- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Ohjainlaakerit – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 249 tulosta)
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-H21-000 |
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-H02-021 |
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-K01-521 |
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-H05-420 |
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-S10-421 |
Valmistaja: | PIVOT WORKS |
Valmistajan numero: | PWSSK-Y06-450 |
Valmistaja: | ALL BALLS |
Valmistajan numero: | AB22-1060 |
Valmistaja: | ALL BALLS |
Valmistajan numero: | AB22-1001 |
Valmistaja: | ALL BALLS |
Valmistajan numero: | AB22-1050 |
Mikä on ohjainlaakeri?
Ohjainlaakeri sijaitsee ohjausnivelessä, joka välittää ohjausliikkeen ohjauspyörästä etupyörän ohjaustankoon. Tämä laakeri muuttaa suoraan eteenpäin suuntautuvan liikkeen ohjauskulmaksi. Se on vaikea tehtävä, sillä jarrutettaessa alempaan ohjainlaakeriin kohdistuu haarukan vipuvarren kautta jopa tonnin taivutuskuorma. Ei siis ihme, että ohjainlaakerit kuluvat usein jo 20 000 kilometrin jälkeen. Silloin ohjainlaakerit on vaihdettava, sillä vain tasainen ja vähän kitkaa aiheuttava laakeri takaa täysin neutraalin ohjauskäyttäytymisen.
Jos kuula- tai kartiorullalaakereiden vierintäelementit ovat päässeet laakeripesiin, ohjaus koukistuu hieman suorassa asennossa. Se ei voi enää heilahtaa ulos, mikä on ratkaisevan tärkeää. Ohjaus kääntyy mutkan sisäpuolelle aina mutkassa. Jos moottoripyörää ohjataan kaupungissa, koko ohjauskulma on käytössä. Suuremmilla nopeuksilla ja suurilla kallistuskulmilla tämä on vain yhdestä kahteen astetta. Ohjaustangon päästä mitattuna tämä on noin kuusi millimetriä ohjauskulman astetta kohti. Ohjauksen on pystyttävä mukautumaan ilman vastusta tällä alueella. Jos näin ei tapahdu ja kuluneet tai liian tiukasti säädetyt vierintäelementit jumiutuvat, kuljettajan on jatkuvasti korjattava moottoripyörän ohjausta. Kuljettaja kamppailee epävakaan ohjauksen kanssa. Kohtalokasta on se, että koska kuluminen on asteittaista, kuljettaja ei huomaa sitä heti.
Ohjainlaakereiden vikojen tunnistaminen
Merkit viallisista ohjainlaakereista ovat selvät. Epätasainen ja epäkierrettävä ajokäyttäytyminen on varma merkki siitä, että vierintäelementit ovat juuttuneet.
Toinen merkki viallisesta tai väärin säädetystä laakerista on koneen kallistuminen. Hitaasti ajettaessa se kallistuu samalla tavalla kuin liian tiukalle säädetty ohjausvaimennin. Tämän seurauksena kuljettajan on tasapainotettava moottoripyörää ylävartalollaan, kun hän ajaa vapaalla kädellä - mikä on vaikea tehtävä.
Jos ohjainlaakerissa on liikaa pelivaraa, moottorin värähtelyt ohjaustangossa yleensä lisääntyvät. Lisäksi ajovakaus kärsii, mikä heijastuu ajokäyttäytymiseen. Myös pelätty ohjainpään töyssy voi esiintyä aikaisemmin ja voimakkaammin laakerikitkan pienenemisen vuoksi. Seurauksena on, että vierintäelimet ja laakeripesät kuluvat yhä enemmän, koska ne altistuvat yhä enemmän tärinälle ja iskuille.
Yleiskatsaus viallisen ohjainlaakerin oireisiin
- epätasainen, epäkeskinen ajokäyttäytyminen
- moottoripyörän kallistus
- moottorin aiheuttama lisääntynyt tärinä ohjaustangossa
- ohjaustangon paukuttelu
Tarkista ohjainlaakerit
Voit tarkistaa ohjainlaakerit helposti itse. Tämä tehdään, kun pyörä on paikallaan ja etupyörä irti maasta. Kallista sitten moottoripyörää varovasti vasemmalle sivutelineen päälle ja tee pieniä ohjausliikkeitä suorasta ajoasennosta noin 30 mm vasemmalle ja oikealle. Jos tunnet lukkiutumisasennon, laakerit on vaihdettava.
Jos laakerin pelivara on liian löysä, huomaat sen työntämällä moottoripyörää voimakkaasti etujarrua painamalla. Jos kuulet lievän naksahtavan äänen, aseta peukalosi ylemmän laakerin päälle niin, että voit tuntea mahdollisen pelivaran nykivällä liikkeellä ohjaustangon ja ohjainpään välillä.
Jos ohjausta voi kääntää vain tuntuvalla vastuksella, laakeri on liian esijännitetty. Tässä tapauksessa sinun on asetettava lisää pelivaraa. Varmista tätä tarkistusta suorittaessasi, ettei mikään kiristetty vaijeriranka vaikuta ohjauksen vapaaseen liikkumiseen. Tämä voi johtaa virheellisiin tuloksiin.
Ohjainlaakerin säätäminen
- Jos laakeria on säädettävä uudelleen, on suositeltavaa irrottaa ylempi haarukkasilta. Tätä varten tarvitset ohuen rei'än, jolla voit kääntää vastakkaisia vastamuttereita haluttuun suuntaan naputtelemalla niitä kevyesti.
- Irrota sitten ohjausakselin ylempi keskimutteri ja löysää haarukkasillan kiinnike. Vedä sitten haarukkasiltaa tasaisesti ylöspäin. Voit käyttää tätä tilaisuutta hyväksenne tarkistaa laakereiden ulkorenkaat vaurioiden ja lohkeamien varalta. Jos ne eivät ole kuluneet, voit rasvata ne ja asettaa ne takaisin paikoilleen. Tämä koskee myös tiivisterengasta.
- Kiristä alempi uramutteri 10 Nm:n momenttiin laakereita vasten asennuksen jälkeen. Avaa sen jälkeen säätömutteria varovasti kuudesosan kierrosta ja lukitse säätömutteri koukkuavaimella.
- Tarkista sitten pelivara ja säädä tarvittaessa uudelleen, jos pelivaraa on vielä jäljellä.
Osta ohjainlaakerit edullisesti verkosta
Ohjainlaakerit ovat kuluvia osia ja tärkeitä osia moottoripyörän hyvän käsiteltävyyden kannalta. Jos ensimmäiset merkit viasta ilmaantuvat, ohjainlaakerit on vaihdettava, jotta voidaan torjua vierintäelinten ja laakeripesien kulumista.
Palkittu verkkokauppamme sisältää noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta huippuvalmistajilta. Täältä löydät uuden ohjainlaakerin edullisesti ja laadukkaasti. Lukuisat positiiviset asiakasarvostelut, ja nopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa puhuvat puolestamme. Katso itse.