Matkatavaroiden kuljetus

Iskunvaimentimet

(löytyi 6626 tulosta)

Iskunvaimentimet vaimentavat ajoneuvon jousen tärinää ja tasoittavat siten tienpinnan epätasaisuuksia. Nämä komponentit takaavat optimaalisen tienpidon ja ovat välttämättömiä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Vialliset iskunvaimentimet voivat nopeasti muodostua huomattavaksi turvallisuusriskiksi, joka ei valitettavasti aina näy suoraan.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Iskunvaimentimet.

Kaikki valmistajat

Motointegratorilta voit tilata eri valmistajien iskunvaimentimia edullisesti ja luottaa ammattitaitoon, palvelun laatuun ja huippuehtoihin.

Mitä ovat iskunvaimentimet?

Iskunvaimentimet ovat ajoneuvojen välttämätön osa, ja ne ovat ratkaisevan tärkeitä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Ajon aikana ajoneuvon jousittamattomiin massoihin kohdistuu tieiskujen aiheuttamia voimia. Iskunvaimentimien tehtävänä on pehmentää näitä voimia ja palauttaa ajoneuvon runko alkuperäiseen asentoonsa mahdollisimman nopeasti.

Iskunvaimentimet on myös suunniteltu vaimentamaan renkaiden jousella olevien pyörien tärinää. Ilman iskunvaimentimia ajomukavuus heikkenisi huomattavasti. Iskunvaimentimet varmistavat myös sen, että pyörät saavat parhaan mahdollisen pidon maasta.

Nykyään ajoneuvoihin asennetaan yleensä hydraulisia teleskooppisia iskunvaimentimia (mekaanisia lehtijousilla varustettuja iskunvaimentimia käytetään pääasiassa kuorma-autoissa). Hydrauliset iskunvaimentimet käyttävät nestettä: iskunvaimennusöljyä.

Ajoneuvon liikkeen aiheuttamat iskut laukaisevat männän liikkeen. Tämä pakottaa iskunvaimenninöljyn kanavien läpi. Ajoneuvon liike-energia muuttuu näin lämpöenergiaksi ja absorboituu varovasti.

Öljyiskunvaimentimien lisäksi on olemassa myös kaasupaineiskunvaimentimia. Niillä on etu perinteisiin öljyiskunvaimentimiin verrattuna: vaimennusvoima ei vähene edes pidemmillä matkoilla. Kaasupaineisten iskunvaimentimien tapauksessa iskunvaimentimiin lisätään typpeä vaahdon muodostumisen estämiseksi. Kaasu aiheuttaa öljylle painetta, mikä estää vaahdon muodostumisen.

Iskunvaimentimen vikojen yleiset syyt

Iskunvaimentimet voivat vioittua yksittäisten äärimmäisten kuormitusten, kuten tievaurioiden, seurauksena. Sama pätee onnettomuuden seurauksena tapahtuviin mekaanisiin iskuihin. Tämä on kuitenkin poikkeus. Iskunvaimentimen viat johtuvat yleensä pitkäaikaisesta kulumisesta.

Riski kasvaa ajoneuvon ajokilometrien myötä. Jos ajat usein epätasaisilla pinnoilla (esimerkiksi maastossa tai päällystämättömillä teillä), riski kasvaa vastaavasti.

Rikkinäiset iskunvaimentimet: Nämä oireet viittaavat siihen, että ne ovat rikki

Iskunvaimentimet ovat kuluvia osia. Näin ollen vaurioita voi esiintyä vähitellen, erityisesti ajoneuvoissa, joissa on paljon ajettu kilometrejä. Koska nämä vauriot tapahtuvat harvoin yhdessä yössä, vikoja ei useinkaan huomata heti. Näiden oireiden vuoksi autoilijoiden pitäisi ajatella viallisia iskunvaimentimia:

  • Ajomukavuus heikkenee, koska tien epätasaisuudet tuntuvat matkustajatilassa entistä selvemmin.
  • Ajoneuvon ohjauskäyttäytyminen muuttuu, ja se ilmenee erityisesti ajonautintona ja ohjauspyörän tärinänä tai heilumisena.
  • Ajon aikana kuuluu jyriseviä ääniä - erityisesti pyörien alueella liikkeelle lähdettäessä.
  • Kun ajetaan tien kuoppien yli, iskunvaimentimien alueelta kuuluu vinkuva ääni.
  • Iskunvaimentimen alueella on öljyvuoto.
  • Renkaiden kuluminen on epätavallisen voimakasta - sen tunnistaa usein siitä, että renkaiden kulutuspinta ei ole kulunut tasaisesti.
  • Keinutesti: Rungon keinuttamisen jälkeen kestää kauan, ennen kuin ajoneuvo pysähtyy uudelleen.

