- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Jarrusatulat – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 43 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Moottoripyörien jarrusatuloiden rakenne
Moottoripyörissä käytetään kahdenlaisia jarrusatuloita: kiinteitä jarrusatuloita ja kelluvia jarrusatuloita. Moottoripyörä voidaan varustaa samantyyppisillä jarrusatuloilla etu- ja takapyörissä tai eri jarrusatuloilla kummassakin pyörässä. Alumiinin käyttö jarrusatuloissa on osoittautunut menestyksekkääksi kaksipyöräisessä tekniikassa, sillä se on ruostumaton ja kevyt.
Molemmissa jarrusatuloissa on männät (jarrumännät), jotka työntyvät ulos käytetyn hydraulipaineen mukaan ja vetäytyvät takaisin jarrusatulaan, kun paine vähenee jarrulevyn vapauttamiseksi.
Kiinteässä jarrusatulassa on kaksi, neljä tai kuusi jarrumäntää molemmilla puolilla, ja se on kiinteästi kiinnitetty haarukkaan. Kun jarrua käytetään, jarrumännät molemmilla puolilla venyvät ja painavat jarrupalat jarrulevyä vasten.
Kelluvassa jarrusatulassa on yksi, kaksi tai kolme jarrumäntää, ja se on kiinnitetty liikuteltavasti nastoihin. Jarrumännät ovat vain jarrulevyn ulkopuolella. Kun hydraulipaine kytketään päälle, jarrupalat painavat ensin jarrumännät jarrulevyä vasten. Tämä saa jarrusatulan siirtymään, kunnes toinen jarrupala, joka on tiukasti jarrusatulassa, on myös kosketuksissa jarrulevyyn.
Mitä vikoja moottoripyörän jarrusatuloissa voi esiintyä?
Moottoripyörien jarrusatuloissa voi periaatteessa esiintyä samoja vikoja ja puutteita kuin muissakin hydraulisilla jarrujärjestelmillä varustetuissa moottoriajoneuvoissa. Moottoripyörän jarrusatuloiden kulumista edistää kuitenkin kaksi olosuhdetta.
Kaikki moottoripyöräilijät eivät aja pyörällään ympäri vuoden, vaan poistavat sen tilapäisesti käytöstä talvikaudeksi. Tämä voi aiheuttaa korroosiota esimerkiksi jarrumännissä, jolloin ne juuttuvat jarrusatulaan. Sen vuoksi on olemassa joitakin toimenpiteitä, jotka on toteutettava ennen kuin pyörä varastoidaan pidemmäksi aikaa.
Toinen syy kulumisen lisääntymiseen on moottoripyörien suuri suorituskyky, joka johtuu niiden edullisesta teho-painosuhteesta henkilöautoihin verrattuna. Moottoripyörät 100 hv:stä ylöspäin saavuttavat suorituskyvyn, joka on muuten varattu vain superurheiluautoille. Moottoripyörän jarrusatuloiden on siis haihdutettava paljon liike-energiaa, mikä saa jarrumännät venymään pidemmälle. Pidemmälle jatketut jarrumännät tarjoavat suuremman pinnan lialle, korroosiolle tai pintavaurioille. Tämä vaikutus korostuu entisestään, kun jarrupalat ovat kuluneet loppuun asti. Jarrumännät joutuvat venymään yhä pidemmälle kompensoidakseen kuluneen jarrupalan pinnan.
Moottoripyörän jarrusatula on jumissa
Jarrusatuloiden jarrumännät on valmistettava erittäin tarkasti sopiviksi, jotta hydraulipaine voidaan siirtää. Sileiden pintojen ansiosta ne liikkuvat erittäin pehmeästi, joten jarrupaine voidaan annostella hyvin ja tiivisteet vetävät jarrumännän takaisin alkuperäiseen asentoonsa. Pienikin lika tai korroosio jarrumännässä tai jarrumännän ja jarrusatulan välissä voi aiheuttaa sen, että jarrumäntä ei enää palaa alkuperäiseen asentoonsa. Tämän seurauksena jarrusatulan tyypistä riippuen yksi jarrupala (kiinteä jarrusatula) tai jopa molemmat jarrupalat (kelluva jarrusatula) hankaavat jarrulevyä vasten. Kitka-arvosta riippuen tämä merkitsee jarrupalojen ja jarrulevyn kulumista, ylikuumenemisvaaraa sekä heikompaa ajotehoa ja lisääntynyttä polttoaineenkulutusta.
Myös päinvastainen on mahdollista, eli jarrumäntä on jo niin jumissa, ettei se enää ulotu lainkaan. Tätä esiintyy kuitenkin harvemmin jokapäiväisessä käytössä, ja se on useammin ongelma varastoinnin jälkeen. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat moottoripyörääsi oikeat varaosat ja jarrusatulat ensiluokkaisilta valmistajilta.
Mitä etsiä jarrusatuloista?
Varsinkin pitkän käyttämättömyyden jälkeen jarrujärjestelmä on tarkistettava ennen ensimmäistä ajokertaa. Varmista myös, että jarrunestettä on riittävästi. Jos jarrunesteen taso on laskenut varastoinnin aikana, se on merkki vuodosta. Huomaat lattialla vastaavasti jarruneste- tai öljytahroja. Vuotoja esiintyy usein jarruputkien liitännöissä tai myös jarrusatulan vaurioituneen tiivisteen vuoksi. Vuodot tulevat kuitenkin usein ilmi vasta, kun hydraulipaine kasvaa jarrutuksen aikana.
Jarruneste on muuten aggressiivista, eikä sen pitäisi päästä iholle tai maalille. Se on myös hyvin hygroskooppista, koska se vetää puoleensa kosteutta. Jos jarrunesteessä on vettä, jarruneste voi kuumentua yli 100 °C:een voimakkaan jarrutuksen aikana ja vesi muuttuu höyryksi, mikä heikentää hydraulipaineen muodostumista.
Jarruneste on vaihdettava viimeistään kahden vuoden kuluttua. Tänä aikana jarrunesteessä on jo paljon vettä ja likaa. Motointegratorin verkkokaupasta löydät helposti uutta jarrunestettä, uusia tiivisteitä tai kokonaisia korjaussarjoja huippulaatuisina.