-3% jousituksesta

Keskiäänenvaimentimet – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 766 tulosta)

Jos auto kolisee ajaessasi, moottori käy kovempaa tai autossa on pakokaasujen hajua, syynä voi olla vika autosi keskimmäisessä äänenvaimentimessa. Pakoputken osana keskimmäinen äänenvaimennin vaimentaa moottorin melua, erityisesti korkeataajuisia ääniaaltoja

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Keskiäänenvaimentimet.

Kaikki valmistajat

Löydä laadukkaat keskiäänenvaimentimet autoosi Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta. Valitse autosi, malli ja vuosimalli ja tilaa autoosi sopiva osa. Motointegrator tarjoaa yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin. OE-laatuisten keskiäänenvaimentimien lisäksi tarjoamme pakojärjestelmän muita komponentteja, kuten laadukkaita pakosarjoja, etu- ja takaiskunvaimentimia sekä katalysaattoreita.

Keskimmäinen äänenvaimennin - suunnittelu ja toiminta

Keskimmäinen äänenvaimennin (MSD) vähentää yhdessä etummaisen äänenvaimentimen (VSD) ja takimmaisen äänenvaimentimen (ESD ) kanssa moottorin palamisprosessin aiheuttamaa melua. VSD ja ESD ovat heijastavia äänenvaimentimia, kun taas keskimmäinen äänenvaimennin on absorboiva äänenvaimennin.

Pohjimmiltaan äänenvaimennin muistuttaa teräksestä tai ruostumattomasta teräksestä valmistettua piippua, tölkkiä tai tynnyriä. Se täytetään eristysmateriaalilla, yleensä teräsvillalla tai basalttikuiduilla. Piipun läpi johdetaan putki, jossa on useita reikiä. Kun moottori käy, pakokaasut virtaavat tämän putken läpi, laajenevat ja hidastuvat. Näin äänienergia muuttuu lämpöenergiaksi ja korkeataajuiset ääniaallot vaimenevat. Esi- ja jälkiäänenvaimentimissa ääniaallot sen sijaan heijastuvat. Tämä tarkoittaa, että ne johdetaan useiden kammioiden läpi, mikä vähentää matalia ääniaaltoja.

Missä keskimmäinen äänenvaimennin sijaitsee?

Keskiäänenvaimennin on osa auton pakojärjestelmää, ja se sijaitsee suoraan autosi alapuolella. Moottorin palamisaineet johdetaan ensin pakosarjan kautta ja sieltä Y-putken kautta katalysaattoriin (katalysaattori). Tämä muuttaa moottorin myrkylliset pakokaasut vähemmän haitallisiksi aineiksi. Dieselmoottoreissa tätä seuraa hiukkassuodatin ja vanhemmissa autoissa esi-äänenvaimennin. Jälkimmäistä ei useinkaan enää asenneta nykyaikaisiin ajoneuvoihin, koska osa ääniaalloista siepataan jo katalysaattorissa. Keskiäänenvaimentimessa, joka on helposti tunnistettavissa sen pitkänomaisesta ja litteästä muodosta, ääniaallot vaimentuvat edelleen ennen kuin ne kulkevat takaäänenvaimentimen ja pakoputken läpi.

Keskimmäinen äänenvaimennin - vaurio ja korjaus

Pakojärjestelmä ja siten myös äänenvaimennin on yksi ajoneuvon tyypillisistä kuluvista osista. Korkeat lämpötilat, voimakas tärinä ja kosteus voivat aiheuttaa halkeamia, korroosiota ja muita vaurioita äänenvaimentimeen. Myös tiesuola vaikuttaa äänenvaimentimeen ajan myötä.

Jos huomaat, että pakoputkesi on koventunut, että siinä on voimakasta tärinää tai että auton alla on nestettä, pakojärjestelmä kannattaa tarkastuttaa. Luotettavaa tarkastusta varten tarvitaan nostin. Korjauskustannukset vaihtelevat vaurion tyypin mukaan. Jos on vaihdettava vain haljenneet jousituskumit tai tiivisteet, kustannukset ovat pienemmät kuin jos äänenvaimennin on vaihdettava kokonaan.