näiden oireiden lisäksi ajokäyttäytymisessä on joitakin turvallisuuteen liittyviä muutoksia, joita ei aina havaita oireiden muodossa. Esimerkiksi akvaplaningin riski voi kasvaa, koska pyörien kosketusta maahan ei enää varmisteta optimaalisesti.

Lisäksi ajoneuvo saattaa luisua jyrkissä mutkissa ja jarrutusteho heikkenee (mikä vaikuttaa myös ABS-järjestelmään). Erityisen ongelmallista tässä on se, että vauriot näkyvät vasta rajakuorman saavuttamisen jälkeen (ja siten vaarallisissa liikennetilanteissa).

Kaikkien, jotka epäilevät iskunvaimentimessa olevan vikoja, on teetettävä iskunvaimennustestaus. Tämä on mahdollista esimerkiksi korjaamoilla, mutta myös testikeskuksissa ja autokerhoissa. Iskunvaimentimien testaus on usein jopa maksutonta testauskeskuksissa ja autokerhoissa. Testiä ei yleensä ole mahdollista tehdä itse, koska tarvitaan testiteline, jolla pyörät voidaan testata yksitellen yksi kerrallaan.

Vialliset iskunvaimentimet on vaihdettava nopeasti

Iskunvaimentimia ei yleensä voi korjata. Vialliset iskunvaimentimet vaihdetaan akselikohtaisesti. Vain yhden iskunvaimentimen vaihtamista akselille ei suositella. Uusilla iskunvaimentimilla on aina parempi vaimennus kuin vanhemmilla malleilla. Yksipuolinen vaihto yhdellä akselilla johtaisi siis epäsymmetriseen vaimennukseen.

Jos sinulla on paljon taitotietoa ja välineitä, voit vaihtaa iskunvaimentimet itse. Useimmille kuljettajille on kuitenkin todennäköisesti suositeltavaa käydä korjaamolla. Korjaamossa pyörä, tukinivelet, kytkinvarsi ja jousitusjousi puretaan, minkä jälkeen jousitusjousi kiristetään. Näin viallinen iskunvaimennin voidaan irrottaa ja korvata uudella osalla.

Viallisen iskunvaimentimen vaihtokustannukset vaihtelevat suuresti. Materiaalikustannukset riippuvat yhtäältä ajoneuvomallista ja toisaalta akselista, jota asia koskee. Taka-akselin iskunvaimentimet maksavat noin 100-700 euroa, etuakselin iskunvaimentimet noin 150-1200 euroa. Lisäksi on työpajan kustannukset. Täällä voit odottaa maksavasi noin 150-500 euroa. Se on noin 100 euroa kalliimpi, jos pyöränsuuntaus tarvitaan jälkikäteen.

Tilaa iskunvaimentimet verkossa Motointegratorilta

Motointegratorista voit tilata iskunvaimentimet helposti verkossa. Löydät Sachsin iskunvaimentimia sekä monien muiden valmistajien osia. Nauti laajasta valikoimasta kaikkiin merkkeihin ja ajoneuvomalleihin ja luota korkeaan laatuun koko valikoimassa.

Voit myös hyötyä erinomaisesta palvelustamme. Tarjoamme salamannopean toimituksen 2-4 arkipäivän kuluessa ja ilmaisen palautuslähetyksen koko Saksaan

Käytä verkkokauppamme suodatinta löytääksesi ajoneuvoosi sopivat tuotteet. Jos sinulla on kysyttävää, voit tavoittaa asiantuntevan asiakaspalvelumme milloin tahansa sähköpostitse, puhelimitse ja live-chatin kautta.

Parhaat tuotteet kategoriasta Iskunvaimentimet

Sijoituskriteerit

Kummat iskunvaimentimet ovat parempia - öljynpaine- vai kaasupaine-iskunvaimentimet?

