- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Venttiilit ja säätölevyt – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 612 tulosta)
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ748280/5 |
Valmistaja: | VESRAH |
Valmistajan numero: | GG-2022-IN |
Valmistaja: | VESRAH |
Valmistajan numero: | GG-2020-IN |
Valmistaja: | VESRAH |
Valmistajan numero: | GG-1046-EX |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ748245/5 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ948195/5 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ252975 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ252875 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ295215/5 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | PZ295205 |
Minkälaisia venttiilejä on olemassa?
Venttiileitä käytetään ajoneuvojen lisäksi myös monilla muilla aloilla. Periaatteessa venttiiliä käytetään nesteiden tai kaasujen virtauksen ohjaamiseen. Venttiileitä on erityyppisiä. Voidaan erottaa toisistaan suuntaventtiilit, paineventtiilit, sulkuventtiilit ja takaiskuventtiilit.
Autoissa venttiileitä käytetään polttokammion sulkemiseen. Imu- ja pakoventtiilit ovat tässä tärkeitä. Ne avaavat ja sulkevat palotilan. Imuventtiilit avautuvat, jotta raitis ilma tai kaasu-ilmaseos pääsee palotilaan. Venttiilit sulkeutuvat jälleen, kun optimaalinen pitoisuus on saavutettu.
Pakoventtiileitä puolestaan käytetään pakokaasujen hallittuun poistamiseen. Pakoventtiilit avataan ja suljetaan nokka-akselin ja kampiakselin vieressä olevan jakohihnan avulla. Ilman venttiileitä nykyaikaisia polttomoottoreita ei voisi käyttää.
Ranskalaista venttiiliä käytetään usein polkupyörissä. Tämä koskee erityisesti kilpapyöriä. Ranskalaiset venttiilit on suunniteltu siten, että renkaan sisäpuolelta ulospäin painuva ilma sulkee venttiilin automaattisesti. Monissa polkupyörissä käytetään myös Dunlopin venttiiliä.
Missä EGR-venttiili sijaitsee autossa?
Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili tunnetaan myös nimellä EGR-venttiili, ja se on yksi ajoneuvon tärkeimmistä venttiileistä. Sillä on tärkeä tehtävä polttoaineen kulutuksen optimoinnissa.
Venttiili tekee muutakin kuin vain johtaa pakokaasut ulos moottorista. Venttiili syöttää osan pakokaasuista takaisin moottoriin. Tämä vähentää moottorin ympäristölle haitallisia päästöjä, kuten typen oksideja. EGR-venttiili on osa tekijän pakojärjestelmää. Moottorista riippuen siihen on suhteellisen vaikea päästä käsiksi. Saattaa olla tarpeen irrottaa olennaisia osia moottorista.
Mitä tapahtuu, jos venttiilit ovat viallisia?
Vialliset venttiilit voivat heikentää ajoneuvojen toimivuutta. Tämä ei kuitenkaan yleensä tapahdu välittömästi. Ennemmin tai myöhemmin on kuitenkin odotettavissa hiukkassuodattimen ja imuventtiilien vaurioituminen. Viallinen EGR-venttiili voi johtaa nokihiukkasten jäämiseen imukanavaan. Tämä puolestaan voi vaurioittaa turboahtimen.
Viallinen EGR-venttiili ei aina tarvitse vaihtaa. Puhdistus on myös mahdollista. Edellytyksenä on, että venttiili ei ole viallinen vaan ainoastaan likainen. Puhdistaminen ei yleensä ole enää mahdollista, varsinkaan jos venttiili on korkkiutunut.
Venttiilivikojen syyt
Venttiilien viat johtuvat yleensä kulumisesta. Venttiilit, erityisesti moottorin alueella, on yleensä suunniteltu kestämään ajoneuvon käyttöiän normaalissa käytössä.
Tietyt olosuhteet voivat kuitenkin lisätä kulumista. Tällaisia ovat esimerkiksi usein toistuvat lyhyet matkat. Tämä on yleensä haitallista moottorille ja kaikkea muuta kuin suotuisaa pakokaasujen kierrätyksen kannalta.
Syy: moottorit on suunniteltu optimaalista käyttölämpötilaa varten. Jos tätä lämpötilaa ei saavuteta, venttiileihin kerääntyy enemmän hiukkasia, mikä edistää korkkeilua.
Polttoaineeseen lisätään erityisiä EGR-venttiilin puhdistusaineita. Tätä käytetään kuitenkin vain ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.
Venttiili on monimutkainen komponentti ja siksi mahdollisesti haavoittuvainen, vaikka se on perusluonteeltaan kestävä. Venttiili sisältää kaapeleita, tiivisteitä ja letkuja. Myös näiden komponenttien kuluminen voi johtaa venttiilin vikaantumiseen.
Toinen mahdollinen syy EGR-venttiilien (ennenaikaiseen) kulumiseen on sylintereiden tai turboahtimen alueella tapahtuva öljyvahinko. Vuotava öljy johtaa hiukkasten lisääntyneeseen kerrostumiseen.
Periaatteessa, jos huomaat vian pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilissä ikääntyvässä ajoneuvossa, voit yksinkertaisesti vaihtaa osan korjaamolla.
Materiaalikustannukset vaihtelevat noin 100-400 euron välillä ajoneuvosta ja valmistajasta riippuen. Lisäksi sinun on maksettava korjaamon työkustannukset. Nämä puolestaan riippuvat suuresti mallista. Työkustannukset vaihtelevat noin 100-1000 euron välillä. Jos ostat tarvittavat varaosat etukäteen verkosta, voit säästää paljon rahaa.
Vialliset venttiilit: Seuraavia oireita on syytä varoa
Ajoneuvon vialliset venttiilit voivat ilmetä useiden oireiden kautta. Viallinen EGR-venttiili kannattaa ottaa huomioon seuraavissa tapauksissa:
- Moottorin ohjausvalo vilkkuu. Pakokaasun varoitusvalo voi myös ilmoittaa ongelmasta EGR-venttiilissä.
- Ajoneuvosi nykii yhtäkkiä ilman tunnistettavaa syytä.
- Ajoneuvon polttoaineenkulutus kasvaa huomattavasti.
- Korjaamossa kiinnitetään huomiota epänormaaleihin mitattuihin arvoihin. EGR-venttiilin viasta kertoo erityisesti selvästi kohonnut typenoksidipitoisuus.
- Kun käynnistät moottorin, pakoputkesta tulee tummaa, havaittavaa savua.
- Moottorisi on käynnistettäessä itsepäinen, ja sen teho on rajallinen.
Tilaa uudet venttiilit Motointegratorin verkkokaupasta
Voit tilata venttiilit helposti Motointegratorin verkkokaupasta. Valitse lukuisista venttiileistä henkilöautoihin, moottoripyöriin ja kuorma-autoihin valmistajilta 4 RIDE, ATHENA, INPARTS, PROX tai VESRAH. Valikoimassamme on kaikentyyppisiä venttiileitä kaikkiin automerkkeihin. Voit luottaa korkeaan laatuun ja edullisiin hintoihin kaikissa tilauksissa.
Hyödy palveluista, joita yksi parhaista varaosien verkkokauppiaista voi tarjota sinulle. Motointegratorista löydät valtavan valikoiman, johon kuuluu noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Lähetämme tuotteet salamannopeasti, joten saat ne käteesi 2-4 arkipäivän kuluessa. Voit myös hyötyä asiantuntevasta asiakaspalvelustamme.