-3% MP-varaosista

Hihnat – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 509 tulosta)

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Kiilahihna, variaattori JT JTB8001
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB8001
12,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hihna DAYCO DAYXTX1014
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYXTX1014
152,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori DAYCO XTX1008
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   XTX1008
81,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna VICMA VIC-MI254
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-MI254
52,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna ATHENA S41PLAT082
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S41PLAT082
31,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna VICMA VIC-SB262
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-SB262
49,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna VICMA VIC-SB042
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-SB042
34,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna ATHENA S41PLAT086
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S41PLAT086
34,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
CVT-voimansiirtohihna GATES 48R4289
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   48R4289
161,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammashihna VICMA VIC-CT016
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-CT016
12,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna ATHENA S410000350048
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S410000350048
52,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori DAYCO DAY7168K
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAY7168K
16,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori DAYCO DAY7175K
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAY7175K
16,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohammashihna VICMA VIC-CT019
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-CT019
11,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB2502KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB2502KR
51,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Moottoripyörävyön kehittäminen

Moottoripyörävyön historia on itse asiassa lyhyt: Vuonna 1962 valmistaja Glas esitteli nelisylinterisen moottorin, jonka tilavuus oli 1000 cm³ ja jota käytettiin jakohihnalla. Se, mikä nykyään on lähes normaalia, oli tuolloin todellinen uutuus. Vasta 1980-luvulla hammashihnaa käytettiin ensimmäistä kertaa kaksipyöräisessä moottoripyörässä: Harley-Davidson esitteli moottoripyörän, jossa oli hihna. vuonna 2001 BMW seurasi esimerkkiä ja alkoi varustaa moottoripyöränsä hammashihnoilla. Nykyään useat muut valmistajat käyttävät esimerkiksi hihnakäyttöä:

  • Buell
  • Kawasaki
  • Suzuki
  • Victory

Vaikka monet edut ovat vakuuttavia, tämäntyyppinen taajuusmuuttaja ei ole vielä pystynyt täysin vakiinnuttamaan paikkaansa. Monet pyöräilijät ovat kuitenkin tunnistaneet nämä ongelmat ja vaihtavat siksi ketjusta hihnaan.

Moottoripyörän vyöt: Toiminta verrattuna muihin taajuusmuuttajatyyppeihin

Klassinen moottoripyörän voimansiirtotyyppi on ketju. Tässä voimansiirtotyypissä ajoneuvoa liikuttaa jatkuva ketju, joka on verrattavissa ketjupyörän mekanismiin. Moottoripyöräketjulle on ominaista sen alhaiset hankintakustannukset, helppo vaihdettavuus ja pieni paino. Sillä on kuitenkin myös haittoja. Toisaalta moottoripyöräilijät kaihtavat suurta huoltovaivaa ja usein vaadittavia tarkastuksia, ja toisaalta ketjun aiheuttama lika on ärsyttävää.

Vaihtoehtona monet valmistajat käyttävät kardaaniakselia. Kyseessä on suljettu järjestelmä, joka vaatii vähän huoltoa ja on paljon kestävämpi kuin ketjuveto. Suljettuna järjestelmänä kardaaniakseli ei myöskään aiheuta juuri lainkaan likaa. Rakenne on kuitenkin melko monimutkainen ja painaa paljon. Yhdistettynä tämä vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn.

Hammashihna on toinen vaihtoehto ketjulle, joka vaatii hyvin vähän huoltoa ja jonka käyttöikä on pitkä. Moottoripyörän ajamiseen hihnalla ei tarvita voiteluaineita, minkä vuoksi tässä ei esiinny saastumista. Moottoripyörän hihnaa on kuitenkin vaikea säätää, ja sen vaihtaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi hihna on tilaa vievämpi kuin muut voimansiirtotyypit, ja se vie paljon tilaa.

Moottoripyörän hihnakäytön rakenne

Hihnakäyttöisessä moottoripyörässä on ketjupyörien sijasta hihnapyörät. Hammashihna pyörii näiden pyörien ympärillä samalla tavalla kuin ketju. Valmistajat pitävät huolen siitä, että säde on suuri. Tämä vähentää moottoripyörän hihnan käyristymistä ja pidentää sen käyttöikää. Vastineeksi valmistajat käyttävät suurempaa takapyörää, joka voi kuitenkin heikentää pyörän ulkonäköä.

Moottoripyörän hihnan välityssuhde on täysin erilainen kuin ketjuvaihteen. Koska valmistaja on optimoinut useimmat moottoripyörät ketjuvetoisiksi, nopeustasoa voidaan nostaa vaihtamalla ketjuveto hihnakäyttöön.

Moottoripyörien hihnakäytön edut ja haitat

Moottoripyörän hihnakäytöllä on monia etuja, mutta myös haittoja:

Edut Haitat
  • Moottoripyörän hihnaveto on erittäin hiljainen ja toimii tasaisesti.
  • Se on edullinen ostaa.
  • Paino on pienempi kuin kardaanivaihteen paino.
  • Moottoripyörän hihna vaatii vain vähän huoltoa eikä se vaadi voiteluaineita.
  • Sen käyttöikä ylittää ketjun käyttöiän.
  • Joskus suorituskyky paranee muuntamisen avulla.
  • Moottoripyörän hihnan paino on suurempi kuin ketjujen.
  • Hihna on alttiimpi lämpövaikutuksille kuin muut voimansiirtotyypit.
  • Hihna on herkkä ulkoisille vaurioille, kuten mutkalle.
  • Tilantarve on suurempi kuin muuntyyppisillä asemilla.

Yksi syy siihen, miksi monet merkit epäröivät edelleen varustaa moottoripyöränsä vöillä, on niiden herkkyys. Hammashihnojen käyttöikä on itse asiassa pisin. Jos kuljettaja kuitenkin ajaa maastossa tai likaisilla teillä, pienet kivet tai suuremmat likaiset hiukkaset voivat joutua hihnan ja hihnapyörien väliin. Tämä vaurioittaa hammashihnaa, joka voi sitten repeytyä pahimmalla mahdollisella hetkellä.

Kuinka kauan moottoripyörän hihna kestää?

Se, kuinka kauan jakohihna todella kestää, riippuu valmistajasta. Ne suosittelevat usein hihnan vaihtamista noin 40 000 kilometrin jälkeen.

Siirtyminen ketjusta hihnaan

Moottoripyörän muuntaminen hihnakäyttöiseksi on mahdollista hyvin yleisten moottoripyörämallien muuntosarjalla. Tällaisista sarjoista saat paitsi tarvittavat varaosat myös vaaditun TÜV-todistuksen rekisteröintiä varten, jotta käyttölupa ja vakuutusturva säilyvät muuntamisesta huolimatta. Useimpiin moottoripyöriin ei kuitenkaan ole saatavilla muuntosarjaa. Tällaisessa tapauksessa tarvitaan manuaalinen muuntaminen.

Tilaa moottoripyörän hihnat verkossa Motointegratorilta

Haluatko muuntaa moottoripyöräsi tai vaihtaa nykyisen hihnan? Tilaa moottoripyörän hihnojen varaosia tunnetuilta tuotemerkeiltä verkossa Motointegratorista. Voit luottaa nopeaan toimitukseen - voit suorittaa suunnitellut työt muutamassa päivässä