-3% jousituksesta

Hihnat – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 511 tulosta)

Sijoituskriteerit
CVT-voimansiirtohihna Belt GATES 23G3856
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   23G3856
76,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna G-Force CVT Belt GATES 36G4368
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   36G4368
76,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAYHP3023
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   HP3023
58,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAYXTX2239
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYXTX2239
41,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAYXTX2249
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYXTX2249
65,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAY7193
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAY7193
14,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna VICMA VIC-SB053
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-SB053
21,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAYXTX2252
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYXTX2252
76,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAYXTX2250
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYXTX2250
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiilahihna, variaattori JT JTB7003
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB7003
13,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
CVT-voimansiirtohihna G-Force C12 CVT Belt GATES 49C4313
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   49C4313
92,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna VICMA VIC-SB035
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-SB035
20,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO DAY8228K
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAY8228K
67,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna VICMA VIC-SB074
Valmistaja:   VICMA
Valmistajan numero:   VIC-SB074
22,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
CVT-voimansiirtohihna G-Force CVT Belt GATES 43G4210
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   43G4210
93,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Moottoripyörävyön kehittäminen

Moottoripyörävyön historia on itse asiassa lyhyt: Vuonna 1962 valmistaja Glas esitteli nelisylinterisen moottorin, jonka tilavuus oli 1000 cm³ ja jota käytettiin jakohihnalla. Se, mikä nykyään on lähes normaalia, oli tuolloin todellinen uutuus. Vasta 1980-luvulla hammashihnaa käytettiin ensimmäistä kertaa kaksipyöräisessä moottoripyörässä: Harley-Davidson esitteli moottoripyörän, jossa oli hihna. vuonna 2001 BMW seurasi esimerkkiä ja alkoi varustaa moottoripyöränsä hammashihnoilla. Nykyään useat muut valmistajat käyttävät esimerkiksi hihnakäyttöä:

  • Buell
  • Kawasaki
  • Suzuki
  • Victory

Vaikka monet edut ovat vakuuttavia, tämäntyyppinen taajuusmuuttaja ei ole vielä pystynyt täysin vakiinnuttamaan paikkaansa. Monet pyöräilijät ovat kuitenkin tunnistaneet nämä ongelmat ja vaihtavat siksi ketjusta hihnaan.

Moottoripyörän vyöt: Toiminta verrattuna muihin taajuusmuuttajatyyppeihin

Klassinen moottoripyörän voimansiirtotyyppi on ketju. Tässä voimansiirtotyypissä ajoneuvoa liikuttaa jatkuva ketju, joka on verrattavissa ketjupyörän mekanismiin. Moottoripyöräketjulle on ominaista sen alhaiset hankintakustannukset, helppo vaihdettavuus ja pieni paino. Sillä on kuitenkin myös haittoja. Toisaalta moottoripyöräilijät kaihtavat suurta huoltovaivaa ja usein vaadittavia tarkastuksia, ja toisaalta ketjun aiheuttama lika on ärsyttävää.

Vaihtoehtona monet valmistajat käyttävät kardaaniakselia. Kyseessä on suljettu järjestelmä, joka vaatii vähän huoltoa ja on paljon kestävämpi kuin ketjuveto. Suljettuna järjestelmänä kardaaniakseli ei myöskään aiheuta juuri lainkaan likaa. Rakenne on kuitenkin melko monimutkainen ja painaa paljon. Yhdistettynä tämä vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn.

Hammashihna on toinen vaihtoehto ketjulle, joka vaatii hyvin vähän huoltoa ja jonka käyttöikä on pitkä. Moottoripyörän ajamiseen hihnalla ei tarvita voiteluaineita, minkä vuoksi tässä ei esiinny saastumista. Moottoripyörän hihnaa on kuitenkin vaikea säätää, ja sen vaihtaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi hihna on tilaa vievämpi kuin muut voimansiirtotyypit, ja se vie paljon tilaa.

Moottoripyörän hihnakäytön rakenne

Hihnakäyttöisessä moottoripyörässä on ketjupyörien sijasta hihnapyörät. Hammashihna pyörii näiden pyörien ympärillä samalla tavalla kuin ketju. Valmistajat pitävät huolen siitä, että säde on suuri. Tämä vähentää moottoripyörän hihnan käyristymistä ja pidentää sen käyttöikää. Vastineeksi valmistajat käyttävät suurempaa takapyörää, joka voi kuitenkin heikentää pyörän ulkonäköä.

Moottoripyörän hihnan välityssuhde on täysin erilainen kuin ketjuvaihteen. Koska valmistaja on optimoinut useimmat moottoripyörät ketjuvetoisiksi, nopeustasoa voidaan nostaa vaihtamalla ketjuveto hihnakäyttöön.

Moottoripyörien hihnakäytön edut ja haitat

Moottoripyörän hihnakäytöllä on monia etuja, mutta myös haittoja:

Edut Haitat
  • Moottoripyörän hihnaveto on erittäin hiljainen ja toimii tasaisesti.
  • Se on edullinen ostaa.
  • Paino on pienempi kuin kardaanivaihteen paino.
  • Moottoripyörän hihna vaatii vain vähän huoltoa eikä se vaadi voiteluaineita.
  • Sen käyttöikä ylittää ketjun käyttöiän.
  • Joskus suorituskyky paranee muuntamisen avulla.
  • Moottoripyörän hihnan paino on suurempi kuin ketjujen.
  • Hihna on alttiimpi lämpövaikutuksille kuin muut voimansiirtotyypit.
  • Hihna on herkkä ulkoisille vaurioille, kuten mutkalle.
  • Tilantarve on suurempi kuin muuntyyppisillä asemilla.

Yksi syy siihen, miksi monet merkit epäröivät edelleen varustaa moottoripyöränsä vöillä, on niiden herkkyys. Hammashihnojen käyttöikä on itse asiassa pisin. Jos kuljettaja kuitenkin ajaa maastossa tai likaisilla teillä, pienet kivet tai suuremmat likaiset hiukkaset voivat joutua hihnan ja hihnapyörien väliin. Tämä vaurioittaa hammashihnaa, joka voi sitten repeytyä pahimmalla mahdollisella hetkellä.

Kuinka kauan moottoripyörän hihna kestää?

Se, kuinka kauan jakohihna todella kestää, riippuu valmistajasta. Ne suosittelevat usein hihnan vaihtamista noin 40 000 kilometrin jälkeen.

Siirtyminen ketjusta hihnaan

Moottoripyörän muuntaminen hihnakäyttöiseksi on mahdollista hyvin yleisten moottoripyörämallien muuntosarjalla. Tällaisista sarjoista saat paitsi tarvittavat varaosat myös vaaditun TÜV-todistuksen rekisteröintiä varten, jotta käyttölupa ja vakuutusturva säilyvät muuntamisesta huolimatta. Useimpiin moottoripyöriin ei kuitenkaan ole saatavilla muuntosarjaa. Tällaisessa tapauksessa tarvitaan manuaalinen muuntaminen.

Tilaa moottoripyörän hihnat verkossa Motointegratorilta

Haluatko muuntaa moottoripyöräsi tai vaihtaa nykyisen hihnan? Tilaa moottoripyörän hihnojen varaosia tunnetuilta tuotemerkeiltä verkossa Motointegratorista. Voit luottaa nopeaan toimitukseen - voit suorittaa suunnitellut työt muutamassa päivässä