- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Ketjut – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 624 tulosta)
Ilman ketjua moottoripyörällä ei pääse eteenpäin. Vaihtoehtoina ovat tietenkin kardaaniakselit ja hammashihnat. Vetoketju - esimerkiksi moottoripyöräketju - on kuitenkin yleisin voimansiirtotyyppi. Samalla tämä varaosa toimii korkealla tasolla. Siinä missä muut moottorin osat on ensin lämmitettävä, rullaketju kestää valtavaa kuormitusta heti ensimmäisestä hetkestä lähtien. Mitä enemmän moottoripyörässä on tehoa, sitä enemmän ketjusarja toimii. Näin ollen moottoripyörän ketju kuluu paljon. Huolellisuus, maltillinen ajokäyttäytyminen ja säännöllinen huolto pidentävät moottoripyörän ketjun käyttöikää merkittävästi.
Tässä infotekstissä käsittelemme yksityiskohtaisesti moottoripyöräketjua. Seuraaviin kysymyksiin vastataan: Mitä muita ketjuja kuin DID-ketjuja on olemassa? Miten ketjusarja rakennetaan? Miten voit mitata ketjun kulumista? Entä miten moottoripyörän ketju puhdistetaan, voidellaan, kiristetään ja tarvittaessa vaihdetaan?
Rullaketjut: Rakenne, toiminta, edut ja haitat
Moottoripyöräketju koostuu viidestä tai kuudesta eri osasta. Ulko- ja sisälevyt ympäröivät rullan ja holkin. Yksittäiset osat kiinnitetään tapilla. Nykyaikaisissa moottoripyöräketjuissa tapin ja holkin välissä on pysyvä rasvatäyte, joka valmistajasta riippuen tiivistetään O-renkaalla tai X-renkaalla. Tiivistysrenkaat sijaitsevat ulomman ja sisemmän linkkilevyn välissä. Moottoripyörän ketjun lisäksi ketjusarjaan kuuluvat myös ketjupyörä ja ketjupyörä.
Vetoketjun tehtävä käy ilmi jo sen nimestä. Se siirtää vaihteiston lähtöakselin vääntömomentin takapyörään. Ketjusarja muuntaa näin ollen moottorin koko tehon eteenpäin suuntautuvaksi liikkeeksi. Tämä puolestaan toimii siten, että moottoripyöräketju yhdistää moottorin pienen ulostulohammaspyörän suurempaan hammaspyörään. Koska tämä prosessi tuottaa valtavia voimia, rullaketju kuluu huomattavasti.
Moottoripyöräketju vs. kardaaniakseli ja jakohihna
Jotkut moottoripyörävalmistajat käyttävät koneissaan muita toissijaisen voimansiirron muotoja. Esimerkiksi Harley Davidson käyttää hammashihnoja. Suzuki GS 850 -mallissa kardaaniakseli huolehtii ilmavirtauksesta. Molemmat vaihtoehdot toimivat täydellisesti, ovat kestäviä ja vaativat vähemmän huoltoa kuin ketjusarja. Moottoripyöräketju on kuitenkin vallinnut suurimmassa osassa moottoripyöriä. Syyt tähän ovat yksinkertaiset: rullaketjut osana DID-ketjusarjaa ovat uskomattoman kestäviä, helppohoitoisia ja ennen kaikkea huomattavasti halvempia kuin kardaaniakselit ja hammashihnat.
Millaisia moottoripyöräketjuja on olemassa?
Klassinen vakiomoottoripyöräketju, jossa ei ole integroitua pysyvää rasvatäyttöä, on nykyisin yhä vähemmän kysytty. Laadukkaan moottoripyöräketjun valinnassa on kyse yksilöllisistä mieltymyksistä - aivan kuten moottoripyörätyypin valinnassa.
Moottoripyöräilijöillä on laaja valikoima vaihtoehtoja. Ei niinkään kyseisen ketjusarjan rakenteen, vaan pikemminkin valmistajien osalta. Kolme suurinta tuotemerkkiä ovat D.I.D., GM ja JT.
D.I.D.-moottoripyöräketjuille on ominaista tappien erityinen kovettumisprosessi. Erityisen tekniikan ansiosta pinnassa on erittäin kova kerros, kun taas tappisydän pysyy pehmeämpänä. Tämä tekee näistä moottoripyöräketjuista toisaalta erittäin kestäviä, mutta toisaalta ne vaimentavat iskuja paremmin. GM-ketjuissa taas on erityinen tiivisterengas.
Juuri tämä tiivistysrengas on nykypäivän moottoripyöräketjujen erityispiirre:
DID-ketju O-renkaalla: moottoripyöräketjujen halvin vaihtoehto, jossa on rasvatäyttö. O-rengas estää voiteluaineen karkaamisen ja suojaa sisäosaa lialta.
DID-ketjut, joissa on X-rengas: toiminto on sama, mutta X-rengas suojaa muodon ansiosta vielä paremmin lialta.
XW-Ring moottoripyöräketjut: Näitä valmistaa yksinomaan RK Takasago. XW-renkaassa on kuusi tiivistyskohtaa, ja se lisää entisestään suojaa pölyä ja likaa vastaan.
Tiivistysrenkailla varustettujen moottoripyöräketjujen ratkaiseva etu tavalliseen ketjuun verrattuna on ketjusarjojen huomattavasti pidempi käyttöikä. Kaikki vetoketjut on kuitenkin huollettava säännöllisesti. Riippumatta siitä, onko niissä tiivisterengas vai ei.
Moottoripyörän ketjun hoito, puhdistus ja kiristys
Huoltamaton moottoripyörän ketju ei ainoastaan vähennä ajamisen iloa. Pahimmassa tapauksessa se voi rikkoutua ja vaarantaa turvallisuutesi. Voit mitata ketjun kulumista peukalotestillä: jos voit painaa moottoripyörän ketjun notkoa - ketjupyörän ja ketjupyörän välistä - yli 25 mm alaspäin, ketju on kiristettävä ja/tai tarkistettava. Tärkeää: Notkeus vaihtelee moottoripyörän mukaan. Tarkat tiedot löytyvät käyttöohjeista.
Ketjujen puhdistus onnistuu parhaiten erityisten puhdistustyökalujen ja -aineiden avulla. Älä käytä voimakkaita liuottimia (esim. bensiiniä), sillä ne vahingoittavat tiivisterenkaita. Ennen kuin öljyt moottoripyörän ketjun, muista antaa rullaketjun kuivua kokonaan.
DID-ketjut on voideltava säännöllisesti. Vain näin moottoripyörän ketju säilyttää pitkän käyttöiän. Käytä tähän tarkoitukseen vain erityistä ketjurasvaa. Nämä aineet suojaavat myös korroosiolta ja vähentävät kitkaa merkittävästi.
Uuden moottoripyöräketjun ostaminen
Jopa parhaassa moottoripyöräketjussa on lopulta kulumisen merkkejä. Ennemmin tai myöhemmin sinun on ostettava uusi DID-ketjusarja. Motointegratorista löydät reilusti yli 500 erilaista ketjusarjaa tai yksittäistä ketjua moottoripyöriin. Alhaisten hintojen ja nopeiden toimitusaikojen ansiosta säästät paljon rahaa ja pääset pian takaisin satulaan.