Jarrulevyt – Jarrupalat – Automekaanikon vinkit!

0
67
Jarrulevyt
© Shutterstock / baranq

Kysyimme asiasta automekaanikolta. Lue, mitä automekaanikko neuvoo jarrujen ja jarrulevyjen vaihtamisesta. Lopuksi saat hyödyllisiä vinkkejä piilevistä virhelähteistä ja selville, mitä työkaluja tarvitset.

Hei, kiitos, että suostuit jälleen kerran kertomaan lukijoillemme jotain jarruista.

Automekaanikko: Mielelläni. Haluan kuitenkin korostaa, että annan vinkkejä – en kuitenkaan takuuvarmoja ohjeita.

Miksi?

Automekaanikko: Jarrut ovat auton turvallisuuden kannalta tärkein osa. Ilman valmistajan ohjeiden noudattamista kaikenlainen puuhastelu olisi huolimatonta. Vaihdoin kuitenkin jarrut jo itse ennen koulutustani ja voin kertoa ns. nuoruuden virheistä.

Milloin jarrut pitäisi vaihtaa?

Automekaanikko: En pysty antamaan yleispätevää vastausta. Periaatteessa jarrut tarkastetaan katsastuksessa. Jos jarrujärjestelmässä on kulumaa, vikaa tai jarrutusteho on heikentynyt, jarrut on vaihdettava.

Uusien autojen osalta…?

Automekaanikko: Kyllä, jotkin uudet autot ilmoittavat kulumisesta sähköisesti. Mutta vanhemmissa autoissa on myös akustisia kulumisilmaisimia.

Mitä ne ovat?

Automekaanikko: Taivutettu metallipala asennetaan 90° kulmassa niin, että se painaa jarrua, kun kuluminen alkaa ilmetä. Se vinkuu sietämättömästi.

Tarkoitatko levyjarruja?

Automekaanikko: Kyllä. Rumpujarrujen odotetaan itse asiassa kestävän koko eliniän.

Jarrulevy
© motointegrator.fi / jarrulevy Brembo https://www.motointegrator.fi/tuotteet/602928-jarrulevy-brembo-9944214-edessa-tuuletettu-erittain-hiilihappoinen-1-kpl

Miten vaurioituneen jarrulevyn huomaa?

Automekaanikko: Viimeistään silloin, kun et voi enää pysähtyä haluamaasi kohtaan. Tai kun kuuluu hiostavia ääniä. Tai jos joudut käyttämään uskomattoman paljon voimaa. Silloin kannattaa katsoa tarkemmin jarrutehostinta.

Voisitko kertoa tarkemmin jarrutustehosta?

Automekaanikko: Periaatteessa on kaksi jarrupiiriä. Ne kulkevat ristikkäin eli X-muodossa. Jos toinen järjestelmä pettää, toinen jarruttaa edelleen. Viat voivat olla myös vuotoja, joskus nestevuotoja, tai johtojen vikoja. Mahdollinen vika, johon liittyy väärä jarrupaine ja/tai nestevuoto, voi olla rikkoutunut jarrupääsylinteri.

Auto on lavalla. Miltä näyttää jarru, joka on vaihdettava?

Automekaanikko: Tarkista, onko jarrupala vielä levyssä ja onko se tasainen. Jarrupalan paksuus ei saisi koskaan olla alle 2 mm. Jos jarrulevyt näyttävät vinyylilevyltä eli niissä on uria, myös jarrulevyt on vaihdettava. Rumpujarrujen jarrupalat lasittuvat usein kuumuuden vaikutuksesta. Tämä aiheuttaa myös sen värin muuttumisen ja urien muodostumisen. Ongelmaa kutsutaan haalistumiseksi.

Mitä työkaluja tarvitsen, kun auto on tallissa?

Automekaanikko: Työkalut renkaiden irrottamiseen tietenkin. Lankaharja ruosteen poistamiseen, (vinkki!) erityisen elektronisen työkalun sijasta myös kulmahiomakoneeseen sopiva lisälaite käy! Ruuvimeisseli ja joka tapauksessa valmistajan ohjeet kiristysmomentista.
Rumpujarrujen vaihto: neulapihdit, suuri litteäteräinen ruuvimeisseli.
Levyjarrujen vaihto: mahdollisesti erikoistyökalu mäntien sisään puristamiseen. Tämä voidaan kuitenkin tehdä myös (vinkki!) puupalalla ja WAPU- tai ruuvipuristimella. On tärkeää, että mäntä kulkee suoraan taaksepäin eikä kallistu. Lisäksi joitakin kulutustarvikkeita, kuten keraaminen tai kuparitahna, rasvaton jarrupuhdistusaine ja, kuten aina sanon, ruosteenpoistoaine.

Mitkä ovat ns. nuoruuden virheitä jarruja vaihdettaessa?

Automekaanikko: Rumpujarrua vaihtaessani leikittelin liikaa, mäntä toimii molemmin puolin ja se putosi ulos. Tuollaista ei tarvitse tapahtua ja se aiheuttaa vain vahinkoa ja suuria kustannuksia. Joka tapauksessa vältettävissä oleva virhe.
Puhdista muuten rumpujarru kunnolla ja tarkista, että pyöräjarrusylinteri on tiivis.

Mitkä muut viat voidaan välttää?

Automekaanikko: Tavallisissa jarruissa puhutaan käsijarrusatulasta eikä isojen autojen monimäntäisestä jarrujärjestelmästä.

Tietenkin.

Automekaanikko: Vuorauslevyt/liukukappaleet on tarkistettava, että ne liikkuvat vapaasti. Muuten niiden vaihtamisessa ei ole juurikaan järkeä. Voiteluaineena tulisi olla laadukas erikoisrasva. Tämä on turvallisuuskysymys! Juoksupinnat on työstettävä huolellisesti, jotta jarrulevyt ovat todella tasaiset. Ihannetapauksessa sen pitäisi olla metallinhohtoinen. Jarrupalat eivät saa jumiutua. Tarkista aina välys lopussa!

Jarrujen vaihto
© Shutterstock / Lisa F. Young

Mihin osiin lukijoidemme tulisi kiinnittää enemmän huomiota?

Automekaanikko: Omasta kokemuksestani voin sanoa, että joskus kumiosat ovat liian huokoisia ja ne on myös vaihdettava. Tärkeää on myös tarkastella holkkeja, jarrumäntiä ja liukuholkkeja. Kaikki tietysti tietävät, että liete ja outo neste ovat merkki vioista.

Voinko vaihtaa jarrut itse?

Automekaanikko: Periaatteessa kyllä, tämä on automekaanikon tehtävä. Mutta jopa harrastajamekaanikot voivat tehdä sen. Jos käytetään vain tavallista tunkkia, auto on myös turvattava puulla. Turvallisuussyistä!
Käsijarru on usein vapautettava tai sisään ajettava rummussa, jotta sitä voi ylipäätään irrottaa. Tarkista käsijarruvaijerit suoraan. Ovatko ne syöpyneet?

trw-jarrupalasarja
© motointegrator.fi / TRW Jarrupalasarja / https://www.motointegratohttps://www.motointegrator.fi/tuotteet/457751-jarrupalasarja-levyjarru-trw-gdb1145-edessa

Tärkeää: Huomioi valmistajan ohjeet!

Blogistamme löydät paljon hyödyllisiä vinkkejä ja neuvoja eri aiheista.