Kun on aika vaihtaa iskunvaimentimet, auton omistajat voivat valita kaasupaine- ja öljynpaineiskunvaimentimien välillä. Yleisin väite - että öljynpaineiskunvaimentimissa viskositeetti muuttuu lämpötilasta riippuen, mikä tarkoittaa ainakin tilapäisesti heikompaa vaimenninominaisuutta - ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Molemmat vaimentimen vaihtoehdot toimivat öljyllä. Ainoa ero on se, että kaasupaineisten iskunvaimentimien tapauksessa öljyn sisältämä öljy saatetaan tavallisesti typen eli kaasun avulla vakioesipaineeseen.

Perinteisissä öljynpainevaimentimissa voi olla ilmaa, joka voidaan paineistaa. Lisäksi öljy voi vaahdota. Kaasulla saavutettu esipaine tarkoittaa, että kaasupaineiskunvaimennin reagoi välittömästi, kun taas öljynpaineiskunvaimentimella tämä voi kestää jonkin aikaa. Ajokäyttäytyminen paranee siten ja on myös jatkuvasti hyvä. Kysymys kuuluukin, miksi öljynpaineisia iskunvaimentimia ylipäätään vielä asennetaan tehtaalla. Toisaalta sillä on jotain tekemistä menneisyyden kanssa. Aiemmin näitä iskunvaimentimia myös korjattiin, ja moottoripyörissä niitä korjataan edelleen. Lisäksi, ja tämä on luultavasti ratkaiseva seikka, kaasupaineiskunvaimentimet ovat jonkin verran kalliimpia.

Siksi monet ajoneuvot on varustettu öljynpainevaimentimilla, loppujen lopuksi myyntihinnan pitäisi pysyä houkuttelevana. Kaasunpaineiskunvaimentimet oli pitkään varattu ylempään keskiluokkaan, ylellisyysluokkaan ja urheiluautoihin. Tällä välin myyntiargumentti on kuitenkin muuttunut jonkin verran. Enemmän turvallisuutta kaasunpaineiskunvaimentimilla myy paremmin kuin muutaman euron halvempi hankintahinta. Kaasupainevaimentimia on siis aina suosittava uusissa iskunvaimentimissa.

Voiko vai saako iskunvaimentimet vaihtaa yksitellen?

Periaatteessa kaikki iskunvaimentimet voidaan vaihtaa yksitellen. Ne on kuitenkin vaihdettava vähintään akselikohtaisesti. Kokonaisvaihto ei ole kovin järkevää. Alusta on säädetty tarkasti varvas- ja ulokevarpaiden sekä kuperuuden avulla. Tämä on niin tärkeää, että säädössä käytetään jopa lasertekniikkaa. Pienetkin poikkeamat muuttavat dramaattisesti ajokäyttäytymistä ja siten ajoturvallisuutta. Jos iskunvaimennin vaihdetaan nyt yksitellen, akselin kokoonpuristuksessa käyttäytyminen ei ole enää yhdenmukaista. Tämä käy erityisen selvästi ilmi kaarreajossa.

Auto käyttäytyy täysin eri tavalla molempiin suuntiin, kun huonompi vaimennin kevennetään ja parempi kuormitetaan, ja toiseen suuntaan huonompi vaimennin kuormitetaan ja parempi vaimennin kevennetään. Ajoneuvon yleinen ajokäyttäytyminen muuttuu siten arvaamattomammaksi. Ajoneuvo, jossa on yksipuoliset vaimentimet, katkeaa myös todennäköisemmin ohitusten ja yleisten kuormituksen muutosten aikana. Lisäksi raidetta voidaan joutua säätämään uudelleen. Jos vaimentimet ovat erilaatuisia, kori "roikkuu" nyt hieman sillä puolella, jonka vaimentimet eivät ole enää yhtä hyvät. Tämä vääristää myös radan mittausta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että molemmat renkaat kuluvat epätasaisesti.

Etu- ja taka-akselin iskunvaimentimia ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa samanaikaisesti. Useimmissa tapauksissa etuakselin iskunvaimentimet kuormittuvat paljon enemmän, koska voimansiirron (moottori, vaihteisto) paine on täällä suurempi. Etu- ja taka-akselien viallisilla iskunvaimentimilla on siis erilaiset vaikutukset. Lisäksi on aina asennettava uudet iskunvaimentimet. Iskunvaimentimet eivät todellakaan ole varaosia, joita pitäisi ostaa käytettynä netistä tai romukauppiaalta. Jos olet epäonninen, saat melkein kuluneet tai vaurioituneet iskunvaimentimet (törmäämällä esteeseen, kuten reunakiveykseen). Jos olet vielä epäonnekkaampi, saatat saada niitä jopa kolaroidusta autosta.