Motointegratorista löydät oikeat varaosat pakojärjestelmääsi kohtuulliseen hintaan. Jos tarvitset uuden keskiäänenvaimentimen, voit tilata sen verkkokaupastamme. Nopean toimituksen ansiosta komponenttisi on perillä 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos sinulla on kysyttävää laajasta tuotevalikoimastamme, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Jos olet vastoin odotuksia tilannut väärän komponentin, voit käyttää maksutonta palautuspalveluamme.

Keskusäänenvaimentimen virittäminen - mitä sinun tulisi huomioida?

Monet intohimoiset kuljettajat haluavat autoonsa täyteläisen ja täyteläisen äänen. Tämän saavuttamiseksi voit käyttää laadukkaita viritystarvikkeita. Ne tarjoavat erottuvan äänen ja urheilullisen ulkonäön. Parempaa ulkonäköä varten voit valita esimerkiksi tyylikkään pakoputkiston verhoilun. Jälkiasennettavalla äänenvaimentimella saat aikaan täyteläisemmän äänen. Urheiluäänenvaimentimet ja urheilupakoputkistot lupaavat enemmän tehoa, matalampia taajuuksia ja erikoisen äänen. Urheilupakoputkijärjestelmät koostuvat useista osista, kuten äänenvaimentimista, takaäänenvaimentimista ja keskiäänenvaimentimista.

Ei ole suositeltavaa käyttää äänenvaimentimen nukkeja viritystarvikkeina. Nuket muistuttavat äänenvaimentimia ulkonäöltään ja kiinnitykseltään, mutta niissä ei ole eristävää materiaalia. Pakokaasut johdetaan suoraan putken kautta takaiskunvaimentimeen. Näin saadaan parempi ääni, mutta ajoneuvoja, joissa ei ole keskiäänenvaimenninta, ei rekisteröidä.

Yleisesti ottaen autosi on aina oltava voimassa olevien melurajojen mukainen. Tällä hetkellä ne ovat 74 desibeliä, mutta niitä alennetaan tulevina vuosina asteittain 68 desibeliin uusien ajoneuvojen osalta.

Tilaa keskimmäinen äänenvaimennin verkossa Motointegratorilta

Etsitkö uutta keskiäänenvaimenninta, joka sopii ajoneuvosi malliin ja vuoteen? Käytä laajaa hakua ja käytännöllisiä suodatustoimintoja löytääksesi oikean ja korkealaatuisen varaosan. Löydä edulliset keskiäänenvaimentimet ja muut autonosat huippuluokan valmistajilta, kuten ASMET, BOSAL ja 4MAX. Motointegratorin verkkokaupalle on ominaista korkea asiakastyytyväisyys, mikä näkyy erittäin hyvissä asiakasarvosteluissa.

Mitä tehdä, jos keskiäänenvaimennin vuotaa?

Jos auton alta kuuluu kova jyrinä ja pakokaasuäänet voimistuvat, jokin pakojärjestelmän osa vuotaa. Usein kyseessä on keskiäänenvaimennin. Yksinkertaisen kokoonpanopastan avulla pakoputki voidaan tiivistää yksinkertaisella tavalla. Tämä tahna on kehitetty erityisesti pakojärjestelmien vuotavia kohtia varten. Tahna levitetään valmistajan ohjeiden mukaisesti ja se kovettuu muutaman minuutin kuluttua. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää erityistä korkeisiin lämpötiloihin tarkoitettua tiivistysmassaa. Tämä tiivistysaine ei sovellu ainoastaan viallisiin pakojärjestelmiin, vaan myös muihin alueisiin, joissa esiintyy korkeita lämpötiloja. Kolmas vaihtoehto keskimmäisen äänenvaimentimen vaihtamisen lisäksi on pakokaasuside, joka levitetään vialliselle alueelle.

Miten tyhjennät keskiäänenvaimentimen?

