- Pusty
Startin korjaussarjat – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 15 tulosta)
Bensiini- ja dieselmoottorit eivät voi käynnistyä itsestään, sillä niiden on puristettava ja sytytettävä polttoaine pyörittämällä kampiakselia mäntien kanssa. Ensimmäiset autot "käynnistettiin" aikoinaan käsikäyttöisellä kampiakselilla.
Tänään polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa on tavallista, että tämä pyörimisliike tuotetaan sähkömoottorilla, niin sanotulla starttimoottorilla tai käynnistimellä. Jos starttimoottori on kuitenkin viallinen, moottoria ei voida käynnistää tavalliseen tapaan. Starttimoottori on vaihdettava tai korjattava korjaussarjalla mahdollisimman pian, jotta ajoneuvo voidaan käynnistää jälleen luotettavasti. Motointegratorin verkkokaupasta löydät monia käynnistimen korjaussarjoja.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Startin korjaussarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Miten starttimoottori toimii?
Starttimoottori on periaatteessa sähkömoottori, joka on asennettu moottorin sivulle vauhtipyörän tasolle. Starttimoottori saa tarvittavan virran suoraan auton akusta, kun sytytysavainta käännetään käynnistystä varten. Jos moottori käy käynnistyksen jälkeen, laturi varmistaa, että akusta otettu virta korvataan tai auton akku ladataan. Tässä vaiheessa on huomattava, että viallinen auton akku tai laturi voi epäsuorasti aiheuttaa myös käynnistysprosessin epäonnistumisen. Käynnistimien ja starttien korjaussarjojen lisäksi Motointegratorista voi tilata myös latureita ja auton akkuja verkossa.
Magneettikytkin
Starttimoottori on varustettu magneettikytkimellä, joka sijaitsee startin vieressä tai sen päällä. Suhteellisen pienellä virrankulutuksella se varmistaa, että startin hammaspyörän ja moottorin vauhtipyörän hampaiden välille syntyy hammaspyörien välinen yhteys. Kun startin hammaspyörä on kytkeytynyt, startin suuri virta kytkeytyy päälle. Starttimoottori pyörittää nyt vauhtipyörän kautta moottorin kampiakselia noin 300 kierrosta minuutissa, jolloin moottori käynnistyy automaattisesti ja jatkaa käyntiä itsestään. Startin pyörästö on varustettu vapaapyörällä, joka estää startin vaurioitumisen moottorin käynnistyessä. Kun virta-avain vapautetaan, hammaspyörä pyörii takaisin aloitusasentoonsa.
Starttimoottorin varsinaisten osien vikojen lisäksi myös magneettikytkimessä voi esiintyä vikoja, jotka estävät käynnistysprosessin. Motointegratorista saat myös korjaussarjoja, joissa on magneettikytkimet starttimoottoriin, esimerkiksi Boschin starttimoottoreihin.
Mahdolliset virhelähteet ja viat starttimoottorissa
Periaatteessa starttimoottorit ovat vankkoja ja kestäviä, mutta ne voivat olla viallisia, erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Syy ei kuitenkaan useinkaan ole itse startti.
Starttiakku viallinen?
Ensinnäkin sinun on tarkistettava, onko auton akku ladattu täyteen. Auton akun suorituskyky heikkenee erityisesti talvella, kun lämpötila on alhainen. Jos auton akku ei enää tuota täyttä tehoa, se riittää usein vielä kesällä käynnistykseen. Talvella akun suorituskyky laskee vielä enemmän lämpötilan vuoksi, ja lisäksi starttimoottori joutuu työskentelemään kovemmin tai kuluttaa enemmän tehoa, kun moottori on jääkylmä. Nämä kaksi tekijää ylittävät silloin usein auton tai starttiakun jäljellä olevan kapasiteetin.
Laturin vika?
Ennen kuin tilaat uuden startin akun verkosta, tarkista myös laturi. Jos laturi on viallinen tai ei enää anna täyttä tehoa, auton akku ei enää lataudu kunnolla ajon aikana. Startit vaativat käynnistykseen paljon virtaa, jopa 100 ampeeria. Jos tätä ei korvata laturilla, auton akku voi tyhjentyä yhä enemmän.
Voit tarkistaa auton akun kunnon ja laturin moitteettoman toiminnan korjaamolla tai itse jännitemittarilla.
Onko kaapelointi kunnossa?
Startti voi tietenkin toimia kunnolla vain, jos kaikki tarvittavat syöttöjohdot ovat ehjiä ja kytkettyjä. Tarkista siksi kaikki startin syöttöjohdot (esim. ajoneuvon testilampun avulla). Muista, että syynä voi olla myös viallinen virtalukko ja virtalukon viallinen kaapelointi.
Magneettikytkimen vika?
Jos magneettikytkin ei täytä tehtäväänsä, mikään hammaspyörä ei kytkeydy välittämään pyörimisliikettä vauhtipyörään. Jos käynnistyksen yhteydessä ei kuulu naksahdusta, magneettikytkin ei hoida tehtäväänsä. Mutta vaikka naksahdus kuuluisi, hammaspyörä ei välttämättä ole kytkeytynyt oikein. Jos vain starttimoottorin sähkömoottori ulvoo, mutta kampiakseli ei pyöri, hammaspyörä ei ole oikein kytketty.
Starttimoottorin komponenttien vika?
Tietenkin myös starttimoottori tai jotkin sen osat voivat olla viallisia. Viallisen sähkömoottorin lisäksi myös hammas- tai planeettapyörästöt voivat olla viallisia uudemmissa ajoneuvoissa. Bosch-starttimoottoreiden tai esimerkiksi VW T4 -starttimoottorin korjaussarjan lisäksi voit hankkia Motointegratorin verkkokaupasta myös monia yksittäisiä startin komponentteja tai jopa planeettapyörästöjä.
Korjaa tai vaihda starttimoottori korjaussarjalla
Starttimoottorit ovat yleensä erittäin kestäviä. Yleensä vanhemmissa ajoneuvoissa on usein viallinen startti. Etuna on kuitenkin se, että startti voidaan yleensä helposti irrottaa vanhemmista ajoneuvoista. Ennen töiden aloittamista on aina irrotettava miinuskaapeli auton akusta ja kiinnitettävä se pois auton akun miinusnapasta. Irrota sitten kaikki kaapelit starttimoottorista ja merkitse muistiin niiden sijainti. Kun olet löysännyt kiinnitysruuvit, voit yksinkertaisesti irrottaa starttimoottorin useimmista malleista.
Uudemmissa ajoneuvoissa tämä voi olla erittäin työlästä, varsinkin kun starttimoottorit on usein asennettu hyvin vaikeapääsyiseen paikkaan. Joidenkin ajoneuvotyyppien uusimpien sukupolvien starttimoottorit ovat monitoimisia, ja niissä yhdistyvät startti, laturi ja tehostin samaan koteloon. Näin ollen ne ovat rakenteeltaan monimutkaisia, ja niiden vaihto kannattaa jättää ammattikorjaamon tehtäväksi.
Motointegrator tarjoaa startin korjaussarjan lisäksi myös monia varaosia starttimoottoreihin sekä hyödyllisiä työkaluja monenlaisiin auton korjauksiin. Valikoimaamme kuuluu tunnettujen valmistajien, kuten BOSCHin ja CQ:n, tuotteita.