- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Jalkatuet – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 65 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mitä jalkatukia moottoripyöriin on saatavilla?
Moottoripyörissä tekniikka ei katoa konepellin tai ajoneuvon alle, kuten autoissa, vaan se on vapaasti kaikkien nähtävissä. Tämä lisää myös suunnitteluun ja materiaaleihin kohdistuvia vaatimuksia. Tietenkin myös valmistajat tietävät tämän, ja moottoripyöräilijä voi nauttia suuresta valikoimasta jälkiasennettavia jalkatukia esimerkiksi Motointegratorissa.
Jyrsityn alumiinin ja hiilen yhdistelmä on erittäin suosittu. Sopivilla metallien viimeistelytekniikoilla, kuten anodisoinnilla, myös värivalikoima on lähes rajaton. Kun asennat laadukkaat jalkatuet jälkiasennuksena, saat kuitenkin paljon muitakin etuja kuin vain moottoripyörääsi sopivan muotoilun.
Useimmat moottoripyörien jalkatuet ja jalkatukijärjestelmät voidaan säätää tarkasti ja siten mukauttaa kullekin kuljettajalle sopiviksi. Moottoripyörien vakiovarusteisissa jalkatuissa tämä on harvoin otettu huomioon, tai vain korkeammassa luokassa. On melkein itsestään selvää, että isokokoinen henkilö tarvitsee erilaisen jalkatuen asennon kuin pienikokoinen henkilö.
Jalkatukijärjestelmät talvella
Jos käytät moottoripyörääsi ympäri vuoden, sinun on varmistettava, että jalkatukijärjestelmässä on hyvä pintasuojaus. Erityisesti talvisin teillä oleva suola voi aiheuttaa korroosiota, ja jopa ruosteeton alumiini voi vahingoittua, jolloin siitä tulee tylsä, karkea ja ruma.
Huipputekniset jalkatukijärjestelmät, joissa liikkuvien osien kuula- tai neulalaakerit takaavat aina tasaisen toiminnan, mutta lisäävät moottoripyörän huoltovaatimuksia erityisesti talvella. Jos laakereihin pääsee likaa tai suolaa, korkea mukavuus ei ole enää havaittavissa. Laakereiden puhdistus ja uudelleen rasvaus lisäävät näin ollen jäljellä olevaa huoltotyötä.
Jos ajat vain kesällä, sinulla on tietenkin myös huoltoaikataulu, mutta harvemmin ja nopeammin.
Kumijalkatapit vai mukavuusjalkatapit?
Kumiset jalkatuet ovat usein vakiovaruste moottoripyörissä. Ne ovat pehmeät, hellävaraiset kengille ja jopa pehmentävät iskujen siirtymistä jalkoihin. Moottoripyöräilijät kaipaavat kuitenkin oikeanlaista pitävää pitoa urheilulliseen ajamiseen. Myös tätä tarkoitusta varten on olemassa erityisiä jalkatukia, joissa on kovat, hammastetut ja terävät reunat, joihin jalka pysyy aina tukevasti kiinni, eikä se voi liukua pois niin nopeasti edes märissä olosuhteissa. Yleisesti niitä kutsutaan myös "kilpa-jalkaistuimiksi". Jos kengillä on kuitenkin sanansa sanottavana, se on malli, jossa on jalkatukikumi.
Jalkatukijärjestelmien monet säätömahdollisuudet
Kaikki tuntevat sen auton istuimesta. Mitä enemmän säätövaihtoehtoja on valittavana, sitä vaikeampaa tuntuu olevan löytää täydellinen asetus. Säädettävien jalkatukijärjestelmien etuna on tietenkin se, että niitä voidaan säätää milloin tahansa entistäkin tarkemmin tai asetukset voidaan peruuttaa.
Jalkatukia voidaan yleensä siirtää 6-8 cm molempiin suuntiin. Paras tapa testata täydellinen asento on istua pyörän päällä. Ehkä muistat vielä, mikä vanhoissa jäykissä jalkatuissa olisi voinut olla paremmin. Tietenkin on tärkeää, että molemmat puolet on sijoitettu tai säädetty samalla tavalla.
Vaihde- ja jarruvipujen tulisi olla noin 15-20 asteen kulmassa alaspäin. Säädä se ratsastusharjoittelusta saamasi kokemuksen mukaan, joka ei aina ole oppikirjojen mukainen. Vaihdelaatikon pienen vaihdevivun ja vaihdetangon välinen kulma on optimaalinen 90 astetta. Poikkeamat ylös- tai alaspäin vaikeuttavat tarkkaa siirtämistä.
Ajoneuvon tyyppihyväksyttyjen osien asentaminen
Jalkatukijärjestelmän varaosatodistuksella saat ajoneuvon asiakirjoihin testausta ja rekisteröintiä varten tarvittavat asiakirjat. Esimerkiksi TÜV, KÜS tai Dekra ovat vastuussa siitä, että asennus on asianmukainen ja liikennekelpoinen. Varmista, että tiedät, mitkä ehdot tai rajoitukset on mainittu varaosatodistuksessa ja että moottoripyörämalliasi ei ole nimenomaisesti suljettu pois. Voit periaatteessa muuntaa jalkatukijärjestelmän itse tai teettää sen erikoisliikkeessä.
Rengas- tai avokoloavaimien, kuusiokoloavaimien ja kuusiokoloavainten lisäksi sinulla on oltava momenttiavain, joka kattaa 50 newtonmetriin asti ulottuvan alueen. Jos sarja ei sisällä ruuvilukkoja, tarvitset myös niitä. Usein jalkatukisarjaan sisältyy myös hydraulinen jarruvalokytkin, joka liitetään jarrulinjaan. Tämän jälkeen sinun on myös irrotettava jarrujohto ja kytkettävä se jarruvalon kytkimeen. Jos sinulla on kumiset jarruletkut, toinen järkevä päivitys on korvata ne Stahlflex-jarruletkuilla.
Motointegrator-verkkokaupasta löydät varaosia ja lisävarusteita, kuten jalkatukijärjestelmän moottoripyörääsi, mutta myös jarrunesteitä, moottoriöljyjä tai työkaluja, kuten momenttiavaimia. Luotamme tunnettuihin valmistajiin, kuten ARIETE, BIKE IT, Honda, RMS, YAMAHA, TRW, VICMA, TOURMAX tai ZAP TECHNIX.