Keskiäänenvaimennin sisältää erilaisia osia, jotka voivat aiheuttaa ongelmia, kun ajoneuvo on ollut käynnissä pitkään. Äänenvaimentimessa on esimerkiksi levyjä, jotka voivat ajan myötä löystyä ja aiheuttaa tinaista kolinaa. Näiden äänien poistamiseksi keskimmäinen äänenvaimennin voidaan irrottaa sisuskaluistaan. Tätä varten se on irrotettava. Yksi mahdollisuus on avata äänenvaimennin ja leikata sisuskalut irti ja hitsata äänenvaimennin sitten takaisin yhteen. Jos äänenvaimentimen sisällä on irtonaisia osia, ne voidaan irrottaa erilaisilla työkaluilla äänenvaimentimen sisään- ja ulostuloputkien kautta. Tämä pätee erityisesti silloin, jos äänenvaimentimen keskellä olevat osat ovat ruostuneet ja niiden on enemmän tai vähemmän vain putoava ulos.

Mitä järkeä on  keskiäänenvaimentimen vaihtoputkessa? Entä hätätilanteessa?

Monet kuljettajat käyttävät keskiäänenvaimentimen sijasta yksinkertaista äänenvaimentimen korvaavaa putkea. Näin ylimääräinen äänenvaimennin jää pois, mikä tekee äänestä huomattavasti kovemman monissa ajoneuvoissa. Tällainen pakojärjestelmän muutos voi kuitenkin aiheuttaa vaikeuksia esimerkiksi poliisin suorittamassa tarkastuksessa tai pääkatsastuksessa. Hätätapauksessa alkuperäinen keskiäänenvaimennin on syytä pitää käsillä, jotta se voidaan asentaa uudelleen ainakin pääkatsastuksen yhteydessä. Jos poliisin katsastuksessa ilmenee vaikeuksia, voi olla tarpeen asentaa tämä alkuperäinen äänenvaimennin ja näyttää ajoneuvo sen jälkeen. Keskimmäisen äänenvaimentimen korvaavia putkia voi ostaa tarvikeliikkeistä. Monille nämä ovat halpoja vaihtoehtoja paljon kalliimmille äänenvaimentimille.

Mitä tehdä, jos pakoputki on löysällä?

On tavallisempaa, että pakojärjestelmien jousituskumit rikkoutuvat ja että lyömätön pakoputki aiheuttaa epämiellyttäviä ääniä ajon aikana. Vialliset pidätyskumit ovat pakojärjestelmien yleisimpiä vikoja. Jos se tapahtuu tiellä, varaosia ei yleensä ole saatavilla. Irronneen pakojärjestelmän voi usein korjata yksinkertaisilla apuvälineillä, kuten vaijerin tai kaapelin pätkällä, ainakin seuraavaan korjaamoon tai korjaukseen asti. Uudet kiinnitystarvikkeet eivät maksa paljon, ja useimmissa tapauksissa myös asennus on melko yksinkertainen ja nopea. Ainoa haittapuoli on se, että asennus voidaan suorittaa vain nostolavalla tai kuopalla.

Yleisiä vinkkejä pakojärjestelmien tiivistämiseen

Ensinnäkin hyvät uutiset: useimmissa tapauksissa voit jatkaa ajamista vuotavan pakoputken kanssa jonkin aikaa. Näin on ainakin, jos vuotava pakojärjestelmä ei aiheuta liikaa melua. Jos ajoneuvolle on tehtävä yleiskatsastus, pakoputken on oltava tiivis. Tarvittavat korjaustyöt on parasta tehdä nostolavalla tai ainakin kuopassa, sillä muuten on hyvin vaikeaa päästä käsiksi asiaankuuluviin korjauskohtiin. Jos tällaista paikkaa ei ole käytettävissä, voidaan useimmissa tapauksissa vuokrata asianmukaiset korjaamotilat, jotta korjaukset voidaan suorittaa itse. Tällaiset vuokrakorjaamot ovat mielenkiintoisia ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja perinteisille korjaamoille, jos autoilijalla on käsityötaitoja.