Miten ja missä iskunvaimentimet voidaan tarkastaa tai testata?

Iskunvaimentimien tarkistaminen on helppo tehdä itse. Tämä on myös ensimmäinen iskunvaimentimien testi korjaamoilla ja yleistarkastus. Tee tämä yksinkertaisesti painamalla iskunvaimenninta vauhdilla alaspäin ja vapauttamalla se nopeasti. Kun iskunvaimennin jousittuu takaisin, sen on pysähdyttävä välittömästi yläpäätyasentoon. Vialliset iskunvaimentimet "keinuvat" hieman.

Tämän käyttäytymisen voi huomata myös ajon aikana. Ajoneuvo puristuu epätavallisen syvälle ja kirjaimellisesti heilahtaa ylöspäin, jos kuoppia on pidemmän matkan ajan. Lyhyemmillä mutta voimakkaammilla töyssyillä voi kuulua "jyrinää". Joka tapauksessa ajokäyttäytyminen muuttuu nyt sponssimaiseksi ja siten vaaralliseksi. Jos et kuitenkaan ole varma etkä osaa arvioida vaimentimien kuntoa, kannattaa käydä korjaamolla, johon luotat - tai käydä riippumattomassa testauspalvelussa. Nämä tarjoavat erityisiä vaimentimien testejä. Siinä määritetään jäännösvaimennus. Ne myös tarkistavat, kuinka tasaisesti akselin vaimentimet reagoivat. Jäännösvaimennus 50-60 prosenttia on vielä OK, ero vasemman ja oikean puolen välillä ei saisi olla yli 5 prosenttia.

Mitä tehdä, jos iskunvaimentimet aiheuttavat ääniä?

Jos iskunvaimentimet ovat kuluneet, voi syntyä aiemmin tuntemattomia ääniä. Tyypillinen ääni on jyrinä, kun ajoneuvo ajaa kuoppien yli. Usein iskunvaimentimet tarkastetaan, mutta ei jousilaakereita. Etuiskunvaimentimien yläosassa, jossa iskunvaimentimet on kiinnitetty, on jousilaakerit. Kumia käytetään myös, mutta jousissa.

Nämäkin voivat alkaa narista tai aiheuttaa muita outoja ääniä, kun ne vanhenevat ja huokoistuvat. Jousi voi olla myös rikki. Toinen ääniin liittyvä ongelma on se, että ne voivat siirtyä muista jousituksen osista (ptuki- ja pitkittäisvarret, laakeriholkit, vakaajan laakerit jne.) vaimentimien kautta. Siksi maallikko tai edes mekaanikko ei voi aina selkeästi määrittää ääniä. Siksi korjaamolle meno on erittäin suositeltavaa.

Lisäksi äänet voivat johtua öljystä, jonka viskositeetti muuttuu talvella. Erityisesti hyvin kylmät yöt voivat olla syynä tähän.

Milloin ja miksi iskunvaimentimet on vaihdettava?

Ei ole olemassa yleistä vastausta siihen, milloin iskunvaimentimet tulisi vaihtaa. Tämä johtuu siitä, että jokaista ajoneuvoa käytetään eri tavalla. Suuri osa moottoritiekäytöstä on vähemmän rasittavaa kuin maantie- ja sivutiekäyttö. Perävaunun käyttö, aina tai usein käytössä tai kuormattuna, vaikuttaa myös asiaan. Myös urheilullinen ajo, jossa kuormaa vaihdetaan usein ja voimakkaasti, vaikuttaa. Jos joku ei osaa sanoa, ovatko iskunvaimentimet huonot, ensimmäiset vihjeet tulevat usein siitä, että korjaamot vaihtavat kesävanteet talvivanteisiin ja päinvastoin.

Epätasaisesti kuluneet tai huuhtoutuneet renkaat (aaltoilevat) ovat merkkejä viallisista iskunvaimentimista. Riippuen yksilöllisistä ajotarpeista ja ajokilometreistä, iskunvaimentimien testaus olisi teetettävä riippumattomilla tahoilla. Tämän perusteella voidaan päätellä, minkä ajan kuluessa seuraava testi tai vaihto olisi tehtävä.