- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Iskunvaimentimet MAGNUM TECHNOLOGY – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 46 tulosta)
Iskunvaimentimet pehmentävät ajoneuvon jousen tärinää ja tasoittavat siten tienpinnan epätasaisuuksia. Komponentit varmistavat optimaalisen tienpidon ja ovat välttämättömiä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Vialliset iskunvaimentimet voivat nopeasti muodostua merkittäväksi turvallisuusriskiksi, joka ei valitettavasti aina näy heti.
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM106 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM108 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM102 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM112 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM063MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM092MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGR152MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM095MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM100 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM104 |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AG1104MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM090MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM036MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM059MT |
Valmistaja: | MAGNUM TECHNOLOGY |
Valmistajan numero: | AGM060MT |
Kummat iskunvaimentimet ovat parempia - öljynpaine- vai kaasupaine-iskunvaimentimet?
Kun on aika vaihtaa iskunvaimentimet, auton omistajat voivat valita kaasupaine- ja öljynpaineiskunvaimentimien välillä. Yleisin väite - että öljynpaineiskunvaimentimissa viskositeetti muuttuu lämpötilasta riippuen, mikä tarkoittaa ainakin tilapäisesti heikompaa vaimenninominaisuutta - ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Molemmat vaimentimen vaihtoehdot toimivat öljyllä. Ainoa ero on se, että kaasupaineisten iskunvaimentimien tapauksessa öljyn sisältämä öljy saatetaan tavallisesti typen eli kaasun avulla vakioesipaineeseen.
Perinteisissä öljynpainevaimentimissa voi olla ilmaa, joka voidaan paineistaa. Lisäksi öljy voi vaahdota. Kaasulla saavutettu esipaine tarkoittaa, että kaasupaineiskunvaimennin reagoi välittömästi, kun taas öljynpaineiskunvaimentimella tämä voi kestää jonkin aikaa. Ajokäyttäytyminen paranee siten ja on myös jatkuvasti hyvä. Kysymys kuuluukin, miksi öljynpaineisia iskunvaimentimia ylipäätään vielä asennetaan tehtaalla. Toisaalta sillä on jotain tekemistä menneisyyden kanssa. Aiemmin näitä iskunvaimentimia myös korjattiin, ja moottoripyörissä niitä korjataan edelleen. Lisäksi, ja tämä on luultavasti ratkaiseva seikka, kaasupaineiskunvaimentimet ovat jonkin verran kalliimpia.
Siksi monet ajoneuvot on varustettu öljynpainevaimentimilla, loppujen lopuksi myyntihinnan pitäisi pysyä houkuttelevana. Kaasunpaineiskunvaimentimet oli pitkään varattu ylempään keskiluokkaan, ylellisyysluokkaan ja urheiluautoihin. Tällä välin myyntiargumentti on kuitenkin muuttunut jonkin verran. Enemmän turvallisuutta kaasunpaineiskunvaimentimilla myy paremmin kuin muutaman euron halvempi hankintahinta. Kaasupainevaimentimia on siis aina suosittava uusissa iskunvaimentimissa.
Voiko vai saako iskunvaimentimet vaihtaa yksitellen?
Periaatteessa kaikki iskunvaimentimet voidaan vaihtaa yksitellen. Ne on kuitenkin vaihdettava vähintään akselikohtaisesti. Kokonaisvaihto ei ole kovin järkevää. Alusta on säädetty tarkasti varvas- ja ulokevarpaiden sekä kuperuuden avulla. Tämä on niin tärkeää, että säädössä käytetään jopa lasertekniikkaa. Pienetkin poikkeamat muuttavat dramaattisesti ajokäyttäytymistä ja siten ajoturvallisuutta. Jos iskunvaimennin vaihdetaan nyt yksitellen, akselin kokoonpuristuksessa käyttäytyminen ei ole enää yhdenmukaista. Tämä käy erityisen selvästi ilmi kaarreajossa.
Auto käyttäytyy täysin eri tavalla molempiin suuntiin, kun huonompi vaimennin kevennetään ja parempi kuormitetaan, ja toiseen suuntaan huonompi vaimennin kuormitetaan ja parempi vaimennin kevennetään. Ajoneuvon yleinen ajokäyttäytyminen muuttuu siten arvaamattomammaksi. Ajoneuvo, jossa on yksipuoliset vaimentimet, katkeaa myös todennäköisemmin ohitusten ja yleisten kuormituksen muutosten aikana. Lisäksi raidetta voidaan joutua säätämään uudelleen. Jos vaimentimet ovat erilaatuisia, kori "roikkuu" nyt hieman sillä puolella, jonka vaimentimet eivät ole enää yhtä hyvät. Tämä vääristää myös radan mittausta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että molemmat renkaat kuluvat epätasaisesti.
