- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Polttoainehanat – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 511 tulosta)
Lue, miten polttoainehana toimii, mitä eri tyyppejä on olemassa, missä asennoissa polttoainehana on ja missä tämä moottoripyörän osa sijaitsee. Käymme myös läpi polttoainehana-huoltoon liittyvät kustannukset ja kerromme, miten voit tehdä tämän korjauksen itse.
Miten moottoripyörän polttoainehana toimii?
Skootterin tai moottoripyörän polttoainehana sijaitsee kaikissa malleissa polttoainesäiliön alapuolella. Se sijaitsee yleensä verhoilun vasemmalla puolella. Perinteisesti virtausta säädetään kiertosäätimellä. On kuitenkin olemassa myös moottoripyöriä, joissa bensiinihanaa käytetään ohjauspyörästä.
Polttoainehana säätelee polttoaineen virtausta kaasuttimeen. Säiliössä on pieni putki. Tämä putki ei pääty säiliön pohjaan, vaan se ulottuu hieman säiliön sisään. Polttoaine imetään tämän putken kautta. Se kulkee ensin polttoainesuodattimen läpi ja sitten polttoainehanan kautta kaasuttimeen.
Syy siihen, miksi putki ulottuu säiliöön, on polttoainevarasto. Heti kun polttoaineen taso saavuttaa putken tason, moottoripyörän käsikäyttöinen polttoainehana on kytkettävä varaukseen. Nykyaikaisissa moottoripyörissä ja skoottereissa tämä tapahtuu automaattisesti.
Automaattinen polttoainehana toimii alipainejärjestelmän avulla. Kalvo ja tappiventtiili on asennettu polttoainehanan sisälle. Kalvo jakaa polttoainekammion ja tyhjiökammion. Polttoainekammiossa vallitsee ympäristön paine. Tyhjiökammio on liitetty moottorin imukanavaan letkun kautta. Heti kun moottori käy, kalvo liikkuu kohti alipainekammiota ja avaa siellä olevan tappiventtiilin. Mitä enemmän kaasua annat, sitä pidemmälle kalvo vetäytyy ja sitä enemmän polttoainetta virtaa kaasuttimeen.
Mahdolliset polttoainehanan asennot
Kaikilla käsikäyttöisillä polttoainehanoilla on seuraavat asennot:
OFF: Polttoaineen syöttö on tässä vaiheessa kokonaan pysäytetty. Bensiinin mukana ei toimiteta kaasutinta eikä ruiskutusta. Tämä asetus sopii, jos et aio käyttää moottoripyörääsi tai skootteriasi pitkään aikaan.
ON: Tämä on normaali toimintatila. Bensiini imetään säiliöön työntyvän putken kautta. Kun moottori alkaa tökkiä, bensiinin taso on putken aukon tasolla. Jos näin on, seuraava bensiinihanan asento tulee kyseeseen.
RES (Reserve): Tässä vaiheessa annat säiliön tyhjentyä kokonaan. Kun olet asettanut polttoainehana varaukseen, sinun kannattaa suunnata seuraavalle huoltoasemalle. Muista kääntää polttoainehana takaisin ON-asentoon tankkauksen jälkeen.
Joissakin moottoripyörissä ja skoottereissa, joissa ei ole polttoaineen ruiskutusta, polttoainehanassa on toinen asetus:
PRI (Prime): Kaasuttimeen syötetään bensiiniä myös silloin, kun moottori on sammutettu. Tämän etuna on, että moottori käynnistyy suoraan myös pidemmän seisokin jälkeen. Vaarana on kuitenkin kaasuttimen ylivuoto. Bensiinihanan PRI-asetusta ei siis pitäisi käyttää koko ajan.
Polttoainehana skootteriin ja moottoripyörään - huolto ja vaihto
Moottoripyörän polttoainehana on mahdollista vaihtaa ja huoltaa itse. Motointegrator-asiantuntijamme suosittelevat kuitenkin, että tämä työ teetetään ammattilaisilla. Näin vältät mahdolliset virheet asennuksen ja irrotuksen aikana ja polttoaineen syttymisvaaran.
Irrota polttoainehana moottoripyörästä itse:
- Aseta polttoainehana asentoon OFF.
- Irrota polttoaineletku säiliöstä.
- Liitä pitkä letku, joka johtaa bensiinikanisteriin.
- Aseta polttoainehana asentoon RES ja tyhjennä bensiini kokonaan.
- Irrota bensiinihana. Mallista riippuen liitosmutterit tai -ruuvit on löysättävä tätä varten.
- Irrota bensiinisuodatin. Jos se on kohtalaisen likainen, se voidaan puhdistaa huolellisesti. Jos olet epävarma, osta uusi, jotta vältyt moottorin saastumisesta aiheutuvilta kalliilta seurannaisvahingoilta.
Asenna polttoainehana skootteriin itse:
- Tarkista kaikki polttoainehanan tiivisteet ja vaihda ne, jos ne ovat vaurioituneet.
- Jos säiliön ja polttoainehanan välissä on O-rengas, irrota se varovasti ja rasvaa se kevyesti.
- Jos moottoripyörän polttoainehana on kiinnitetty korkkimuttereilla, älä kiristä niitä liikaa. Pidä polttoainehana oikeassa asennusasennossa tämän prosessin aikana.
Kuinka paljon uusi polttoainehana moottoripyörään tai skootteriin maksaa?
Jos huollatat bensiinihanan erikoiskorjaamossa, työtunnit lisätään materiaalin arvoon. Ne riippuvat alueesta ja työpajasta. Työ kestää yleensä noin kaksi tuntia.
Jos huollat ja/tai vaihdat polttoainehanan itse, materiaalikustannukset vaihtelevat 5 ja 150 euron välillä. Vinkki: Varaosien verkkokaupastamme löydät lukuisia moottoripyörien polttoainehäntiä lyömättömiin hintoihin. Motointegratorin polttoainehanavalikoima (noin 400 osaa) ulottuu Simsonin polttoainehanoista yksittäisiin polttoainehanan tiivisteisiin.