Jarrulevyjen oikea huolto – Vaihda ne itse – Jarruta turvallisesti

0
85
Jarrulevyt
© Shutterstock / Dmitry Kalinovsky

Jarrulevyt ovat tärkeitä: Mitä sinun pitäisi huomioida, kun vaihdat niitä?

Jarrulevyt vaihdetaan harvoin, mutta ne voivat olla kalliita ammattikorjaamossa. Muutaman vinkin avulla voit suorittaa vaihdon nopeasti itse.

Jarrut ovat epäilemättä yksi ajoneuvon tärkeimmistä osista. Nykyaikaiset levyjarrujärjestelmät takaavat yleensä hyvän jarrutustehon levyjen ja jarrupalojen koko käyttöiän ajan. Toisin kuin rumpujarruissa, niin sanotulla haalistumisella eli jarruvoiman vähenemisellä suuressa kuormituksessa ei ole juuri merkitystä. Levyjarrut eivät myöskään vaadi säätöä.

Jarrulevyjen ruoste ei ole ongelma

Pysyvä kosteus sen sijaan voi olla ongelmallista: Jarrulevyjä ei niiden rakenteen vuoksi valmisteta ruostumattomasta teräksestä. Vaikka ruostumattomasta teräksestä valmistetut levyt eivät ruostuisi, ne voivat halkeilla. Tämä tarkoittaa, että jo muutaman päivän kuluttua voi muodostua lruostetta, joka on kuitenkin yleensä täysin ongelmaton. Jopa kevyessä jarrutuksessa ruoste poistuu jarrupalojen avulla. Korroosio voi aiheuttaa ongelmia vain hyvin vähäisellä käytöllä: Voimakas ruoste johtaa hyvin karheisiin jarrulevyihin ja määrittelemättömään jarrupisteeseen. Kaiken kaikkiaan jarruvoimaa on vaikeampi hallita. Koska ruoste vähentää myös teräksen lujuutta, auto ei välttämättä läpäise yleiskatsastusta. Varsinaista parannuskeinoa ei ole, säännöllinen ajo on tehokkain tapa suojata jarrulevy. Jarrulevy on vaihdettava, kun valmistajan ilmoittama vähimmäispaksuus on saavutettu. Paksuus voidaan määrittää käyttämällä kahta kolikkoa ja jarrusatulan mittaria. Kolikot kompensoivat jarrulevyn reunan, joka ei kulu ja vääristäisi mittaustuloksen. Voimakas naarmuuntuminen osoittaa myös, että jarrulevy on vaihdettava.

Mihin sinun on kiinnitettävä huomiota vaihdon yhteydessä?

Jarrulevyt on täysin mahdollista vaihtaa itse. Levyt on aina vaihdettava molemmilta puolilta, jotta jarrutusteho olisi yhtä tasainen. Ensin on löysättävä pyöränmutterit ja nostettava ajoneuvo ylös. Ihannetapauksessa tätä varten on käytettävissä nostolava. On kuitenkin tärkeää kiinnittää auto, jotta se ei pääse vierimään pois. Kun auto on nostettu, irrota löysät pyöränmutterit kokonaan.

Jarrulevy BREMBO
© motointegrator.fi / Jarrulevy, 1 kpl BREMBO 09.A148.10

Kun pyörä on irrotettu, pölysuojus nostetaan pois jarrusatulasta, mikä onnistuu yksinkertaisella ruuvimeisselillä. Tämän jälkeen männät on painettava hieman takaisin jarrulevyn ja jarrupalan väliin ruuvimeisselillä. Jarrusatula on yleensä kiinnitetty paikalleen kahdella kuusiokoloruuvilla, jotka nyt ruuvataan irti. Jarrusatula voidaan sitten helposti irrottaa. Jarrupalat pidetään paikallaan vain kahdella pultilla, jotka joko ruuvataan kiinni tai kiristetään klipsillä. Kun pultit on irrotettu, jarrupalat voidaan irrottaa kannattimesta. Kulumisilmaisin voidaan helposti irrottaa pihdeillä. Vanhojen jarrupalojen kunnosta riippumatta ne on vaihdettava. Kannattaa kuitenkin vilkaista vanhoja osia: sisemmän jarrupalan pitäisi kulua hieman nopeammin; merkittävää eroa kulumisessa on kuitenkin tarkasteltava kriittisesti. Tämä viittaa yleensä siihen, että jarrumännät ovat jumissa.

Jarrusatula on nyt vain kiinnitetty jarruletkuun, johon ei pitäisi kohdistua tällaista kuormitusta. On parempi kiinnittää jarrusatula nippusiteellä tai vaijerinpätkällä. Jarrulevy on yleensä vielä kiinnitetty pyörän napaan kiinnitysruuvilla, mutta tämä ei ole pakollista. Jarrulevy voi olla hieman ruostunut, ja se voidaan irrottaa vain muutamalla vasaraniskulla; sen jälkeen sen vaihtaminen ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma.