- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Iskunvaimentimet – MOOTTORIPYÖRÄT
(löytyi 76 tulosta)
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1113 |
Valmistaja: | SKF |
Valmistajan numero: | SH2-KYB1646 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1312 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1120 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1005 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1011 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1114 |
Valmistaja: | 4 RIDE |
Valmistajan numero: | AB37-1003 |
Valmistaja: | ARNOTT EUROPE |
Valmistajan numero: | MC-3112 |
Valmistaja: | ARNOTT EUROPE |
Valmistajan numero: | MC-3110 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mikä on moottoripyörän iskunvaimentimien tehtävä?
Jos moottoripyörä tai auto olisi varustettu vain jousilla, matkan aikana syntyisi tärinää, joka kestäisi pitkään. Moottoripyörän jousi esijännittyy kuljettajan ja moottoripyörän painon vaikutuksesta, ja jousen voimakkuudesta riippuen se määrittää, kuinka alas moottoripyörä painuu kuormitettuna tai millainen ajokorkeus syntyy.
Jos moottoripyörä ajaa tien painauman läpi, jousi reagoi nopeammin kuin moottoripyörän suurempi massa pystyy seuraamaan negatiivista liikettä. Näin moottoripyörä pysyy vakaana ajoasennossaan, ja jousi painaa pyörän maahan myös painaessa tai säilyttää kosketuksen maahan. Tällä hetkellä jousi kuitenkin purkautuu ja kuormittuu uudelleen sen jälkeen, kun se on kulkenut syvennyksen läpi. Moottoripyörä keinui jatkuvasti ylös ja alas, kunnes värähtelytärinä laantui jälleen. Moottoripyörien ja autojen iskunvaimentimet vähentävät tärinää hyvin nopeasti. Ne jarruttavat ja vähentävät tärinää. Tarkkaan ottaen iskunvaimentimia pitäisi siis kutsua tärinänvaimentimiksi.
Miten iskunvaimentimet toimivat moottoripyörässä?
Iskunvaimentimet muuttavat liike-energiaa lämmöksi nestekitkan avulla, ja ne voivat kuumentua jopa 120 °C:n lämpötilaan. Iskunvaimennin on öljyllä tai öljyllä ja kaasulla täytetty sylinteri, jossa mäntä (vaimennusmäntä) voi liikkua ylös ja alas. Kun mäntä liikkuu, öljyn on kuljettava venttiilien läpi, jotka vaimentavat jousien värähtelyjen synnyttämää männän liikettä suoraan lähestymistavassa.
Alustan jouset reagoivat ensin tienpinnan kohoamiseen puristamalla niitä (puristus). Kun jouset puristuvat, iskunvaimennin tai iskunvaimentimessa oleva öljy puristuu. Tätä vaihetta kutsutaan puristusvaiheeksi. Puristusvaiheessa puristusta ei saa estää. Puristamalla jousi on imenyt energiaa, joka halutaan purkaa uudelleen jousen venyttyä. Nyt iskunvaimentimen rebound-vaihe tulee kuvaan mukaan. Rebound-vaiheessa on huomattavasti enemmän vaimennusvoimaa kuin compression-vaiheessa.
Kaikkien esiintyvien voimien kompensoimiseksi (tien epätasaisuuksien ja kuormanvaihtoreaktioiden kompensoimiseksi) moottoripyörän jousien ja iskunvaimentimien on jaettava työ ja sovitettava ne tarkasti toisiinsa. Jos jokin komponentti (jousi tai iskunvaimennin) on viallinen, ajoturvallisuus ja -mukavuus heikkenevät. Vialliset jousituksen osat on vaihdettava viipymättä. Palkitusta verkkokaupastamme voit hankkia moottoripyörääsi täydelliset jousitusjouset tai vain iskunvaimentimet viallisen iskunvaimentimen tilalle.
öljynpaineiskunvaimentimet vai kaasunpaineiskunvaimentimet?
Öljynpaineisia iskunvaimentimia on vielä joskus vanhemmissa moottoripyörissä, mutta niillä on haittoja kaasunpaineisiin iskunvaimentimiin verrattuna. Iskunvaimentimien vaimenninöljy sisältää noin 10 % kaasumolekyylejä. Männän liikkeet öljyssä aiheuttavat paine-eroja, jotka saavat kaasumolekyylit irtoamaan öljystä ja johtavat öljyvaahdon muodostumiseen (kavitaatiosuuntaus). Tämä vähentää iskunvaimentimen vaimennusvoimaa. Pitkillä matkoilla on mahdollista, että öljynpaineisten iskunvaimentimien vaimennusvoima laskee jopa 35 prosenttia. Vasta tauon jälkeen (iskunvaimentimen männän pysähtymisen jälkeen) öljyvahva palaa. Jos haluat vaihtaa moottoripyöräsi nykyaikaisiin kaasupaineiskunvaimentimiin, löydät moottoripyörääsi sopivat iskunvaimentimet Motointegratorista.
Myös kaasuiskunvaimentimet sisältävät vaimenninöljyä, mutta niissä on lisäksi typpitäyte. Kaasutäyttö pitää vaimentimen öljyn jatkuvasti paineen alaisena, mikä estää öljyn vaahtoamisen. Kaasupaineiset iskunvaimentimet ovat siksi luotettavia myös pitkillä matkoilla, eikä niissä tarvitse pitää taukoja. Lisäksi kaasunpaineiset iskunvaimentimet reagoivat nopeammin kuin öljynpaineiset iskunvaimentimet.
Viallisen iskunvaimentimen vaikutukset moottoripyöriin
Vaimentimen männän jatkuvan ylös- ja alaspäin suuntautuvan liikkeen vuoksi iskunvaimentimet kuluvat, esimerkiksi vaimentimen männän tiiviste. Myös tienpinnat ja ajotyyli vaikuttavat moottoripyörien ja autojen iskunvaimentimien käyttöikään. Lisäksi iskunvaimentimissa voi esiintyä vikoja, esimerkiksi vuotoja. Vaikka moottoripyöräsi olisi ollut varastossa pitkään, esimerkiksi talven yli, varmista keväällä, että kaikki iskunvaimentimet toimivat kunnolla.
Jos iskunvaimentimet ovat vialliset, voi aiheutua seuraavia vaikutuksia:
- Huono pito epätasaisilla tienpinnoilla ja kumpuilevilla teillä tai tien harjanteilla
- jousien, jousituksen ja pyöränlaakereiden lisääntynyt kuluminen
- Lisääntynyt alttius akvaplaningille
- huono pito kiihdytyksissä ja jarrutuksissa
- Pidempi jarrutusmatka
- maakosketuksen menettäminen äkillisissä väistöliikkeissä ja kaarreajoissa
- Lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS-jarrujärjestelmä) toimintahäiriö
Jos huomaat muutoksia moottoripyörän käsittelyssä ilman, että olet muuttanut jousitusasetuksia, tarkista moottoripyörän jouset ja iskunvaimentimet. Vialliset iskunvaimentimet voivat aiheuttaa kalliita seurannaisvahinkoja ja vaikuttaa moottoripyöräsi ajoturvallisuuteen. Motointegratorilla tarjoamme moottoripyörääsi huippulaatuisia iskunvaimentimia, jousia tai täydellisiä jousijousituksia ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten BILSTEIN, KONI, OHLINS, 4-RIDE, RMS tai SKF.