Joulukausi 2024

Iskunvaimentimet – VW

(löytyi 56 tulosta)

Sijoituskriteerit
Iskunvaimennin MONROE D8072
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   D8072
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin MONROE MR976 1 Kappale
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   MR976
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin KYB Excel-G 335607
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   335607
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin KYB 734033
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   734033
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 319 022
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   319 022
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 319 024
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   319 024
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 319 023
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   319 023
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 318 819
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   318 819
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 115 163
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   115 163
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin MONROE 16498
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   16498
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 115 906
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   115 906
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin MONROE ADVENTURE MONROE D0314S
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   D0314S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin KYB Excel-G 343246
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   343246
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin KYB Excel-G 344409
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   344409
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin SACHS 318 813
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   318 813
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Motointegratorilta voit tilata laadukkaita iskunvaimentimia eri valmistajilta netistä edulliseen hintaan ja luottaa ammattitaitoon, palvelun laatuun ja huippuehtoihin.

Mitä ovat iskunvaimentimet?

Iskunvaimentimet ovat ajoneuvojen välttämätön osa, ja ne ovat ratkaisevan tärkeitä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Ajon aikana tien kuoppien aiheuttamat voimat vaikuttavat ajoneuvon jousittamattomiin massoihin. Iskunvaimentimien tehtävänä on pehmentää näitä voimia ja palauttaa ajoneuvon runko mahdollisimman nopeasti alkuperäiseen asentoonsa.

Iskunvaimentimet on myös suunniteltu vaimentamaan renkaiden jousella olevien pyörien tärinää. Ilman iskunvaimentimia ajomukavuus heikkenisi huomattavasti. Iskunvaimentimet varmistavat myös, että pyörillä on paras mahdollinen pito.

Nykyään ajoneuvoihin asennetaan yleensä hydraulisia teleskooppisia iskunvaimentimia (mekaanisia lehtijousilla varustettuja iskunvaimentimia käytetään pääasiassa kuorma-autoissa). Hydrauliset iskunvaimentimet käyttävät nestettä: iskunvaimennusöljyä.

Ajoneuvon liikkeen aiheuttamat iskut laukaisevat männän liikkeen. Tämä puristaa iskunvaimenninöljyä kanavien läpi. Ajoneuvon liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi ja absorboituu hellävaraisesti.

Öljyiskunvaimentimien lisäksi on olemassa myös kaasupaineiskunvaimentimia. Niillä on etu perinteisiin öljyiskunvaimentimiin verrattuna: vaimennusvoima ei vähene edes pidemmillä matkoilla. Kaasupaineiskunvaimentimissa iskunvaimentimiin lisätään typpeä vaahdon muodostumisen estämiseksi. Kaasu paineistaa öljyn, mikä estää vaahdon muodostumisen.

Iskunvaimentimien vikojen yleiset syyt

Iskunvaimentimet voivat vioittua yksittäisten äärimmäisten kuormitusten - kuten liikennevaurioiden - vuoksi. Sama pätee onnettomuuden seurauksena tapahtuviin mekaanisiin iskuihin. Tämä on kuitenkin poikkeus. Yleensä iskunvaimentimen viat johtuvat pitkäaikaisesta kulumisesta.

Tämän riski kasvaa sitä mukaa, kun ajoneuvolla ajetaan kilometrejä. Jos ajat usein epätasaisilla pinnoilla (esim. maastossa tai päällystämättömillä teillä), riski kasvaa vastaavasti.

Iskunvaimennin rikki: nämä oireet osoittavat sen

Iskunvaimentimet ovat kuluvia osia. Siksi niitä voi vaurioitua vähitellen, erityisesti ajoneuvoissa, joissa on ajettu paljon kilometrejä. Koska nämä vauriot syntyvät harvoin hetkessä, vikoja ei useinkaan huomata heti. Kuljettajien tulisi ajatella viallisia iskunvaimentimia, jos he havaitsevat näitä oireita:

  • Ajomukavuus heikkenee, koska tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat matkustajatilassa entistä selvemmin.
  • Ajoneuvon ohjauskäyttäytyminen muuttuu, erityisesti ajotyyli muuttuu ponnekkaaksi ja ohjauspyörä tuntuu tärisevän tai heiluvan.
  • Ajon aikana kuuluu jyriseviä ääniä - erityisesti pyörien ympärillä liikkeelle lähdettäessä.
  • Jos ajat tien kuoppien yli, kuulet narisevaa ääntä iskunvaimentimien alueelta.
  • Öljyä vuotaa iskunvaimentimen alueelta.
  • Renkaiden kuluminen on epätavallisen suurta - siitä kertoo usein se, että renkaiden kulutuspinta ei ole kulunut tasaisesti.
  • Keinutesti: Kun koria on heilutettu, kestää kauan ennen kuin ajoneuvo pysähtyy uudelleen.

