- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Pakokaasujärjestelmät – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 236 tulosta)
Valmistaja: | RMS |
Valmistajan numero: | RMS 10 072 0030 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410462012001 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | M753004400094 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410250012009 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410210012036 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410510012058 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410210012062 |
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410510012062 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | ATHENA |
Valmistajan numero: | S410250012038 |
Valmistaja: | WINDEROSA |
Valmistajan numero: | W823199 |
Moottoripyörän pakoputken rakentaminen
Moottoripyörien pakojärjestelmät koostuvat useista osista sekä lukuisista tiivisteistä, jousista ja venttiileistä. Moottoripyörän pakoputken tärkeimmät ajoneuvon osat ovat:
- Pakosarja
- Katalysaattori
- Äänenvaimennin
- Pakoputki
Pakosarja
Pakosarja on yksinkertainen, hieman kaareva putki, jonka kautta moottorin pakokaasut johdetaan pakojärjestelmään. Pakosarja on yleensä valmistettu kuumuutta kestävistä metalleista, kuten valuraudasta tai ruostumattomasta teräksestä.
Katalysaattori
Katalysaattorilla on tärkeä rooli moottoripyörän pakokaasussa ja kaikissa moottoriajoneuvoissa.
Katalysaattoriksi kutsutussa katalysaattorissa myrkylliset palamiskaasut suodatetaan ja muutetaan kemiallisella prosessilla vähemmän haitallisiksi aineiksi. Konkreettisesti tämä tarkoittaa, että hiilimonoksidi (CO) ja hiilivedyt (C2H6) hapetetaan hiilidioksidiksi (CO2) ja vedeksi. Samoin typen oksidit (NO) pelkistyvät hiilidioksidiksi (CO2) ja typeksi (N).
Katalysaattori sijaitsee yleensä jakoputkessa. Kilpakoneissa katalysaattori jätetään usein pois moottorin suorituskyvyn parantamiseksi. Näitä koneita ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön.
Äänenvaimennin
Moottoripyörän pakojärjestelmään asennetaan useita äänenvaimentimia moottorin melun vähentämiseksi niin, että se täyttää lakisääteiset melurajat. Pakojärjestelmään kuuluu etummaisten äänenvaimentimien (VSD) lisäksi myös keskimmäiset äänenvaimentimet (MSD) ja takimmaiset äänenvaimentimet (ESD).
Moottoripyörien äänenvaimentimet erotetaan yleensä kolmeen eri tyyppiin:
- Heijastava äänenvaimennin koostuu useista kammioista, joiden läpi moottorin ääni johdetaan.
- Kuten nimestä voi päätellä, ääni vaimentuu absorptiovaimentimessa eristysmateriaalin avulla. Tässä käytetään esimerkiksi lasikuituja tai teräsvillaa.
Heijastus- ja vaimentimet yhdistetään usein moottoripyörien takavaimentimissa.
- Urheiluäänenvaimentimet ovat monien pyöräilijöiden suosiossa. Ne takaavat täyteläisemmän, rikkaamman ja urheilullisemman äänen. Ne myös näyttävät hyvältä korkealaatuisten materiaalien, kuten hiilen tai kromin, ansiosta.
- Niin sanottu db-killer (db-eater, db-absorber) on asennettu itse äänenvaimentimeen. Tämä lyhyt putki varmistaa, että pyörän äänitaso täyttää lakisääteiset vaatimukset.
Pakoputki
Pakoputki on osa, joka näkyy suoraan pakojärjestelmän ulkopuolelle, varsinainen pakoputki. Jos haluat virittää pakojärjestelmääsi, tämä on yleensä lähtökohta.
Moottoripyörän pakoputken viritys - parempaa ääntä ja enemmän tehoa varten
Pakojärjestelmän virittäminen on yksi suosituimmista pyörän muutostöistä. Virittämisen tavoitteena on parantaa koneen ulkonäköä, parantaa ääntä ja tarvittaessa lisätä tehoa.
Yleensä äänenvaimennin, pakoputki ja katalysaattori on mahdollista vaihtaa koneeseesi.
Moottoripyörän pakoputken viritys
Moottoripyörän pakoputken virittämiseen on useita tapoja.
Ensinnäkin pakoputkiston verhoilu tarjoaa syvemmän äänijakson ja houkuttelevan ulkonäön. Asennus on melko yksinkertainen, ja kokeneet mekaanikot voivat tehdä sen nopeasti. On tärkeää, että verhoilu ei ole pidempi kuin varsinainen pakoputki. Muussa tapauksessa on olemassa sakkojen riski. Suulakelevyn etu: Pääsääntöisesti niiden ei tarvitse olla TÜV:n hyväksymiä.
