-3% MP-varaosista

Sytytyspuolat – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 124 tulosta)

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Sytytyspuola RMS 24 601 0082
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 24 601 0082
15,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola RMS 24 601 0070
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 24 601 0070
18,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola RMS 24 601 0040
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 24 601 0040
7,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola RMS 24 601 0102
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 24 601 0102
40,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola TOURMAX IGN-329
Valmistaja:   TOURMAX
Valmistajan numero:   IGN-329
29,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola TOURMAX IGN-325
Valmistaja:   TOURMAX
Valmistajan numero:   IGN-325
47,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola VICMA 14545
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   14545
36,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola DZE DZE04048
Valmistaja:   DZE
Valmistajan numero:   DZE04048
26,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola TOURMAX IGN-425
Valmistaja:   TOURMAX
Valmistajan numero:   IGN-425
54,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 385
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 385
54,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola TOURMAX IGN-326
Valmistaja:   TOURMAX
Valmistajan numero:   IGN-326
36,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola RMS 24 601 0092
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 24 601 0092
41,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola DZE DZE04021
Valmistaja:   DZE
Valmistajan numero:   DZE04021
26,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola DZE DZE04111
Valmistaja:   DZE
Valmistajan numero:   DZE04111
52,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola TOURMAX IGN-321
Valmistaja:   TOURMAX
Valmistajan numero:   IGN-321
24,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten moottoripyörän sytytyskela toimii?

Moottoripyörissä, kuten autoissa, on 12 voltin sähköjärjestelmä. Vain vanhoissa moottoripyörissä on vielä 6 volttia. Mutta edes nykyaikaisten moottoripyörien 12 voltin jännite ei riitä tuottamaan kipinää sytytystulpan elektrodien välille.

Sytytyskelassa on kaksi käämiä, joista toisessa on muutama kierre (ensiökäämi) ja toisessa paljon enemmän kierroksia (toisiokäämi). Moottoripyörän 12 voltin jännite virtaa ensiökäämin läpi, joka muodostaa magneettikentän. Vasta kun 12 voltin jännite lakkaa virtaamasta ensiökäämin läpi tai virran kulku katkeaa, magneettikenttä katkeaa äkillisesti, ja vaadittu yli 20 000 voltin suurjännite syntyy tuolloin toisiokäämiin. Sytytyskipinät saavat siis sytytysenergiansa vain primäärikäämityksen jatkuvasta kytkeytymisestä päälle ja pois, mikä vastaa sylintereiden palamissyklejä.

Sytytysjakauma

Tietenkin paitsi sopiva jännite on tärkeää, myös oikea sytytyksen ajoitus. Vanhemmissa, ennen vuotta 1980 rakennetuissa moottoripyörissä oli vielä mekaaniset sytytysjännitteen jakelijat, jotka jakoivat sytytysjännitteen yksittäisille sylintereille ja jotka vaativat säännöllistä huoltoa ja kuluivat. Jos sinun on vaihdettava viallinen sytytysvirran jakelija, löydät uudet sytytysvirran jakelijat Motointegratorilta kohtuulliseen hintaan.

Nykyaikaisissa moottoripyörissä on puolestaan kosketuksettomia sytytysvirran jakajia, jotka eivät enää vaadi huoltoa. Anturit määrittävät ja valvovat, milloin kukin sylinteri saa korkean jännitteen sytytyskelalta. Toinen muutos nykyaikaisissa moottoripyörissä on se, että enää ei käytetä yhtä sytytyskelaa kaikille sylintereille, vaan moottoripyörän jokaiselle sylinterille annetaan oma sytytyskela. Sitten ne istuvat korkkeina suoraan sytytystulppien päällä ja vastaanottavat tarvittavat signaalit moottorin ohjausyksiköltä.

Mitä vikoja sytytyskelassa voi esiintyä?

