-3% jousituksesta

Hihnat – MOOTTORIPYÖRÄT

(löytyi 511 tulosta)

Sijoituskriteerit
Vetohihna DAYCO 8133
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAY8133
18,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna ATHENA S410000350026
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S410000350026
16,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB2402
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB2402
10,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB5502KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB5502KR
62,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna DAYCO HP2005
Valmistaja:   DAYCO
Valmistajan numero:   DAYHP2005
38,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna ATHENA S410000350035
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S410000350035
16,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetohihna ATHENA S410000350037
Valmistaja:   ATHENA
Valmistajan numero:   S410000350037
21,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB4402KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB4402KR
44,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB4601KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB4601KR
52,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB4602KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB4602KR
46,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB3601KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB3601KR
59,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB7207
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB7207
15,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB3602KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB3602KR
60,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB4501KR
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB4501KR
52,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiilahihna, variaattori JT JTB2001
Valmistaja:   JT
Valmistajan numero:   JTB2001
11,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Moottoripyörävyön kehittäminen

Moottoripyörävyön historia on itse asiassa lyhyt: Vuonna 1962 valmistaja Glas esitteli nelisylinterisen moottorin, jonka tilavuus oli 1000 cm³ ja jota käytettiin jakohihnalla. Se, mikä nykyään on lähes normaalia, oli tuolloin todellinen uutuus. Vasta 1980-luvulla hammashihnaa käytettiin ensimmäistä kertaa kaksipyöräisessä moottoripyörässä: Harley-Davidson esitteli moottoripyörän, jossa oli hihna. vuonna 2001 BMW seurasi esimerkkiä ja alkoi varustaa moottoripyöränsä hammashihnoilla. Nykyään useat muut valmistajat käyttävät esimerkiksi hihnakäyttöä:

  • Buell
  • Kawasaki
  • Suzuki
  • Victory

Vaikka monet edut ovat vakuuttavia, tämäntyyppinen taajuusmuuttaja ei ole vielä pystynyt täysin vakiinnuttamaan paikkaansa. Monet pyöräilijät ovat kuitenkin tunnistaneet nämä ongelmat ja vaihtavat siksi ketjusta hihnaan.

Moottoripyörän vyöt: Toiminta verrattuna muihin taajuusmuuttajatyyppeihin

Klassinen moottoripyörän voimansiirtotyyppi on ketju. Tässä voimansiirtotyypissä ajoneuvoa liikuttaa jatkuva ketju, joka on verrattavissa ketjupyörän mekanismiin. Moottoripyöräketjulle on ominaista sen alhaiset hankintakustannukset, helppo vaihdettavuus ja pieni paino. Sillä on kuitenkin myös haittoja. Toisaalta moottoripyöräilijät kaihtavat suurta huoltovaivaa ja usein vaadittavia tarkastuksia, ja toisaalta ketjun aiheuttama lika on ärsyttävää.

Vaihtoehtona monet valmistajat käyttävät kardaaniakselia. Kyseessä on suljettu järjestelmä, joka vaatii vähän huoltoa ja on paljon kestävämpi kuin ketjuveto. Suljettuna järjestelmänä kardaaniakseli ei myöskään aiheuta juuri lainkaan likaa. Rakenne on kuitenkin melko monimutkainen ja painaa paljon. Yhdistettynä tämä vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn.

Hammashihna on toinen vaihtoehto ketjulle, joka vaatii hyvin vähän huoltoa ja jonka käyttöikä on pitkä. Moottoripyörän ajamiseen hihnalla ei tarvita voiteluaineita, minkä vuoksi tässä ei esiinny saastumista. Moottoripyörän hihnaa on kuitenkin vaikea säätää, ja sen vaihtaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi hihna on tilaa vievämpi kuin muut voimansiirtotyypit, ja se vie paljon tilaa.

Moottoripyörän hihnakäytön rakenne

Hihnakäyttöisessä moottoripyörässä on ketjupyörien sijasta hihnapyörät. Hammashihna pyörii näiden pyörien ympärillä samalla tavalla kuin ketju. Valmistajat pitävät huolen siitä, että säde on suuri. Tämä vähentää moottoripyörän hihnan käyristymistä ja pidentää sen käyttöikää. Vastineeksi valmistajat käyttävät suurempaa takapyörää, joka voi kuitenkin heikentää pyörän ulkonäköä.

Moottoripyörän hihnan välityssuhde on täysin erilainen kuin ketjuvaihteen. Koska valmistaja on optimoinut useimmat moottoripyörät ketjuvetoisiksi, nopeustasoa voidaan nostaa vaihtamalla ketjuveto hihnakäyttöön.

Moottoripyörien hihnakäytön edut ja haitat

Moottoripyörän hihnakäytöllä on monia etuja, mutta myös haittoja:

Edut Haitat
  • Moottoripyörän hihnaveto on erittäin hiljainen ja toimii tasaisesti.
  • Se on edullinen ostaa.
  • Paino on pienempi kuin kardaanivaihteen paino.
  • Moottoripyörän hihna vaatii vain vähän huoltoa eikä se vaadi voiteluaineita.
  • Sen käyttöikä ylittää ketjun käyttöiän.
  • Joskus suorituskyky paranee muuntamisen avulla.
  • Moottoripyörän hihnan paino on suurempi kuin ketjujen.
  • Hihna on alttiimpi lämpövaikutuksille kuin muut voimansiirtotyypit.
  • Hihna on herkkä ulkoisille vaurioille, kuten mutkalle.
  • Tilantarve on suurempi kuin muuntyyppisillä asemilla.

Yksi syy siihen, miksi monet merkit epäröivät edelleen varustaa moottoripyöränsä vöillä, on niiden herkkyys. Hammashihnojen käyttöikä on itse asiassa pisin. Jos kuljettaja kuitenkin ajaa maastossa tai likaisilla teillä, pienet kivet tai suuremmat likaiset hiukkaset voivat joutua hihnan ja hihnapyörien väliin. Tämä vaurioittaa hammashihnaa, joka voi sitten repeytyä pahimmalla mahdollisella hetkellä.

Kuinka kauan moottoripyörän hihna kestää?

Se, kuinka kauan jakohihna todella kestää, riippuu valmistajasta. Ne suosittelevat usein hihnan vaihtamista noin 40 000 kilometrin jälkeen.

Siirtyminen ketjusta hihnaan

Moottoripyörän muuntaminen hihnakäyttöiseksi on mahdollista hyvin yleisten moottoripyörämallien muuntosarjalla. Tällaisista sarjoista saat paitsi tarvittavat varaosat myös vaaditun TÜV-todistuksen rekisteröintiä varten, jotta käyttölupa ja vakuutusturva säilyvät muuntamisesta huolimatta. Useimpiin moottoripyöriin ei kuitenkaan ole saatavilla muuntosarjaa. Tällaisessa tapauksessa tarvitaan manuaalinen muuntaminen.

Tilaa moottoripyörän hihnat verkossa Motointegratorilta

Haluatko muuntaa moottoripyöräsi tai vaihtaa nykyisen hihnan? Tilaa moottoripyörän hihnojen varaosia tunnetuilta tuotemerkeiltä verkossa Motointegratorista. Voit luottaa nopeaan toimitukseen - voit suorittaa suunnitellut työt muutamassa päivässä