-3% jarruosista

Turboahtimet – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 117 tulosta)

Ajoneuvossa turboahtimen tarkoituksena on lisätä suorituskykyä. Olipa kyseessä sitten diesel- tai bensiinimoottori, se on kuitenkin hyvin usein myös vian syy. Turboahdin voi toimia ajoneuvossa kunnolla ja tuottaa enemmän tehoa vain, jos moottori-, pakokaasu- ja polttoainejärjestelmät toimivat täydellisesti yhteen. Löydät tähän oikeat varaosat myymälästämme.

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Turboahdin GARRETT 902356-5002Y
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   902356-5002Y
460,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin EVORON EVTC0310
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0310
362,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin EVORON EVTC0274
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0274
474,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin EVORON EVTC0285
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0285
560,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0266
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0266
395,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus GARRETT 822751-5002S
Laturi, lataus GARRETT 822751-5002S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   822751-5002S
1.397,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0267
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0267
377,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen IHI VL39
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VL39
601,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 807068-5002S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   807068-5002S
739,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0181
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0181
465,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0278
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0278
384,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0149
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0149
371,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0209
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0209
520,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 807489-5002S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   807489-5002S
922,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus Alkuperäinen varaosa GARRETT 822088-5009S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   822088-5009S
874,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mihin turboahdinta käytetään?

Turboahtimilla on selkeästi määritelty tehtävä. Käytännössä niitä kutsutaan myös pakokaasuturboiksi, ja niiden tarkoituksena on lisätä polttomoottoreiden tehoa. Tätä varten niiden on puristettava moottoriin syötettyä palamisilmaa. Suuremman moottoritehon lisäksi turboahdin voi parantaa päästöarvoja ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Turboahdin käyttää pakokaasun energiaa. Yhdessä raikkaan lisäilman kanssa moottori ahdetaan ja näin teho kasvaa. Se koostuu yleensä kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja niin sanotusta kompressoripyörästä. Molemmat pyörät on yhdistetty toisiinsa akselilla. Ne on kuitenkin asennettu kahteen toisistaan erilliseen koteloon.

Se, että pakokaasujen energia käytetään turbiinin käyttövoimana, on myös ympäristön kannalta edullista, koska pakokaasuja pääsee ulos vähemmän. Tähän tarkoitukseen käytetty kompressori sijaitsee turboahtimen akselilla turbiinia vastapäätä. Se imee palamisilman ja lähettää sen sitten puristettuna moottoriin. Moottorin ja turboahtimen välillä ei kuitenkaan ole mekaanista kytkentää.

Missä turboahdin sijaitsee ajoneuvossa?

Turboahdin sijaitsee ajoneuvossa moottorin välittömässä läheisyydessä. Turboahtimen turbiinipyörä sijaitsee yleensä moottorin pakosarjassa, tarkemmin sanottuna pakosarjassa. Kuumat pakokaasut synnyttävät korkean paineen ja saavat siten turbiinin liikkeelle. Tämä alkaa pyöriä jopa 300 000 kierrosta minuutissa. Akselin toisessa päässä, jossa kompressoripyörä sijaitsee, se pyörii täsmälleen samalla nopeudella. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imuputkeen.

Onko jokaisessa ajoneuvossa turboahdin?

Nykyajan ajoneuvojen sukupolvessa turboahdin on vakiovaruste bensiini- ja dieselmoottoreissa. Nykyään ei asenneta enää vain yhtä suurta turboahtimesta, vaan kaksi pienempää. Nämä jakavat sylintereiden pakokaasuvirran. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kuusisylinterisen moottorin kaksi turboahdinta käyttävät kumpikin kolmen sylinterin pakokaasuvirtaa.

Turboahtimien tyypit

Autoteollisuudessa käytetään erilaisia turboahtimia. Nämä ovat:

  • Single-turbo: Single-turbot ovat yleensä suorituskykyisempiä. Tämä pätee erityisesti suuremmalla tehoalueella.
  • Twin-turbo: Twin-turbo on turboahdin, joka lisätään moottoriin toisena turboahtimena. Yleensä jokainen sylinteririvi saa oman turboahtimen.
  • Twin-Scroll Turbo: Twin-Scroll Turboa käytetään aina, kun tarvitaan parempaa suorituskykyä korkeissa lämpötiloissa.
  • Variable geometry turbo: Tässä turboahtimessa on aerodynaamisesti muotoiltujen ohjainsiipien rengas turbiinin sisääntulossa turbiinikotelosta. Tämä takaa huipputehon.
  • Variable Twin Scroll Turbo: Tässä turboahtimessa yhdistyvät twin scroll -turbon ja muuttuvan geometrian turbon edut. Tätä varten tarvitaan kuitenkin ylimääräinen venttiili. Tämä muunnos soveltuu erityisesti bensiinimoottoreihin.
  • Sähköinen turbo: Sähköistä turboahdinta käytetään aina, kun turboviive on vältettävä. Yleensä tämä tapahtuu silloin, kun normaalisti asennettu turboahdin ei ole kovin tehokas.

Viallisen turboahtimen vaihto

Käytäntö on osoittanut, että turboahtimessa on hyvin vähän vikoja; tavanomainen kuluminen on usein syynä vaihtoon. Turboahtimen vaurioita voi kuitenkin syntyä myös seuraavista syistä:

  • Kompressoriin tai turbiiniin on päässyt vieraita esineitä.
  • Riittämätön öljynpaine tai viallinen suodatinjärjestelmä aiheuttaa riittämättömän öljynsyötön.
  • Öljyssä on likapartikkeleita.
  • Pakokaasujen lämpötilat ovat liian korkeat sytytys- tai ruiskutusjärjestelmässä olevien vikojen vuoksi.
  • Voimakas saastuminen turbiinissa.

On monia syitä, jotka voivat johtaa turboahtimen vikaan. Siksi on melko vaikeaa tunnistaa syy suoraan. Jos turboahdin on viallinen, ota yhteys erikoiskorjaamoon tai ammattilaiseen.

Suositut turboahtimen valmistajat

Kuten monien muidenkin valikoimissamme olevien varaosien kohdalla, myös turboahtimelle on olemassa joitakin tunnettuja ja suosittuja valmistajia. Nämä ovat seuraavat:

  • Mahle
  • Hitachi
  • Febi Bilstein
  • Hella
  • Garrett
  • Stark

Osta turboahtimia Motointegratorin verkkokaupasta

Jos etsit uutta turboahdinta, löydät varmasti etsimäsi. Motointegratorilla takaamme salamannopean toimituksen. Valitse turboahdin yli viiden miljoonan varaosan ja lisävarusteen joukosta ja hyödy halvoista autonosista lähes kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin.