Kaasuläppä säätelee ilman määrää polttoaine-ilmaseoksessa bensiinimoottoreissa. Kaasuläpän mahdollisen vaurion voi tunnistaa erilaisista merkeistä, ja joissakin tapauksissa se voidaan korjata ilman suuria ponnistuksia.
Kaasuttimilla varustetuissa bensiinimoottoreissa kaasuläppä sijaitsee kaasuttimessa. Suihkumoottoreissa kaasuläppä on asennettu erilliseen koteloon, niin sanottuun kaasuläppäkoteloon. Kaasuventtiilit ovat yksinkertaisia mekaanisia komponentteja, joissa pyörivään akseliin on asennettu pyöreä metallilevy. Moottorityypistä riippuen keskuskaasuläppä huolehtii seoksen valmistuksesta kaikille sylintereille. Kullakin sylinterillä on oma kaasuläppä, niin sanottu yksilöllinen kaasuläppä. Vanhemmissa moottoreissa kaasua ohjataan mekaanisesti vaijerilla tai nivelellä. Nykyaikaisissa moottoreissa moottorin ohjausyksikkö ohjaa kaasuläppää sähkömekaanisesti kaasupolkimen asennon ja useiden muiden parametrien perusteella.
Kaasuläpän vian syyt ja oireet
Suojatun asennusasennon ansiosta moottorin imuputkessa kaasuläppien äkillinen vaurioituminen esimerkiksi mekaanisen kuormituksen vuoksi on lähes mahdotonta. Vauriot syntyvät yleensä pidemmän ajan kuluessa. Syitä voivat olla perhoslevyn reuna-alueella olevat kerrostumat, imukanavassa oleva lika sekä kaasuläpän akselin tai akselin laakereiden kuluminen. Kaikki syyt johtavat siihen, että kaasuläpät eivät enää pysty sulkemaan imukanavaa kunnolla.
Merkkejä kaasuläppäviasta ovat kierrosluvun vaihtelu tyhjäkäynnillä, moottorin kierrosluvun hidas ja viivästynyt lasku kaasun vapauttamisen yhteydessä, moottorin suorituskyvyn heikkeneminen ja polttoaineen kulutuksen lisääntyminen, nykivä ajotapa ja nykiminen kiihdytettäessä.
Puhdistus ja korjaus
Se, onko korjaus tarpeen vai riittääkö kaasuläpän puhdistaminen, päätetään läpän silmämääräisen tarkastuksen perusteella. Läppäventtiilin poistaminen ei ole ehdottoman välttämätöntä. Vanhemmissa kaasutinmalleissa kaasuläppä on nähtävissä kaasuttimessa, kun ilmansuodatin ja ilmansuodatinkotelo poistetaan. Nykyaikaisissa polttoaineen ruiskutusmoottoreissa kaasuläppäkotelo toimilaitteineen irrotetaan ja avataan, jotta läppä voidaan tarkastaa. Jos läppäventtiili on likainen tai siinä on saostumia, riittää yleensä, että läppäventtiili puhdistetaan erityisellä puhdistusaineella asennuksen aikana. Jos kaasuläpän akseli tai laakerit ovat kuluneet tai läppä on muuten vaurioitunut, koko läppä akselineen ja laakereineen on vaihdettava.
Kun läppä vaihdetaan, puhdistetaan ja asennetaan uudelleen, sitä säädetään moottoreissa, joissa on moottorin ohjausyksikkö. Tämä tapahtuu täysin automaattisesti, kun sytytysvirta on kytketty päälle ja kun suoritetaan pidempi koeajo. Vanhemmissa moottoreissa, joissa useita kaasuläppiä ohjataan yhdyskäytävällä, kaasuläppien säätö vaatii paljon kokemusta ja intuitiota, jotta lopulta kaikki venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat jälleen samanaikaisesti ja moottori käy tasaisesti.
Periaatteessa ainakin likaisten kaasuläppien puhdistus ja vanhempien moottoreiden vialliset venttiilit voidaan vaihtaa omistajan toimesta. Nykyaikaisissa moottoreissa viallisen kaasuläpän vaihtaminen on suositeltavaa jättää kokeneille mekaanikoille tai erikoistuneelle korjaamolle.