-3% jousituksesta

Ohjaustangon painot – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 140 tulosta)

Sijoituskriteerit
Ohjauksen paino OXFORD OX595
Valmistaja:   OXFORD
Valmistajan numero:   OX595
12,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauspyörän pää VICMA VIC-634OR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-634OR
9,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauksen paino OXFORD OX584
Valmistaja:   OXFORD
Valmistajan numero:   OX584
25,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauksen paino OXFORD OX590
Valmistaja:   OXFORD
Valmistajan numero:   OX590
11,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tankopaino BIKE IT BEWHCBRCH
Valmistaja:   BIKE IT
Valmistajan numero:   BEWHCBRCH
23,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-903PL
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-903PL
29,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-781OR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-781OR
13,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-781RJ
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-781RJ
12,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauksen paino OXFORD OX592
Valmistaja:   OXFORD
Valmistajan numero:   OX592
11,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauksen paino OXFORD OX586
Valmistaja:   OXFORD
Valmistajan numero:   OX586
18,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauspyörä VICMA VIC-619NR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-619NR
8,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-901RJ
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   901RJ
15,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-903NR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   903NR
14,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-781AZ
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-781AZ
12,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tukivarsi VICMA VIC-901OR
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-901OR
25,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä ovat ohjaustangon painot ja mitä etuja ne tarjoavat?

Ohjaustangon painot, joita kutsutaan myös tärinänvaimentimiksi, sijaitsevat moottoripyörien ohjaustangon päissä. Niitä on saatavana eri painoisina (esimerkiksi 140 grammaa, 200 grammaa tai 220 grammaa) ja eri mallisina. Niillä ei ole juuri lainkaan vaikutusta ohjausominaisuuksiin, eikä viiveestä tarvitse huolehtia, kun ohjauskulmaa muutetaan nopeasti. Niitä on saatavana yksi- ja kaksiosaisina versioina.

Tärinän vähentäminen

Moottoripyörien ohjaustankopainojen päätarkoitus on vähentää ohjaustangon tärinää kuljettajan kannalta. Värähtelyt saavat alkunsa moottorista ja välittyvät kuljettajaan ohjaustangon yksipuolisen kiinnityksen kautta. Moottorin rakenteesta riippuen nämä voivat olla korkea- tai matalataajuisia värähtelyjä, joita ohjaustangon painot on suunniteltu neutraloimaan tai ainakin vähentämään. Nelisylinteriset moottorit, joissa ei ole vaimennettua tasausakselia, kärsivät korkeataajuisista värähtelyistä ja yksi- ja kaksisylinteriset moottorit matalataajuisista värähtelyistä.

Vaikka monien moottoripyörien moottorit on jo suhteellisen hyvin vaimennettu tärinänvaimennuksella rungossa äänettömien lohkojen avulla, tämä ei ole mahdollista joissakin moottoripyörissä. Etenkin kevyemmissä moottoripyörissä moottori on osa runkoa, ja sen on oltava tiukasti kiinni rungossa, mikä lisää tärinän siirtymistä.

Pitkillä matkoilla nelisylinteristen moottoreiden aiheuttama korkeataajuinen tärinä on erityisen epämiellyttävää. Tämä voi aiheuttaa käsien puutumisen ja nukahtamisen sekä pitkän aikavälin terveysvaikutuksia, kuten "karpalotunnelin oireyhtymän".

Moottoripyörävalmistajat laskevat painot ohjaustangon päihin niin, että värähtelytaajuus siirtyy kriittiselle alueelle. Toinen tapa vähentää ohjaustangon tärinää ovat kaksiosaiset ohjaustangon päätypainot. Ohjaustangon painosta työntyy messinkitappi ohjaustangon onttoon päähän ja luo vastavärähtelyn, joka auttaa hillitsemään värähtelyjen laajaa taajuusaluetta.

