MOOG

MOOG -autovaraosat - innovaatio, joka inspiroi

On vuosi 1917, ja kieltolaki ja sen myötä käyttöön otettu laki pakottaa veljekset Hubert Praterin ja Shulman Alva Moogin työttömyyteen. Floridassa sijaitseva tehdas, jonka heidän isänsä oli jo rakentanut, suljetaan, ja veljekset ovat vaarassa kuolla sukupuuttoon. Veljekset päättävät kulkea eri tietä ja tehdä oikean päätöksen. Yritys perustettiin Yhdysvalloissa jo vuonna 1919, ja vuodesta 2001 lähtien se on toiminut myös Euroopassa. Erinomainen ohjaus- ja jousitusosien sekä alustan osien laadusta. Yritys, joka kehittää, suunnittelee ja ottaa käyttöön jatkuvasti uutta teknologiaa. Innostus korjaamoilla ja loppukuluttajien keskuudessa, koska tuotteiden on osoitettu parantavan ajoturvallisuuden tunnetta ja tuovan pitkän käyttöiän.

katso lisää >>

Moog - historia ja menestys

Viskikauppiaasta autoteollisuuden valmistajaksi:

Veljekset aloittivat työnsä vuonna 1919 ja hankkivat samalla Jenkins-Vulcan Soring Companyn St. Louisin haarakonttorin. Vuonna 1920 he saavuttavat ensimmäisen menestyksensä, kun St. Louis Spring asentaa ensimmäisen kehittyneen ja ennen kaikkea Moogin valmistaman sähköisen vetouunin. Uunin tavoitteena on tuottaa tasaisesti karkaistu jousi. Tämä onnistuu, ja Moog voi ylpeänä muistella ensimmäistä sähköisesti lämpökäsiteltyä jousta. 1930 Moog lisää etupään osia valikoimaansa. Vuosi 1940 merkitsee pientä käännekohtaa yrityksen menestystarinassa. Suuntaus on yhä enemmän kohti uusien autojen ostamista, ja varaosien myynti vähenee. Mutta veljekset käyttävät tämän ajan parantaakseen laatuaan. Vuonna 1950 Moog koristaa Glenn Robertsin kilpa-autoa. 1960 Moog juhlii 50-vuotisjuhlaansa ja esittelee Zeromatic-kuulanivelen. Samalla testilaboratorio saa käyttöönsä ensimmäisen huippuluokan kulumissimulaattorin.

Vuonna 1970 Moog avaa ensimmäisen ohjaus- ja jousitustekniikan koulutuskeskuksen, joka on avoinna sekä asiakkaille että työntekijöille ja joka nauttii suurta suosiota. Vuonna 1980 veljeksille tulee jälleen uusi takaisku, kun Hubert Moog, yrityksen perustajan Hubert Prater Moogin poika, kuolee. Vuonna 1990 Federal-Mogul-Coporation ostaa Moogin. Vuonna 2001, myynnin ja jatkamisen myötä, tulee perustaminen Eurooppaan, muutos ja suuri kysyntä johtavat siihen, että jo vuonna 2014 yli 835 uutta osanumeroa koristaa Moogin luetteloa. Niiden joukossa on noin 600 tukivarsi- ja kiertokankisarjaa ja noin 40 pyörännapayksikköä. Vuonna 2015 Moog ja NASCAR juhlivat 50-vuotista yhteistyötään, ja Moog julistautuu NASCARin viralliseksi alkuperäiseksi laitevalmistajaksi. Vuodesta 2016 lähtien on ollut voimassa 3 vuoden valmistajan takuu, mikä kertoo jatkuvasta jatkokehityksestä ja laadusta. Vuonna 2017 Moogista tulee NASCAR Whelen Euro Series -sarjan sponsori.

Moog ja hybridiydintekniikka

Moogin patentoitu ja todellista peliä muuttava Hybrid Core Technology. Hiililaakerilla vahvistetun pallomaisen liukulaakerin ja lämpökarkaistujen kuulatappien ansiosta Moog tarjoaa todistetusti pidemmän käyttöiän kiertokankille, raidetangon päille, pallonivelille ja aksiaalisille männänvarretangoille. Induktiokarkaisun ansiosta viisinkertaistunut pintakovuus vaikuttaa myös nivelkantaan ja sen lujuuteen. Ohjauksen tarkkuus ja jousituksen liikkeiden vahva hallinta innostavat moottoriurheilun lisäksi myös tavallisissa tieolosuhteissa. Turvallinen ajokokemus, jolla on pitkäaikainen vaikutus.

Moogin jousitusjouset - teknologinen maailmanluokka

Jousitusjouset ovat yksi tärkeimmistä alustan osista, ja ne muodostavat yhteyden ajoneuvon korin ja pyörien välille. Jousitusjousien tärkein tehtävä on tasoittaa tienpinnan epätasaisuuksia. Samalla alustan jouset varmistavat, että pyörät ovat turvallisessa kosketuksessa tienpintaan. Vain tällä yhdistelmällä moottoriajoneuvon ajo- ja jarruvoimat voidaan siirtää turvallisesti.

