- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Haarukat ja ohjaustangot – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 95 tulosta)
Ohjaustanko on moottoripyörän tärkeä visuaalinen elementti, jota monet moottoripyöräilijät käyttävät ilmaistakseen yksilöllisyyttään. Ennen kuin valitset houkuttelevimman mallin Motointegratorin laajasta moottoripyörän ohjaustankovalikoimasta, sinun on kuitenkin otettava huomioon myös mahdollinen istuma-asennon ja asennon muuttuminen moottoripyörän päällä. Molempiin näistä vaikuttaa merkittävästi ohjaustangon muoto, koko ja korkeus, ja niiden tulisi olla ensisijaisia näkökohtia uutta ohjaustankoa valittaessa. Annamme sinulle vinkkejä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun päivität vakio-ohjaustankoa. Ota huomioon myös vaikutus moottoripyörän käsittelyyn.
Mitä moottoripyörän ohjaustangossa pitäisi huomioida?
Ohjaustankoja on hyvin erilaisia malleja, ja myös kiinnitysvaihtoehdot vaihtelevat. Löydät esimerkiksi kolmoiskiristimen alle tai päälle kiinnitettäviä ohjaustankoja ja ohjausputkia, joita varten saatat tarvita lisäkannattimia. Ohjaustangon korkeuden muuttaminen ei muuten ole välttämättä ainoa vaihtoehto. Ohjaustangon kiinnikkeiden välilevyillä voit lisätä korkeutta 30-40 mm ilman, että ohjaustankoa tarvitsee vaihtaa.
Kun teet tällaisia muutoksia, ota aina huomioon jarrun kaapeleiden, vaijereiden ja hydrauliikkalinjojen käytettävissä olevat pituudet. Ohjauskulma on säilytettävä täydellisenä aina, kun ohjaustankoa vaihdetaan, eikä ohjaustankoon kiinnitettyjä osia saa puristaa tai venyttää. Moottoripyörän verhoilussa on myös oltava riittävästi tilaa uudelle ohjaustangolle. Motointegrator-verkkokaupasta saat moottoripyörän uudet ohjaustangot huippulaatuisina ja myös lisävarusteet, esimerkiksi muut kolmoispidikkeet.
Ohjaustangon hyväksyntä
Ennen kuin vaihdat ohjaustangon, sinun on tarkistettava, että valitsemasi ohjaustankomalli on hyväksytty moottoripyörääsi ja tieliikenteeseen, eikä vain oman turvallisuutesi vuoksi. Jos ohjaustangolla on yleinen tyyppihyväksyntä (ABE), uutta ohjaustankoa ei tarvitse lisätä moottoripyörän ajoneuvoasiakirjoihin. Tällöin ABE on kuitenkin pidettävä aina mukana. Tutustu kuitenkin etukäteen ABE-vaatimuksiin, sillä ohjaustangon tyypistä riippuen niihin voi sisältyä lisävaatimuksia ja jotkin moottoripyörämallit voivat olla vapautettuja.
Jos saat ohjaustankotyyppiä koskevan mallikohtaisen varaosatodistuksen, sinun on tarkastutettava valtuutetulla teknisellä tarkastuslaitoksella (TÜV, KÜS tai Dekra) ohjaustangon oikea asennus ja merkittävä ohjaustanko ajoneuvon asiakirjoihin.
Yksittäistapauksesta riippuen myös tekninen tarkastuslaitos voi testata ja rekisteröidä ohjaustangon, jolla ei ole ABE-todistusta tai osatodistusta, mutta tämä on kalliimpaa, koska siihen liittyy enemmän työtä. Edellytyksenä on tietenkin, että kaikki liikenneturvallisuusvaatimukset on täytetty.
Kuinka leveä ohjaustangon pitäisi olla moottoripyörässä?
Ohjaustangon leveyttä ei pidä liioitella, sillä muuten kääntyminen vaatii enemmän voimaa, ja pitkät ajomatkat rasittavat hartioitasi. Jos annat käsivarsien roikkua löysästi alaspäin ja asetat kätesi pöydälle, levitä pikkusormesi ja mittaa niiden välinen etäisyys. Lisää 60-80 mm:n varaus, niin saat ohjaustangon leveyden, jolla voit ajaa pitkiäkin matkoja rennosti. Useimmissa tapauksissa 60-80 cm:n ohjaustangon leveys on ihanteellinen.
Kuinka korkea uuden ohjaustangon pitäisi olla moottoripyörässä?
Ohjaustangon korkeus on monille moottoripyöräilijöille hyvin yksilöllinen asia, josta monet ovat valmiita tekemään kompromisseja. Cruiserit suosivat yleensä hieman korkeampaa ohjaustangon asentoa, ja suurilla nopeuksilla päinvastainen asento on edullinen. Molempia on vaikea yhdistää samaan ohjaustangon korkeuteen, ja se voidaan usein ratkaista vain kompromissilla. Jos ohjaustanko on korkealla, kuljettaja istuu ilmavirtauksessa, eikä korkea käsivarsien asento ole myöskään suotuisa pitkillä matkoilla. Liian matalasta on kuitenkin myös haittaa, jos tunnet kehon painon ranteissasi ja joudut kyyristymään. Kun valitset ohjaustangon korkeutta, ota huomioon myös tankkilaukku, jonka ei pitäisi häiritä ajamista. Mieti ajotottumuksiasi ja sitä, että haluat päästä kohteeseesi moottoripyörällä rennosti myös pitkillä matkoilla.
Ovatko lisämuutokset tarpeen?
jos muutat ohjaustangon korkeutta, kaapelit ja letkut kiristyvät tai ovat liian pitkiä. Sinun on ryhdyttävä toimenpiteisiin näiden molempien torjumiseksi. Jos kaapelit ovat liian pitkiä, ongelma on pienempi ja reititys on mietittävä uudelleen. Korvaaminen ei ole aina tarpeen, jos ei ole mutkia ja ylimääräiset kiinnityspisteet kompensoivat ylipituuden. Joissakin ohjaustangoissa kaapelit ja johdot voidaan reitittää sisäisesti. Erityiset nousuputket mahdollistavat sitten niiden ohjaamisen kolminkertaisen puun alle, josta ne poistuvat.
Jos kaapeleista on tullut liian lyhyitä, ne on usein vaihdettava pidempiin. Jarruputkien tapauksessa tämä tarkoittaa myös sitä, että jarrujärjestelmä on tyhjennettävä. Ehkä nyt on oikea aika vaihtaa esimerkiksi kumiset jarruletkut Stahlflex-jarruletkuihin, joilla on monia etuja. Tarkista kuitenkin ensin, voisitko selvittää lyhyemmät etäisyydet eri reittiä käyttäen.
Myös ohjaustangon kiinnitykset on otettava huomioon, kun ohjaustangon korkeutta tai leveyttä muutetaan. Jos taitat ohjaustangon sisään, verhoilun ja kiinnikkeiden väliin jää noin 2 cm tilaa.
Motointegratorilla on laaja valikoima erilaisia ohjaustankoja, kolmoiskiristimiä tai varaosia moottoripyörääsi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät myös muita muutoksia varten esimerkiksi teräspunosjohdot tai LED-merkkivalot huippulaatuisina ja kohtuulliseen hintaan. Myymälässämme on monien tunnettujen valmistajien valikoima, esimerkiksi ARIETE, BIKE IT, OXFORD, RIZOMA, RMS, SUZUKI, TRW, VICMA, WEGMANN tai ZAP TECHNIX.