- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Keskipakokytkimet – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 78 tulosta)
Miten keskipakokytkimet toimivat?
Keskipakokytkimen suunnitteluperiaate on itsesiirtyvä akselikytkin. Se koostuu läpistä tai liukukappaleista, joiden ulkopuolella on kytkinvuori. Seisokissa tai moottorin alhaisella kierrosluvulla jouset vetävät kytkinpehmusteita sisäänpäin ja irrottavat vetoon liitetyn kytkinkellon. Tämä mahdollistaa moottorin käynnistämisen ilman kuormaa tai tyhjäkäynnin pienellä kierrosluvulla.
Jos moottorin kierrosluku nousee, keskipakovoima työntää kytkinlevyjä ulospäin ja voittaa jousen kireyden. Koska keskipakokytkimet perustuvat keskipakovoimaan, käytetään usein myös termiä "keskipakokytkin". Keskipakokytkintä käytetään yleisesti skoottereissa, koska se on edullinen ja luotettava. Se lisää ajomukavuutta ja tekee käsikäyttöisen kytkimen osat tarpeettomiksi. Näin ollen kytkimen ohjausvipua tai kytkinpoljinta ei tarvita, ja kuljettaja kytkee kytkimen automaattisesti pois päältä pysähtyäkseen, kun hän vähentää kaasua.
Kytkinpäällysteiden ja kytkinkellon välinen kitkaliitos ei ole äkillinen vaan tasainen. Moottorin kierrosluvun kasvaessa luisto pienenee, kunnes voimakytkentä on täysin valmis kytkentänopeudella.
Niin kauan kuin kitkayhteys ei ole täydellinen (luisto), kytkinkalvot hankautuvat kytkinkelloa vasten, mikä aiheuttaa kulumista. Keskipakokytkimien korjaussarjat ovat saatavilla Motointegratorilta huippulaatuisina.
Keskipakokytkimen rakenne
Keskipakokytkin on jaettu tulo- ja lähtökytkimeen. Keskipakokytkimen sisääntulo on kiinteästi kytketty moottorin akseliin sisäpuolelta. Lähtö sijaitsee kytkinkellon ulkopuolella, ja siinä on yleensä hammastettu vanne vetoketjua varten. Tulo- ja lähtölaitteen välissä olevat liikkuvat kytkinliuskat tai -laipat varmistavat molempien komponenttien erottuvan kitkayhteyden.
Keskipakokytkimen erilaiset suunnitteluperiaatteet
Ajan myötä keskipakokytkimille on vakiintunut kaksi erilaista suunnitteluperiaatetta: radiaalinen keskipakokytkin ja tangentiaalinen keskipakokytkin. Molemmilla periaatteilla on hyvät ja huonot puolensa.
Radiaalinen keskipakokytkin
Radiaalisessa suunnitteluperiaatteessa liukusäätimet (yleensä 3 kappaletta) on asennettu säteittäisesti ja ne liikkuvat ulospäin nopeuden mukaan. Lähes 100 prosenttia vetokotelosta käytetään kitkaliitokseen, mikä tarkoittaa, että erityisen suuria voimia voidaan siirtää.
Suuremman moottoritehon siirtämisestä saatava etu kompensoituu korkeammilla kustannuksilla. Jos radiaalisia keskipakokytkimiä ei valmisteta tarkasti, liukukytkimet voivat nopeasti jumiutua, eikä kytkin kytkeydy tai kytkeydy.
Tangentiaalinen keskipakokytkin
Tangentiaalisessa keskipakokytkimessä on kaarenmuotoiset läpät uloimmissa nivelpisteissä. Periaate on yksinkertainen ja siten edullinen. Kuitenkin vain osaa kellon kehästä käytetään voimansiirtoon, joten se on varattu vähemmän tehokkaille moottoreille.
Millä aloilla keskipakokytkimillä on etuja?
Keskipakokytkimiä käytetään mieluiten pienissä, pienen vääntömomentin omaavissa bensiinimoottoreissa, joiden kierrosluku on suuri. Niitä on usein esimerkiksi mopoissa, joissa jopa aloittelijat selviytyvät helposti keskipakokytkimen mukavuudesta. Skoottereissa se on vakiovaruste ja usein yhdistettynä portaattomaan automaattivaihteistoon (variomatic). Tässä tapauksessa moottorin teho siirretään kuitenkin kiilahihnojen avulla vetoketjun sijasta.
Keskipakokytkimiin törmää usein myös nelipyörissä tai karttureissa. Voimakkaamman moottoritehon vuoksi kyseessä on yleensä radiaalinen keskipakokytkin.
Keskipakokytkimiä voidaan asentaa myös moottoripyöriin, joissa on enemmän tehoa, lähinnä endurosektorilla. Moottoripyörä voidaan myös jälkiasentaa keskipakokytkimellä, esimerkiksi amerikkalaisen Rekluse-valmistajan jälkiasennussarjalla. Pehmeä kytkimen toiminta lisää ajomukavuutta ja poistaa perinteisen kytkinmekanismin ja ohjaustangossa olevan vivun tarpeen. Pysähdyksissä moottori kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kuten auton automaattivaihteisto. Rekluse-kytkimen avulla jopa aloittelijoiden on paljon helpompi ajaa moottoripyörällä.
Keskipakokytkimen helppokäyttöisyys on myös syynä siihen, että sitä käytetään laajalti sähkötyökaluissa, kuten tärylevyissä, moottoriruohonleikkureissa, moottoriviikatteissa tai moottorisahoissa. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät helposti varaosat keskipakokytkimiin, joiden akselin halkaisija on 20 mm tai 25 mm.
Keskipakokytkimien viat
Yksinkertaisuutensa vuoksi keskipakokytkimien viat ovat melko harvinaisia ja johtuvat useimmiten kulumisesta tai iästä. Kuten muissakin kytkimissä, kytkimen pinnat kuluvat hiontavaiheessa, kun kytkin on kytkettynä. Jos kytkimen pinnat ovat liian kuluneet ja säätötoleranssin ulkopuolella, moottorin ja voimansiirron välinen täydellinen kitkayhteys ei ole enää mahdollinen. Aluksi moottori ulvoo satunnaisesti kuormitettuna, kun kitkayhteys vähenee. Tämä aiheuttaa sen, että kytkinrenkaat laahaavat, vaikka voimansiirto on kytkettynä, ja kuluminen lisääntyy nopeasti. Lyhyen ajan kuluttua kitkayhteys poistuu kokonaan, eikä voimansiirrossa ole enää merkittävää voimansiirtoa.
Keskipakokytkimen kohdalla on mahdollista myös kitkaliitoksen puuttumisen vastakohta, kun kitkaliitos ei enää purkaudu kaasun vetäytyessä. Jouset katkaisevat kitkaliitoksen. Jos jouset väsyvät iän myötä tai jopa katkeavat, ne eivät irrota kitkaliitosta kokonaan tai eivät lainkaan alhaisilla moottorin kierrosluvuilla. Moottori sammuu.
Jos etsit uutta huippulaatuista keskipakokytkintä, löydät Motointegratorista keskipakokytkimet ja varaosat monilta huippuvalmistajilta, esimerkiksi 4 RIDE, ATHENA , FERODO, INPARTS, RMS, TOURMAX tai VICMA.