- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Potkuvipu/potkukäynnistin – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 15 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | INPARTS |
Valmistajan numero: | IP000006 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Miten moottoripyörän tai skootterin potkukäynnistin toimii?
Jotta sähkömoottori voisi pyöriä, se tarvitsee vain sähkömagneettisen kentän, joka voidaan kytkeä päälle napin painalluksella. Polttomoottorin on ensin saatava tehotahti loppuun pyörittämällä kampiakselia, jotta polttoaine palaa sylinterissä ja moottori jatkaa sen jälkeen käyntiä itsekseen. Skootterissa tai moottoripyörässä tämä pyöriminen tapahtuu potkukäynnistimen tai sähkökäynnistimen avulla.
Käynnistimen rakenne
Potkulaite koostuu moottoripyörän tai skootterin kylkeen kiinnitetystä vivusta tai askelmasta, jossa on jalkatuki (poljin). Monissa moottoripyörissä potkukäynnistimen vipu voidaan taittaa ulos ja sisään, jotta se ei haittaa ajamista. Potkulaitteen kiertoalue on rajoitettu, ja se on enintään 180 astetta. Sylinterin tai sylintereiden puristuksen voittamisen helpottamiseksi käsikäyttöisen potkaisuvoiman siirto moottorin kampiakselille tapahtuu hammaspyörävaihteiston (ensisijainen potkulaite) tai hammaspyörävaihteiston vasta-akselin (toissijainen potkulaite) välityksellä.
Potkuvivun ja kampiakselin tai voimansiirtoakselin välinen yhteys on toteutettu vapaapyörän avulla, mikä tarkoittaa, että potkukäynnistimellä ei ole enää jäykkää yhteyttä, kun moottori käynnistyy. Tämän seurauksena potkukäynnistin voi saada kampiakselin liikkeelle, mutta se vapautuu heti, kun se kääntyy itsestään.
Potkukampanjoiden käynnistysmenettelyt
Monissa moottoripyörissä ja skoottereissa on erilaiset käynnistysmenettelyt, joten moottorista ja mallista riippuen potkukäynnistimen käyttöä varten on toteutettava ennakkotoimenpiteitä. Löydät tarkat ohjeet moottoripyöräsi tai skootterisi ohjekirjasta.
Usein kampiakselin tai männän tarkka asento on ratkaiseva tekijä moottorin käynnistyksen onnistumisen kannalta. Tärkeää on sytytyksen kuollut piste, joka ylitetään vain kerran yksisylinterisessä nelitahtimoottorissa, koska potkulaitteen kiertokulma on rajallinen, tai vain muutaman kerran monisylinterisissä moottoreissa. Niinpä joissakin moottoripyörissä tai skoottereissa on merkkivalot, jotka näyttävät optimaalisen kampiakselin asennon käynnistysprosessia varten. Mallista riippuen tarvitaan usein lisätoimenpiteitä, esimerkiksi:
- Automaattisen venttiilin nostimen (puristusvipu) aktivointi
- Kylmäkäynnistystukien tai tarvittaessa lämminkäynnistysvivun aktivointi
- Käynnistys ilman sytytystä
Moottorin käynnistäminen potkukäynnistimellä on yleensä rasittavaa, joten edellä esitettyjen käynnistysvalmistelujen tarkoituksena on käynnistää moottori mahdollisimman vähin toistoin. Vialliset käynnistimet tai muut moottorissa olevat viat voivat tietenkin heikentää käynnistysominaisuuksia tai tehdä niistä täysin mahdottomia. Motointegratorin verkkokaupasta löydät nopeasti ja kohtuulliseen hintaan sopivat varaosat potkukoneisiin, moottoripyöriin ja skoottereihin sekä sähkökäynnistimiin tai käynnistimiin.
Kickstarter vai aloittaja?
1970-luvulta lähtien sähkökäynnistimet ovat suurelta osin korvanneet potkukäynnistimet moottoripyörissä. Usein juuri vanhemmissa vintage-moottoripyörissä, joissa on kaasutinmoottori, on vielä käsikäynnistin. Polttoainesuihkutteisten moottoreiden käyttöönoton myötä kickstartterit syrjäytettiin yhä enemmän.
Skoottereissa on usein molemmat käynnistysvaihtoehdot, sähkökäynnistin ja potkukäynnistin, jotka ovat vaihtoehtoinen hätäratkaisu, jos käynnistin ei toimi tai käynnistysakku on tyhjä. Toisin kuin moottoripyörissä, monissa skoottereissa on kaksi käynnistysvaihtoehtoa, koska niissä on keskipakokytkin, joka muodostaa yhteyden moottorin ja vaihteiston välille vasta tietyn nopeuden yläpuolella. Mahdollinen työntäminen tai rullaaminen, kuten moottoripyörissä tai autoissa, joissa on käsivaihteisto, ei siis toimi skoottereissa, joissa on keskipako- tai keskipakokytkin.
Periaatteessa käynnistysmoottori tekee saman kuin käsikäyttöinen potkukäynnistin. Se kääntää kampiakselia, kunnes moottori käynnistyy. Käynnistinmoottoreita ei tietenkään rajoiteta potkukäynnistimen rajoitettuun pyörimiskulmaan, joten kampiakselin erityistä asentoa ei tarvita. Ne yksinkertaisesti pyörittävät kampiakselia, kunnes moottori käynnistyy tai akku on tyhjä. Tällöinkin on mahdollista käyttää käynnistysprosessiin virtaa toisesta käynnistysakusta, esimerkiksi toisesta skootterista, hyppykaapelilla. Periaatteessa vaihtovirtageneraattori lataa tyhjän akun moottorin käydessä, jos ajo- tai latausaika oli riittävän pitkä ja akku ei ole viallinen.
Viallisissa käynnistysakuissa kapasiteetti yleensä vähenee niin, että ne tyhjenevät hyvin nopeasti eikä niitä voi enää ladata kunnolla. Koska kylmä sää vähentää myös käynnistysakun kapasiteettia, useimmat käynnistysongelmat ilmenevät talvella, kun käynnistysakku on jo ennestään viallinen. Moottoripyörien, henkilö- ja kuorma-autojen uudet starttiakut ovat saatavilla Motointegratorista 2-4 arkipäivän kuluessa.
Kickstartereiden kuluminen
Jotta potkukäynnistin toimisi moottoripyörässä tai skootterissa, monien osien on toimittava yhdessä. Jotkin niistä ovat alttiita kulumiselle, esimerkiksi potkukäynnistimen jouset, potkukäynnistinakselin ohjaimet tai tiivisterenkaat. Kulumiseen liittyvät viat ovat kuitenkin mahdollisia myös sähkökäynnistimissä, esimerkiksi magneettikytkimessä. Jotta voit käynnistää moottoripyöräsi tai skootterisi tavalliseen tapaan, sinun on vaihdettava vialliset osat mahdollisimman pian, ennen kuin syntyy suuria ja kalliita seurannaisvahinkoja. Motointegratorista saat nopeasti ja edullisesti lähes 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta moottoripyöriin, skoottereihin, henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja traktoreihin esimerkiksi INPARTSilta tai VICMAlta.