Toiseksi, koko pakoputki voidaan vaihtaa joko slip-on- tai bolt-on-pakoputkistoksi. Kun slip-on yksinkertaisesti pujotetaan jakoputken päähän ja kiinnitetään esimerkiksi jousien avulla, bolttikiinnitteinen osa kiinnitetään pulteilla. Slip-on-takaiskunvaimentimet ovat siksi usein kevyempiä kuin pulttikiinnitteiset. Lisäksi ne aiheuttavat vähemmän ongelmia, kun TÜV hyväksyy ne.
Katalysaattorin viritys
Katalysaattori on lakisääteinen vaatimus jokaisessa tieliikennekäyttöön tarkoitetussa koneessa. Siksi katalysaattoria ei ole suositeltavaa irrottaa. Muussa tapauksessa vaarana on suuret sakot ja koneen käyttöluvan menettäminen. Myös käyttökielto on ajateltavissa.
Kilpapyörissä katalysaattori jätetään yleensä pois. Syynä tähän on se, että pienempi ilmanvastus moottorin ja pakoputken välillä lisää koneen suorituskykyä kilparadalla.
Moottoripyörän äänenvaimentimen viritys
Äänenvaimentimien virittäminen on suosittua ja erittäin tehokasta. Parhaan äänen takaavat urheiluvaimentimet, jotka lupaavat myös paremman suorituskyvyn.
Urheiluäänenvaimentimien pakoputket on usein porattu. Näin ilmanpaine pakojärjestelmän sisällä on alhaisempi. Tämän seurauksena mäntien on käytettävä vähemmän voimaa ohjatakseen moottorin palamiskaasut ulos. Tämä lisää koneen tehoa. Samalla pyöräsi kuulostaa urheilullisemmalta, rikkaammalta ja täyteläisemmältä.
Urheiluäänenvaimentimissa on kuitenkin aina äänenvaimentimen takaosassa oleva db-killer. Tämä säätelee pyöräsi äänenvoimakkuutta lakisääteisten vaatimusten mukaisesti.
Verkkokaupastamme löydät urheiluäänenvaimentimet huippuluokan valmistajilta, kuten ARROW, ATHENA ja BIKE IT. Jos sinulla on kysyttävää äänenvaimentimista, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään.
Moottoripyörien viritettyjen pakojärjestelmien rekisteröinti
Jos teet tai teetät muutoksia polkupyörääsi, sinun on varmistettava, että ne täyttävät Saksan tieliikennelupamääräysten (StVZO) vaatimukset.
Varmista, että kaikilla komponenteilla on voimassa olevat testimerkinnät (tärkeimmät niistä ovat ABE-merkintä, E-hyväksyntämerkki ja KBA-numero) ja erityisesti, että ne täyttävät sovellettavat melurajat. Uusien ajoneuvojen melutasoa alennetaan asteittain 68 desibeliin vuoteen 2028 mennessä. Vanhemmille malleille myönnetään suojaa. Tällä hetkellä moottoriajoneuvojen raja-arvo on noin 74 desibeliä. Jos moottoripyöräsi ylittää tämän arvon pakojärjestelmään tehtyjen muutosten vuoksi, käyttölupa voi raueta. Kaikki toimenpiteet on toteutettava ammattimaisesti. Vasta sitten TÜV hyväksyy ja rekisteröi ne.
Tilaa moottoripyörien pakojärjestelmät verkossa Motointegratorilta
Korkeat lämpötilat, paine sekä kondenssiveden ja happojen aiheuttama korroosio - moottoripyörän pakoputki on yksi niistä osista, jotka kärsivät erityisen usein kulumisesta. Lisäksi moottoripyörän pakojärjestelmän vaihtaminen on suosittu tapa mukauttaa oma koneesi yksilöllisiin toiveisiisi.
Riippumatta siitä, mistä syystä haluat vaihtaa moottoripyörän pakojärjestelmän, löydät oikean varaosan Motointegratorin verkkokaupasta. Tilaa uusi takaiskunvaimentimesi tai urheiluäänenvaimentimesi jo tänään ja hyödynnä verkkokauppamme lukuisat edut. Korkeimman laadun lisäksi edulliseen hintaan vakuutamme salamannopealla toimituksella. Tilauksesi on perillä 2-4 arkipäivän kuluessa.