Kilpaurheilussa, jossa jokainen gramma painoa säästetään, useimmissa kilpa-autoissa on myös ohjaustangon painoja. Edut kompensoivat hieman suuremman painon. Jos luovut ohjaustangon painoista tai korvaat ne kevyemmillä, teet kompromissin, joka johtaa tärinän lisääntymiseen.

Suojaa ohjaustangon painot

Ohjaustangon painot työntyvät hieman ulos ohjaustangon päistä, mikä vähentää ohjaustangon putken, kaasukahvan sekä kytkin- ja jarruvipujen vaurioitumisriskiä onnettomuustilanteessa. Vaurioituneet ohjaustangon painot on sen sijaan helppo ja edullinen vaihtaa, jos ne vaurioituvat onnettomuudessa. Motointegratorista löydät huippulaatuiset ohjaustangon painot premium-valmistajilta jopa 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta.

Miten ohjaustangon painot kiinnitetään?

Valmistajasta riippuen moottoripyörän ohjaustankopainojen kiinnitysjärjestelmiä on erilaisia. Jos ohjaustangon painot kiinnitetään moottoripyörään jo tehtaalla, putkimaiseen ohjaustankoon voidaan hitsata kiinnitys, esimerkiksi kiinteä mutteri. Ohjaustangon painot voidaan sitten yksinkertaisesti ruuvata kiinni. Tätä kiinnitysvaihtoehtoa pidetään erittäin kestävänä. Useimmat valmistajat käyttävät ohjaustangon painoja varten inserttejä, jotka on kiinnitetty pyörimistä vastaan. Jotkin insertit laajenevat kuin tapit, kun ohjaustangon paino ruuvataan kiinni. Kun insertti ruuvataan irti, levitys romahtaa jälleen ja insertin voi vetää ulos ohjaustangon painon avulla. Tämä kiinnitysjärjestelmä soveltuu hyvin myös silloin, kun moottoripyörien ohjaustankoihin asennetaan jälkikäteen ohjaustankopainoja.

Tärinällä voi olla useita syitä

Kaikkia tärinöitä tai värähtelyjä ei voida vähentää ohjaustangon painoilla. Esimerkiksi etuakseli tai etupyörä voi aiheuttaa ohjaustangon heilumista, jota kutsutaan "shimmyksi". Se ilmenee ohjaustangon heilumisena pääasiassa alhaisemmilla nopeuksilla 40-100 km/h. Etupyörä kärsii yleensä. Se vaikuttaa yleensä etupyörään, haarukkaan ja ohjaustankoon. Sitä esiintyy useimmiten syklisesti tai jatkuvasti, kun kuormitus vaihtuu kiihdyttämisestä työntämiseen. Mahdollisia syitä on useita, esimerkiksi:

- matkatavaroiden/matkustajien väärä massajakauma moottoripyörässä

- väärä rengaspaine

- kuluneet tai väärin säädetyt ohjauspään laakerit

- vanteen epäsäännöllisyys

- Renkaiden kuluminen, erityisesti eturenkaiden osalta

- Jarrukiekon epätasapaino

- etupyörä ei kulje tasaisesti

Yleensä ohjauspyörän heiluminen ei aiheuta välitöntä moottoripyörän hallinnan menetystä, mutta se on erittäin epämiellyttävää sekä kuljettajalle että matkustajalle. Syy on löydettävä ja korjattava pikaisesti, sillä moottoripyörän muut tärkeät osat voivat vaurioitua sen seurauksena. Huomioi myös riski, sillä ajovakaus heikkenee, erityisesti suoranopeusvakaus.

Moottoripyörässä on myös muita vioista johtuvia värähtelyjä, kuten paljon vaarallisempi nopea värähtely tai ohjaustangon takapotku.

Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat ohjaustangon painot sekä laajan valikoiman varaosia moottoripyöriin, autoihin, kuorma-autoihin ja traktoreihin edulliseen hintaan. Vakuuta itsesi erittäin hyvistä asiakasarvosteluista tai korkeasta asiakastyytyväisyydestä tilaamalla Motointegratorilta.