- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Vaihdevivut – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 157 tulosta)
Valmistaja: | OXFORD |
Valmistajan numero: | OF694 |
Vaihdevipu autossa
Autojen vaihdevivut - myös vaihdekeppi, vaihdetanko tai vaihteensiirtäjä - mahdollistavat vaihteiden vaihtamisen ja joskus myös ajosuunnan säätämisen. Ne ovat osa vaihteistojärjestelmää, ja yhdessä vaihdelaatikkoyhteyden kanssa ne määritellään ulkoisiksi vaihdekepeiksi. Auton ohjaamiseen tarvitaan lukuisia komponentteja. Näihin kuuluu ohjausvipu - tärkeä osa ohjausjärjestelmää, joka muuntaa ohjauspyörän kääntymisliikkeen pyörien suuntaamiseksi. Ohjausvipu välittää raidetangon sivuttaisliikkeen ohjaustankoon, jotta pyörien ohjauskulma voidaan tällä tavoin määrittää. Myös tähän komponenttiin kohdistuu suuria voimia, minkä vuoksi se on usein vaihdettava.
Vaihteistojen rakenne
Polttomoottorit pystyvät tuottamaan riittävästi tehoa ja käyttökelpoista vääntöä vain kapealla nopeusalueella. Siksi tarvitaan vaihteistoa. Tärkeää ei ole sen rakenne vaan sen tehtävä, jolla nopeutta ja vääntöä muutetaan niin, että auto voi ajaa optimaalisesti. Vaihteistojen välillä erotetaan:
- manuaalivaihteisto
- automaattivaihteisto
- kaksoiskytkinvaihteisto
- Automaattivaihteisto, jossa on hydrodynaaminen muunnin
- portaaton vaihteisto.
Vaihteistoja ei ole tarkoitettu ainoastaan muuntamaan kampiakselilta tulevaa vääntömomenttia tarpeen mukaan. Niiden on myös autettava säästämään polttoainetta ja siten suojelemaan ympäristöä.
Manuaalivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa on nykyään viisi tai kuusi vaihdetta. Porschella on jopa seitsemänvaihteinen vaihteisto. Automaattivaihteistoissa on kahdeksan tai yhdeksän vaihdetta. Teoriassa vaihteisto, jossa on rajoittamaton määrä vaihteita, olisi ihanteellinen, jotta vääntömomentti muuntuisi aina täydellisesti. Käytännössä se on mahdollista mutta järjetöntä, koska tällainen vaihteisto olisi lähes mahdoton käyttää. Tämä koskee myös automaattivaihteistoja, joissa on yli kymmenen vaihdetta.
Vaihdelaatikoissa kytkinkotelo on pultattu kiinni yksiosaiseen vaihdelaatikkokoteloon, joka on valmistettu kevytmetallista. Vetoakseli on painosyistä osittain ontto, ja se sijaitsee kytkin- ja vaihdelaatikkokotelossa, joissa kummassakin on kartiorullalaakeri. Ensimmäisen, toisen ja peruutusvaihteen vaihteet ovat akselimateriaalista valmistettuja kiinteitä hammaspyöriä. Hammaspyörät kolme, neljä ja viisi valmistetaan erikseen ja puristetaan akselille. Jos hammaspyörät neljä ja viisi ovat syvään porattuja, se tehdään vain painon säästämiseksi.
Vaihteiden 1-5 vaihtopyörät ja tasauspyörästön ulostulon hammaspyörä sijaitsevat ulostuloakselilla, joka on tuloakselin tavoin tuettu kahdella kartiorullalaakerilla kytkin- tai vaihteistokotelossa. Kolmivaiheisen sähkömoottorin vetoakselia käytetään roottoriakselin kautta. Kaksi hammaspyörää välittää vääntömomentin vetopyörille akselivedon kautta.
Vetoakselilla suoraan vetovaihteen vieressä on pysäköintilukko, jota kuljettaja käyttää vaihteenohjausvivun avulla vaijerin avulla. Vaijeri on ainoa mekaaninen yhteys vaihdekeppivivun ja vaihteiston välillä.
Viallinen vaihdevipu: oireet
Viallinen vaihdevipu antaa välittömästi aihetta ajatella, että vaihdelaatikko on viallinen. Myös vaihdevivut voivat vaurioitua. Tämä ilmenee yleensä löystyneenä vaihdevivuna, eli vipua voidaan liikuttaa löysästi edestakaisin eikä se enää palaa alkuperäiseen asentoonsa.
Vaihdevipu moottoripyörässä
Moottoripyörän vaihdevipu sijaitsee jalkatilassa ja varmistaa oikean välityssuhteen. Niitä kutsutaan myös jalkavipuiksi.
Näissä jalkavivuissa on käyttövipu, jolla vaihdelaatikkoa ja/tai jarrua voidaan käyttää säätövivun avulla. Säätö- ja käyttövipu voidaan kääntää yhdessä. Molemmissa vivuissa on samanlaiset sisäiset hampaat niiden yhteisessä nivellaakerissa. Siihen voidaan asettaa sulkuholkki, jossa on vastaavat ulkohampaat. Näin säätövivun ja käyttövivun kulma-asentoa voidaan helposti muuttaa. Lisäksi tämä järjestely mahdollistaa saman vipukokoonpanon peilikuvasymmetrisen käytön moottoripyörän molemmilla puolilla.
Viallinen moottoripyörän vaihdevipu
Aivan kuten autossa, myös moottoripyörän vaihdevipu voi vaurioitua. Tällöin vaihdevipu on vaihdettava välittömästi, jotta se toimisi jatkossakin moitteettomasti. Huomaat vian, kun vaihdevipu ei enää toimi oikein. Toisin kuin autossa, moottoripyörän vaihdevivun voi vaihtaa itse.
Vaihdevipujen valmistajat
Tunnettuja vaihdevipujen valmistajia ovat esimerkiksi Ariete, Vicma, Oxford, Acerbis, Bike it, Zap Technix, RMS tai Domino. Merkkivalmistajiksi vakiintuneet valmistajat takaavat laadun ja kestävyyden.
Osta vaihdevivut verkosta kohtuulliseen hintaan
Tarvitsetko uuden vaihdevivun autoosi tai moottoripyörääsi? Se ei ole ongelma. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman vaihdevipuja moottoripyöriin ja autoihin. Palkittu verkkokauppamme edustaa laatua ja asiakaspalvelua. Lukemattomat positiiviset asiakasarviot todistavat tämän. Osaavalla asiakaspalvelullamme, ilmaisella palautuslähetyksellä ja nopealla toimituksella 2-4 päivän kuluessa on myös osuutensa tähän arvioon. Katso itse.