Näiden oireiden lisäksi ajokäyttäytymisessä on joitakin turvallisuuden kannalta merkityksellisiä muutoksia, joita ei aina havaita oireiden muodossa. Esimerkiksi vesiliirtymisen riski voi kasvaa, koska pyörät eivät enää ole optimaalisessa kosketuksessa maahan.

Lisäksi ajoneuvo saattaa luisua jyrkissä mutkissa ja jarrutusteho heikkenee (mikä vaikuttaa myös ABS-järjestelmään). Erityisen ongelmallista tässä on se, että vauriot näkyvät vasta, kun ajoneuvo saavuttaa rajansa (ja siten vaarallisissa liikennetilanteissa).

Kaikkien, jotka epäilevät iskunvaimentimessa olevan vikoja, on teetettävä iskunvaimennustestaus. Tämä on mahdollista esimerkiksi autokorjaamoissa, mutta myös testikeskuksissa ja autokerhoissa. Testauskeskuksissa ja autokerhoissa iskunvaimentimen testi on usein jopa maksuton. Testin suorittaminen itse ei yleensä ole mahdollista, koska tarvitaan testiteline, jolla pyörät voidaan testata yksi kerrallaan.

Vioittuneet iskunvaimentimet on vaihdettava nopeasti

Iskunvaimentimia ei yleensä voi korjata. Vialliset iskunvaimentimet vaihdetaan akselikohtaisesti. Vain yhden iskunvaimentimen vaihtaminen yhdelle akselille ei ole suositeltavaa. Uusilla iskunvaimentimilla on aina parempi vaimennus kuin vanhemmilla malleilla. Yhden iskunvaimentimen vaihtaminen yhdelle akselille johtaisi siksi epäsymmetriseen vaimennukseen.

Jos sinulla on paljon asiantuntemusta ja välineitä, voit vaihtaa iskunvaimentimet itse. Useimmille kuljettajille on kuitenkin todennäköisesti suositeltavaa käydä korjaamolla. Korjaamolla irrotetaan pyörä, jousitusnivelet, vetotanko ja jousijalka, minkä jälkeen jousituksen jousi kiristetään. Viallinen iskunvaimennin voidaan sitten irrottaa ja vaihtaa uuteen osaan.

Viallisen iskunvaimentimen vaihtokustannukset vaihtelevat suuresti. Materiaalikustannukset riippuvat yhtäältä ajoneuvomallista ja toisaalta vaurioituneesta akselista. Taka-akselin iskunvaimentimet maksavat noin 100-700 euroa, etuakselin iskunvaimentimet noin 150-1200 euroa. Myös korjaamokustannuksia syntyy. Niistä voi joutua maksamaan noin 150-500 euroa. Jos pyöränsuuntausta tarvitaan myöhemmin, se maksaa noin 100 euroa enemmän.

Tilaa iskunvaimentimet Motointegratorin verkkokaupasta

Voit tilata iskunvaimentimet helposti Motointegratorin verkkokaupasta. Löydät Sachsin iskunvaimentimet sekä komponentteja lukuisilta muilta valmistajilta. Voit odottaa laajaa valikoimaa kaikkiin merkkeihin ja ajoneuvomalleihin ja luottaa korkeaan laatuun koko mallistossa.

Voit myös hyötyä erinomaisesta palvelustamme. Tarjoamme salamannopean toimituksen 2-4 arkipäivän kuluessa.

Käytä verkkokauppamme suodatinta näyttääksesi ajoneuvoosi sopivat tuotteet. Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalvelutiimiimme milloin tahansa sähköpostitse, puhelimitse tai live-chatin kautta.