Nykyaikaiset sytytyskelat ovat lujarakenteisia. Niiltä vaaditaan kuitenkin paljon, koska sytytyskelojen on tuotettava sytytysjännite tuhansia kertoja minuutissa. Moottoripyörissä, koska moottorin kierrosluku on paljon korkeampi, paljon useammin kuin moottoriajoneuvoissa. Ajoneuvojen moottoritilassa sytytyskelat ovat suhteellisen suojassa ulkoisilta vaikutuksilta. Moottoripyörissä näin ei ole niinkään. Usein sytytysjärjestelmän muut osat aiheuttavat kuitenkin vian sytytyskelassa.

Sytytystulpat

Sytytystulpat ovat usein ongelmien syy. Ne ovat kuluvia osia, ja elektrodit kuluvat ajan mittaan sylinterin korkean jännitteen ja korkean sytytyspaineen vuoksi. Sytytystulpan kuluminen tarkoittaa sitä, että elektrodiväli laajenee ja laajenee. Aluksi sytytyskela voi vielä kompensoida suuremman elektrodivälin korkeammalla, jopa 35 000 voltin jännitteellä. Tällöin sytytyskela voi kuitenkin myös vaurioitua. Liian suuri jännite voi vahingoittaa käämien eristystä, ja ilman eristettyjä käämejä moottoripyörän sytytyskelaan syntyy oikosulkuja. Tarjoamme Motointegratorin verkkokaupassa laadukkaita uusia sytytystulppia premium-valmistajilta, kuten NGK:lta, Densolta tai Boschilta, edulliseen hintaan.

Sytytyskaapelit

Lukuun ottamatta moottoripyörien sytytyskeloja, jotka kytketään suoraan sytytystulppiin, sytytyskelat vaativat kaapeleita tai johtimia (sytytyskaapelit) johtamaan korkeajännitteen sytytyskelalta sytytystulpan liittimeen. Vaippa voi huokoistua iän myötä, jolloin sisäinen johdin luovuttaa korkeajännitteen muihin metalliosiin matkalla sytytystulppaan ennen sitä. Tällöin tai jos johdin jopa katkeaa, kyseinen sylinteri ei saa sytytysjännitettä sytytystulppaa varten.

Viallisilla sytytyskaapeleilla on kuitenkin hyvin samanlainen vaikutus sytytyskelaan kuin viallisilla sytytystulpilla. Jos sytytyskaapelin vastus kasvaa liian suureksi, myös sytytyskelan toisiojännite kasvaa, mikä puolestaan voi vahingoittaa käämejä ja eristystä. Jos olet tarkistanut sytytyskaapelit etkä pysty mittaamaan jatkuvuutta tai liian suurta vastusta, vaihda vialliset sytytyskaapelit mahdollisimman pian, ennen kuin sytytyskela vaurioituu. Tarjoamme sytytyskaapeleita eri pituisina, valmiiksi konfiguroituina tai itse konfiguroitavina Motointegratorin palkitussa verkkokaupassa.

Mitkä ovat viallisen sytytyskelan oireet?

Jos käytössäsi on yksi sytytyskela kaikille sylintereille, sytytyskelan vian vaikutukset ovat vakavammat kuin jos käytössäsi on yksittäiset sytytyskelat kullekin sylinterille. Jos sytytyskela pettää kokonaan, moottori pysähtyy tai ei käynnisty lainkaan. Yksittäisten sytytyskelojen ansiosta moottoripyörä käynnistyy ja toimii, jos yksi käämi vikaantuu. Moottorin käynti on alhaisilla kierrosluvuilla hyvin kova, koska yksi sylinteri ei toimi. Lisäksi moottorin teho laskee ja polttoaineen kulutus kasvaa.

Sytytyskela voi myös tuottaa alhaisemman korkeajännitteen vian vuoksi, mikä johtaa epäpuhtaaseen palamiseen moottorissa. Jos palaminen epäonnistuu satunnaisesti viallisen sytytyskelan vuoksi, palamaton bensiiniseos syttyy usein kuumassa pakokaasussa, mikä ilmenee syttymishäiriöinä. Tämä ongelma on korjattava nopeasti ennen kuin pakoputki vaurioituu. Valitse moottoripyörääsi sopiva sytytyskela Motointegratorilta verkkokaupan hakumaskin avulla, ja moottoripyörän varaosa on luonasi vain 2-4 arkipäivän kuluessa.