Etu- ja taka-akselin iskunvaimentimia ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa samanaikaisesti. Useimmissa tapauksissa etuakselin iskunvaimentimet kuormittuvat paljon enemmän, koska voimansiirron (moottori, vaihteisto) paine on täällä suurempi. Etu- ja taka-akselien viallisilla iskunvaimentimilla on siis erilaiset vaikutukset. Lisäksi on aina asennettava uudet iskunvaimentimet. Iskunvaimentimet eivät todellakaan ole varaosia, joita pitäisi ostaa käytettynä netistä tai romukauppiaalta. Jos olet epäonninen, saat melkein kuluneet tai vaurioituneet iskunvaimentimet (törmäämällä esteeseen, kuten reunakiveykseen). Jos olet vielä epäonnekkaampi, saatat saada niitä jopa kolaroidusta autosta.
Miten ja missä iskunvaimentimet voidaan tarkastaa tai testata?
Iskunvaimentimien tarkistaminen on helppo tehdä itse. Tämä on myös ensimmäinen iskunvaimentimien testi korjaamoilla ja yleistarkastus. Tee tämä yksinkertaisesti painamalla iskunvaimenninta vauhdilla alaspäin ja vapauttamalla se nopeasti. Kun iskunvaimennin jousittuu takaisin, sen on pysähdyttävä välittömästi yläpäätyasentoon. Vialliset iskunvaimentimet "keinuvat" hieman.
Tämän käyttäytymisen voi huomata myös ajon aikana. Ajoneuvo puristuu epätavallisen syvälle ja kirjaimellisesti heilahtaa ylöspäin, jos kuoppia on pidemmän matkan ajan. Lyhyemmillä mutta voimakkaammilla töyssyillä voi kuulua "jyrinää". Joka tapauksessa ajokäyttäytyminen muuttuu nyt sponssimaiseksi ja siten vaaralliseksi. Jos et kuitenkaan ole varma etkä osaa arvioida vaimentimien kuntoa, kannattaa käydä korjaamolla, johon luotat - tai käydä riippumattomassa testauspalvelussa. Nämä tarjoavat erityisiä vaimentimien testejä. Siinä määritetään jäännösvaimennus. Ne myös tarkistavat, kuinka tasaisesti akselin vaimentimet reagoivat. Jäännösvaimennus 50-60 prosenttia on vielä OK, ero vasemman ja oikean puolen välillä ei saisi olla yli 5 prosenttia.
Mitä tehdä, jos iskunvaimentimet aiheuttavat ääniä?
Jos iskunvaimentimet ovat kuluneet, voi syntyä aiemmin tuntemattomia ääniä. Tyypillinen ääni on jyrinä, kun ajoneuvo ajaa kuoppien yli. Usein iskunvaimentimet tarkastetaan, mutta ei jousilaakereita. Etuiskunvaimentimien yläosassa, jossa iskunvaimentimet on kiinnitetty, on jousilaakerit. Kumia käytetään myös, mutta jousissa.
Nämäkin voivat alkaa narista tai aiheuttaa muita outoja ääniä, kun ne vanhenevat ja huokoistuvat. Jousi voi olla myös rikki. Toinen ääniin liittyvä ongelma on se, että ne voivat siirtyä muista jousituksen osista (ptuki- ja pitkittäisvarret, laakeriholkit, vakaajan laakerit jne.) vaimentimien kautta. Siksi maallikko tai edes mekaanikko ei voi aina selkeästi määrittää ääniä. Siksi korjaamolle meno on erittäin suositeltavaa.
Lisäksi äänet voivat johtua öljystä, jonka viskositeetti muuttuu talvella. Erityisesti hyvin kylmät yöt voivat olla syynä tähän.
Milloin ja miksi iskunvaimentimet on vaihdettava?
Ei ole olemassa yleistä vastausta siihen, milloin iskunvaimentimet tulisi vaihtaa. Tämä johtuu siitä, että jokaista ajoneuvoa käytetään eri tavalla. Suuri osa moottoritiekäytöstä on vähemmän rasittavaa kuin maantie- ja sivutiekäyttö. Perävaunun käyttö, aina tai usein käytössä tai kuormattuna, vaikuttaa myös asiaan. Myös urheilullinen ajo, jossa kuormaa vaihdetaan usein ja voimakkaasti, vaikuttaa. Jos joku ei osaa sanoa, ovatko iskunvaimentimet huonot, ensimmäiset vihjeet tulevat usein siitä, että korjaamot vaihtavat kesävanteet talvivanteisiin ja päinvastoin.
Epätasaisesti kuluneet tai huuhtoutuneet renkaat (aaltoilevat) ovat merkkejä viallisista iskunvaimentimista. Riippuen yksilöllisistä ajotarpeista ja ajokilometreistä, iskunvaimentimien testaus olisi teetettävä riippumattomilla tahoilla. Tämän perusteella voidaan päätellä, minkä ajan kuluessa seuraava testi tai vaihto olisi tehtävä.