Alustan jousissa erotetaan toisistaan kaksi jousituksen tyyppiä:

  • Alustajouset, joiden jousivakio on lineaarinen

Näissä jousitusjousissa voima kasvaa lineaarisesti kuljetun matkan myötä. 

  • Alustajouset, joissa on progressiivinen jousivakio

Näiden jousien ominaiskäyrä on alussa pehmeä ja kovenee matkan kasvaessa.

Jousitusjousien rakennetyypit

Sylinterimäiset jouset

Tämäntyyppiset jousitusjouset ovat muodoltaan lieriömäisiä. Jousen nopeus on lineaarinen. Käytetään laajalti tavanomaisen rakenteen vuoksi.

Jousitusjouset, jotka on valmistettu epäkeskolangasta

Tässä tyypissä käytetyn langan halkaisija pienenee ripustusjousen päätä kohti. Tämän tyyppisten jousijousien pehmeät päät takaavat mukavan ajodynamiikan normaaleissa tieolosuhteissa. Tämä keventää myös alustan ohjaavien osien ja pyöränripustuksen kuormitusta.

Miniblock-jouset

Tämäntyyppiset ripustusjouset on valmistettu kartiomaisesta jousilangasta, ja ne ovat rakenteeltaan tynnyrimäisiä. Jousen nopeus on progressiivinen. Rakennustavan ansiosta jousen päät välttävät suoran kosketuksen kelien välillä.

„Side load“ jouset

Koko jousituksen voimanjakoa säädellään tällä jousivaihtoehdolla. Se vähentää siten kitkaa iskunvaimentimen, männänvarren ja sen tiivisteen välillä. Kaiken kaikkiaan tämä parantaa iskunvaimentimen vastetta.

Moogin jousitusjouset - turvallisia ja arvokkaita

Laadukkaat jousitusjouset edistävät merkittävästi liikenneturvallisuutta. Tämä pätee erityisesti huonoissa tie- ja sääolosuhteissa sekä silloin, kun ajoneuvo on raskaasti kuormitettu. Ajoneuvon vakaa tienpito saavutetaan esimerkiksi progressiivisen jousivakion avulla. Moogin jousitusjouset on jo tehtaalla suojattu korroosiolta ja ajonaikaisilta vaurioilta. Normaaleissa ajo-olosuhteissa jousitusjouset kestävät auton käyttöiän. Jousitusjousien säännöllinen tarkastus esimerkiksi pyörien vaihdon yhteydessä auttaa havaitsemaan alkavat viat varhaisessa vaiheessa.

Moog valmistaa myös muita korkealaatuisia alustan osia:

  • ohjausjärjestelmät
  • tukivarret 
  • laakerit nivelakseleita varten 
  • Raidetangot 
  • vakaajatangot 
  • vakaajan laakerit 
  • tukinivelet 
  • akselipalkin laakerointi 
  • vaimennus ja jousitus 
  • ohjausjärjestelmät
  • ohjaustangon päät
  • ohjaustangot
  • jousitusjärjestelmät
  • panhard-tangot
  • Moog Panhard-tangot - klassiset ohjausvarret

Panhard-tanko on klassinen ohjauselementti jäykällä akselilla varustettujen moottoriajoneuvojen alustassa. Ranskassa jo vuonna 1890 keksitty tekniikka on edelleen käytössä moottoriajoneuvoissa, ja sitä kehitetään jatkuvasti edelleen. Nykyään Panhard-tankoa kutsutaan puhekielessä myös toispuoleiseksi ohjaustangoksi.

Moogin jousitusnivelet - vakaat ja joustavat 

Ajoneuvon jousitusnivelet sijaitsevat etupyörän jousituksessa. Ne yhdistävät nivelakselit pyöriin, mutta pysyvät poikkeuksellisen joustavina maksimaalisesta vakaudesta huolimatta. Tämän joustavuuden varmistamiseksi jousitusnivelet suunniteltiin palloniveliksi, ja ne toteuttavat ohjauksen vaakasuuntaiset liikkeet ja kestävät samalla alustan jousien pystysuuntaiset liikkeet. Jousitusnivelillä on keskeinen rooli moottoriajoneuvon vakauden ja liikkuvuuden kannalta, ja ne olisi huollettava säännöllisesti tarkastusten yhteydessä, 

Alustan jouset ja varaosat ajoneuvoosi

Investoi tarvitsemiesi jousitusjousien laatuun ja luotettavuuteen, sillä ne vaikuttavat merkittävästi ajodynamiikkaan ja ennen kaikkea ajoturvallisuuteen. Virittämiseen, optiikkaan tai suorituskykyyn liittyvät komponentit, Motointegratorin verkkokaupasta löydät noin 5 miljoonaa tuotetta tärkeimmiltä jousitusosien valmistajilta valikoidusta varaosaluettelostamme, mukaan lukien tietenkin Moog. Kaikki varaosat vakuuttavat luotettavuudellaan ja kestävyydellään ja soveltuvat optimaalisesti viritys- ja korjaustöihin.

Yrityksen perustamisvuosi: 1919
Verkkosivusto (maailma): http://www.moogproblemsolver.com/
Valmistajan luettelo: http://www.fmecat.eu/index-car.asp
MOOG
Kaikki valmistajat 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z