uusi vaihde kytketään tai moottoripyöräilijä pysähtyy, tämä kitkayhteys katkeaa. Heti kun kytkin vapautetaan uudelleen, moottoripyörän kytkinlevyt hiertyvät lyhyesti toisiaan vasten käytön aikana. Tämä aiheuttaa niiden kulumista ajan myötä ja johtaa kulumiseen. Jos moottoripyörän kytkinlevyissä ilmenee vika, niiden vaihto on väistämätöntä moottoripyörän käytön jatkumisen varmistamiseksi. Motointegrator-verkkokaupasta löydät moottoripyörääsi uudet kytkinlevyt sekä niihin liittyvät lisävarusteet.

Autoon sopivat tuotteet: Kawasaki ZG 1200 (vaihda)
Ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriin, tarkista tuoteselosteesta mahdolliset ajoneuvosta riippuvat rajoitukset ja tuoteominaisuudet varmistaaksesi, että valitsemasi tuote sopii ajoneuvoosi.
Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Kytkinlevy LUCAS TRW MCC211-9
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   MCC211-9
61,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy 4RIDE TCS4434
Valmistaja:   4 RIDE
Valmistajan numero:   TCS4434
62,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kytkimen toiminta

Useimmissa moottoripyörissä moottorin voima siirretään kampiakselilta kytkinkoriin hammaspyörien tai ketjun välityksellä. Kytkimen kitkalevyissä on ulkopuoliset hampaat, joilla ne tarttuvat kytkinkorin uriin. Kitkakiekkojen välissä oleva teräslevy kytkeytyy kytkimen navan uriin. Tätä kitka- ja teräslevyjen muodostamaa pakettia vasten painelevy painetaan jousien avulla. Tämä luo ei-positiivisen yhteyden. Heti kun moottoripyöräilijä kytkee kytkimen, kytkinvarsi painuu kytkimen painelevyä vasten ja nostaa sitä jousivoimaa vasten. Tämän seurauksena kitka- ja teräslevyt irtoavat toisistaan, jolloin kytkimen napa ja kori pyörivät vapaasti - kytkin on irrotettu. Kytkimen työntötanko toimii vapautusvivulla.

Kytkin koostuu vauhtipyörästä, laukaisulaitteesta, kytkinlevystä ja vauhtipyörästä. Väite, jonka mukaan kytkin on vaihdettava, on virheellinen, sillä se viittaa yleensä kytkinlevyyn, jonka vuori kuluu ajan myötä.

Kytkintyypit

Moottoripyörissä käytetään kahdenlaisia kytkimiä: märkä monilevykytkin ja kuiva monilevykytkin. Märkä monilevykytkin on yleisin. Tämäntyyppinen kytkin toimii öljykylvyssä vaihteiston tai moottorin sisällä.

Monilevyinen kuivakytkin on rakenteeltaan samanlainen kuin monilevyinen märkäkytkin. Erona on, että se toimii vaihteiston tai moottorin ulkopuolella. Tästä juontaa juurensa nimi kuivakytkin.

Viallinen kytkin - oireet

Moottoripyörän viallinen kytkinlevy ilmoittaa yleensä itsestään etukäteen. Kytkimen liukuminen käynnistettäessä tai vaihteen vaihtamisen puuttuminen kytkettäessä ovat selviä merkkejä viallisesta kytkimestä. Moottoripyörä käynnistyy vain vaivoin. Moottoripyöräilijät, jotka antavat kytkimen tulla hitaasti, huomaavat myös, että moottori on normaalia kovempi.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • liukuva kytkin käynnistettäessä
  • Vaihde ei voi kytkeytyä, kun kytkin on kytketty irti
  • Moottoripyörää on vaikea käynnistää
  • kovaääninen moottori

Viallinen kytkin - ei vain kuluminen

Usein liian kireälle säädetty kytkinvaijeri on syynä siihen, että kytkin ei kytkeydy kunnolla, sillä voima siirtyy kampiakselilta kytkinkoriin ketjun tai hammaspyörän välityksellä. Voit korjata tämän "vian" säätämällä sitä kytkinvivun kohdalla niin, että vastakappaleen ja kytkinvivun välillä on 2-4 cm:n pelivaraa. Kulunut tai liukuva kytkin on toisaalta selvä merkki moottoripyörän viallisesta kytkinlevystä.

Kytkinlevyn kulumisen estäminen

Kytkinlevyjen vuori kuluu eniten silloin, kun kytkin on jatkuvasti hiontakohdassa. Tämä tuhoaa limakalvon hyvin lyhyessä ajassa. Moottoripyöräilijät, jotka lähtevät liikkeelle hitaasti, eli eivät kiihdytä enempää kuin on tarpeen, suojaavat moottoripyörän kytkinlevyjen pinnoitteita. Sinun pitäisi pidättäytyä kevytmielisestä aloituksesta.

Tämä koskee myös autonkuljettajia. Kun odotat liikennevaloissa jne., on järkevämpää laittaa moottoripyörä vapaalle sen sijaan, että seisot jatkuvasti kytkimen päällä. Tämä ei ainoastaan rasita hydrauliikkaa, vaan myös kuluttaa vuorausta enemmän.

Moottoripyörän kytkinlevyjen vaihtaminen

Moottoripyörän kytkimen käyttöikä on yleensä 80 000-100 000 kilometriä. Vasta sitten on tarpeen vaihtaa kytkin. Moottoripyöräilijät, jotka luopuvat ronskista aloituksesta, saattavat päästä jopa yli 150 000 kilometrin. Kytkinsarja maksaa ajoneuvomallista riippuen 90-300 euroa. Kytkinlevyjen vaihtaminen maksaa 50-200 euroa. Hintaerot voivat olla suuria. Joissakin ajoneuvoissa kytkimen asentaminen ja irrottaminen vaatii paljon työtä. Tällöin koko eturunko moottori-, ohjaus- ja vaihdelaatikkoineen voidaan joutua irrottamaan ja asentamaan uudelleen, ja öljy, jäähdytysneste ja vaihdelaatikkoöljy voidaan joutua vaihtamaan. Tällöin saatetaan joutua maksamaan jopa 1 000 euroa.

Osta kytkinlevyt moottoripyörien kytkinlevyjä verkossa kohtuulliseen hintaan

Voit säästää korjauskustannuksissa ostamalla moottoripyörääsi uudet kytkinlevyt edullisesti verkosta. Verkkokaupastamme, jonka valikoimassa on noin 5 miljoonaa autojen varaosaa premium-valmistajilta, löydät moottoripyörän kytkimen uudet osat. Etsi moottoripyörän uudet kytkinlevyt nopeasti ja helposti suodatustoiminnon avulla. Nopea toimitus kotiovellesi kahdesta neljään arkipäivän kuluessa on taattu. Katso itse ja tilaa uudet varaosat moottoripyörääsi jo tänään.