-3% jousituksesta

Iskunvaimentimet – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 201 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Iskunvaimennin RMS 20 455 0312
Valmistaja:   RMS
Valmistajan numero:   RMS 20 455 0312
47,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin ALL BALLS 37-1301
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1301
23,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja ALL BALLS AB37-1308
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1308
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin ALL BALLS 37-1205
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   37-1205
23,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus ALL BALLS AB37-1202
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1202
23,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin ALL BALLS 37-1218
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   37-1218
23,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja ALL BALLS AB37-1012
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1012
48,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja ALL BALLS AB37-1006
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1006
48,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja ALL BALLS AB37-1117
Valmistaja:   ALL BALLS
Valmistajan numero:   AB37-1117
48,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja 4RIDE AB37-1312
Valmistaja:   4 RIDE
Valmistajan numero:   AB37-1312
20,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin 4 RIDE AB37-1301
Valmistaja:   4 RIDE
Valmistajan numero:   AB37-1301
14,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousijalkojen korjaussarja 4RIDE 37-1310
Valmistaja:   4 RIDE
Valmistajan numero:   37-1310
19,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, takaiskunvaimennin PIVOT WORKS PWSHTB-Y04-001
Valmistaja:   PIVOT WORKS
Valmistajan numero:   PWSHTB-Y04-001
111,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, takaiskunvaimennin PIVOT WORKS PWSHTB-Y03-001
Valmistaja:   PIVOT WORKS
Valmistajan numero:   PWSHTB-Y03-001
49,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin 4RIDE AB37-1207
Valmistaja:   4 RIDE
Valmistajan numero:   AB37-1207
18,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on moottoripyörän iskunvaimentimien tehtävä?

Jos moottoripyörä tai auto olisi varustettu vain jousilla, matkan aikana syntyisi tärinää, joka kestäisi pitkään. Moottoripyörän jousi esijännittyy kuljettajan ja moottoripyörän painon vaikutuksesta, ja jousen voimakkuudesta riippuen se määrittää, kuinka alas moottoripyörä painuu kuormitettuna tai millainen ajokorkeus syntyy.

Jos moottoripyörä ajaa tien painauman läpi, jousi reagoi nopeammin kuin moottoripyörän suurempi massa pystyy seuraamaan negatiivista liikettä. Näin moottoripyörä pysyy vakaana ajoasennossaan, ja jousi painaa pyörän maahan myös painaessa tai säilyttää kosketuksen maahan. Tällä hetkellä jousi kuitenkin purkautuu ja kuormittuu uudelleen sen jälkeen, kun se on kulkenut syvennyksen läpi. Moottoripyörä keinui jatkuvasti ylös ja alas, kunnes värähtelytärinä laantui jälleen. Moottoripyörien ja autojen iskunvaimentimet vähentävät tärinää hyvin nopeasti. Ne jarruttavat ja vähentävät tärinää. Tarkkaan ottaen iskunvaimentimia pitäisi siis kutsua tärinänvaimentimiksi.

Miten iskunvaimentimet toimivat moottoripyörässä?

Iskunvaimentimet muuttavat liike-energiaa lämmöksi nestekitkan avulla, ja ne voivat kuumentua jopa 120 °C:n lämpötilaan. Iskunvaimennin on öljyllä tai öljyllä ja kaasulla täytetty sylinteri, jossa mäntä (vaimennusmäntä) voi liikkua ylös ja alas. Kun mäntä liikkuu, öljyn on kuljettava venttiilien läpi, jotka vaimentavat jousien värähtelyjen synnyttämää männän liikettä suoraan lähestymistavassa.

Alustan jouset reagoivat ensin tienpinnan kohoamiseen puristamalla niitä (puristus). Kun jouset puristuvat, iskunvaimennin tai iskunvaimentimessa oleva öljy puristuu. Tätä vaihetta kutsutaan puristusvaiheeksi. Puristusvaiheessa puristusta ei saa estää. Puristamalla jousi on imenyt energiaa, joka halutaan purkaa uudelleen jousen venyttyä. Nyt iskunvaimentimen rebound-vaihe tulee kuvaan mukaan. Rebound-vaiheessa on huomattavasti enemmän vaimennusvoimaa kuin compression-vaiheessa.

Kaikkien esiintyvien voimien kompensoimiseksi (tien epätasaisuuksien ja kuormanvaihtoreaktioiden kompensoimiseksi) moottoripyörän jousien ja iskunvaimentimien on jaettava työ ja sovitettava ne tarkasti toisiinsa. Jos jokin komponentti (jousi tai iskunvaimennin) on viallinen, ajoturvallisuus ja -mukavuus heikkenevät. Vialliset jousituksen osat on vaihdettava viipymättä. Palkitusta verkkokaupastamme voit hankkia moottoripyörääsi täydelliset jousitusjouset tai vain iskunvaimentimet viallisen iskunvaimentimen tilalle.

öljynpaineiskunvaimentimet vai kaasunpaineiskunvaimentimet?

Öljynpaineisia iskunvaimentimia on vielä joskus vanhemmissa moottoripyörissä, mutta niillä on haittoja kaasunpaineisiin iskunvaimentimiin verrattuna. Iskunvaimentimien vaimenninöljy sisältää noin 10 % kaasumolekyylejä. Männän liikkeet öljyssä aiheuttavat paine-eroja, jotka saavat kaasumolekyylit irtoamaan öljystä ja johtavat öljyvaahdon muodostumiseen (kavitaatiosuuntaus). Tämä vähentää iskunvaimentimen vaimennusvoimaa. Pitkillä matkoilla on mahdollista, että öljynpaineisten iskunvaimentimien vaimennusvoima laskee jopa 35 prosenttia. Vasta tauon jälkeen (iskunvaimentimen männän pysähtymisen jälkeen) öljyvahva palaa. Jos haluat vaihtaa moottoripyöräsi nykyaikaisiin kaasupaineiskunvaimentimiin, löydät moottoripyörääsi sopivat iskunvaimentimet Motointegratorista.

Myös kaasuiskunvaimentimet sisältävät vaimenninöljyä, mutta niissä on lisäksi typpitäyte. Kaasutäyttö pitää vaimentimen öljyn jatkuvasti paineen alaisena, mikä estää öljyn vaahtoamisen. Kaasupaineiset iskunvaimentimet ovat siksi luotettavia myös pitkillä matkoilla, eikä niissä tarvitse pitää taukoja. Lisäksi kaasunpaineiset iskunvaimentimet reagoivat nopeammin kuin öljynpaineiset iskunvaimentimet.

Viallisen iskunvaimentimen vaikutukset moottoripyöriin

Vaimentimen männän jatkuvan ylös- ja alaspäin suuntautuvan liikkeen vuoksi iskunvaimentimet kuluvat, esimerkiksi vaimentimen männän tiiviste. Myös tienpinnat ja ajotyyli vaikuttavat moottoripyörien ja autojen iskunvaimentimien käyttöikään. Lisäksi iskunvaimentimissa voi esiintyä vikoja, esimerkiksi vuotoja. Vaikka moottoripyöräsi olisi ollut varastossa pitkään, esimerkiksi talven yli, varmista keväällä, että kaikki iskunvaimentimet toimivat kunnolla.

Jos iskunvaimentimet ovat vialliset, voi aiheutua seuraavia vaikutuksia:

- Huono pito epätasaisilla tienpinnoilla ja kumpuilevilla teillä tai tien harjanteilla

- jousien, jousituksen ja pyöränlaakereiden lisääntynyt kuluminen

- Lisääntynyt alttius akvaplaningille

- huono pito kiihdytyksissä ja jarrutuksissa

- Pidempi jarrutusmatka

- maakosketuksen menettäminen äkillisissä väistöliikkeissä ja kaarreajoissa

- Lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS-jarrujärjestelmä) toimintahäiriö

Jos huomaat muutoksia moottoripyörän käsittelyssä ilman, että olet muuttanut jousitusasetuksia, tarkista moottoripyörän jouset ja iskunvaimentimet. Vialliset iskunvaimentimet voivat aiheuttaa kalliita seurannaisvahinkoja ja vaikuttaa moottoripyöräsi ajoturvallisuuteen. Motointegratorilla tarjoamme moottoripyörääsi huippulaatuisia iskunvaimentimia, jousia tai täydellisiä jousijousituksia ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten BILSTEIN, KONI, OHLINS, 4-RIDE, RMS tai SKF.