Mitä iskunvaimentimet tekevät?
Iskunvaimentimet muodostavat yhdessä ajoneuvon jousien kanssa tärkeän yhteyden pyörän jousituksen ja korin välillä. Iskunvaimentimien tehtävänä on vähentää ajoneuvon jousien tuottamaa tärinää tienpinnan ollessa epätasainen, mikä tasoittaa tehokkaasti tienpinnan epätasaisuuksia. Alustatekniikka on nykyään yksi ajoneuvokehityksen tärkeimmistä painopistealueista. Siksi iskunvaimennin on erittäin tärkeä osa jousitusta. Termi iskunvaimennin on itse asiassa hieman harhaanjohtava, sillä sen päätehtävä on jarruttaa ja siten vähentää ajoneuvon jousien tärinää. Periaatteessa iskunvaimennin vaimentaa ajoneuvon jousien aiheuttamat tärinät ja muuttaa ne lämmöksi. Se sisältää niin sanotun vaimennusmännän, joka liikkuu ylös ja alas sylinterissä, joka on yleensä täytetty öljyllä. Männässä on useita venttiilikouruja tai pohjaventtiili.
Mistä tiedät, ovatko iskunvaimentimet rikki?
On olemassa muutamia ”amatöörien” menetelmiä. Yksi niistä perustuu ABS:n toiminnan tarkkailuun. Jos lähestyt tienristeystä ja jarrutat niin sanotulla pesupohjalla ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä käynnistyy, tämä voi olla merkki siitä, että iskunvaimentimet eivät toimi kunnolla. Pyörä ei kosketa tien pintaa. Se pomppii tienpinnalla, minkä seurauksena pyörät lukkiutuvat ja ABS käynnistyy. Auto käyttäytyy samalla tavalla ajettaessa mukulakivien päällä. Toinen merkki on auton heiluminen ajon aikana. Tässä tapauksessa matkustajat voivat auttaa. Jos joku ei ole tähän asti kärsinyt matkapahoinvoinnista ja nyt hän tuntee olonsa huonoksi autossamme, se voi olla syy. Äärimmäisissä tapauksissa, kun iskunvaimentimen toimivuus on hyvin pieni, voi tuntea auton tärinää tasapainotetuista pyöristä huolimatta.
Mitä tapahtuu, kun se on viallinen?
Selvä merkki viallisesta iskunvaimentimesta on ajoneuvon niin sanottu pomppiminen esimerkiksi epätasaisella pinnalla. Iskunvaimennin on selvästi viallinen myös, jos se vuotaa öljyä. Tällöin on jo aika vaihtaa viallinen komponentti. Iskunvaimentimen viat voivat johtaa myös muihin oireisiin. Ne voivat näkyä esimerkiksi pidempänä jarrutusmatkana, epätavallisina ääninä ajon aikana, heikentyneenä ajomukavuutena tai renkaiden ennenaikaisena tai epätasaisena kulumisena. Iskunvaimentimien kunto on tarkistettava säännöllisin väliajoin erikoiskorjaamolla.
Kumpi on parempi – öljynpaine- vai kaasupaineiskunvaimentimet?
Nykyään erotetaan toisistaan lähinnä kaasupaineiskunvaimentimet ja öljynpaineiskunvaimentimet. Jälkimmäisiä käytetään nykyään vain vähän, koska niillä on joitakin haittoja. Iskunvaimentimien öljyssä on aina jonkin verran ilmaa. Kuormituksessa ilman ja öljyn molekyylit erottuvat toisistaan ja syntyy niin sanottu vaahtoaminen, jota kutsutaan myös kavitaatioksi. Vaahtoaminen johtaa vaimennusvoiman merkittävään heikkenemiseen erityisesti pidemmillä matkoilla. Myös tienpito heikkenee. Vasta tietyn lepojakson jälkeen iskunvaimennin saa täyden voimansa takaisin, jolloin ajoneuvo saa takaisin alkuperäiset ajo-ominaisuutensa.
Kaasupaineiskunvaimentimissa ei ole näitä haittoja, koska niiden sisältämä iskunvaimennusöljy on jatkuvasti kaasunpaineen alaisena. Tämä estää tehokkaasti öljyn vaahtoamisen myös raskaassa kuormituksessa. Tämän seurauksena ajoneuvon käsiteltävyys on varsin vakaa myös pidempien matkojen jälkeen, mikä on suuri etu turvallisuuden kannalta. Näitä iskunvaimentimia on muuten saatavana yksi- tai kaksiputkitekniikalla. Kaksoisputkitekniikka on todistetusti edullinen vaihtoehto yksiputkitekniikalle. Yksiputkitekniikkaa käytetään pääasiassa moottoriurheilun alalla sekä joissakin sarjatuotannossa olevissa urheiluautoissa. Muuten monet ajoneuvot on myös muutettu tavanomaisista öljynpaineisista iskunvaimentimista kaasunpaineisiin iskunvaimentimiin vakauden ja tietysti tienpitävyyden parantamiseksi. Nykyään kaasupaineiskunvaimentimia tarjotaan lähes kaikkiin ajoneuvotyyppeihin.
Iskunvaimennin KAYABA
Iskunvaimennin kuuluu jousitukseen ja on turvallisuuden kannalta tärkeä komponentti. Se varmistaa, että jousituksen värähtelyt laantuvat nopeasti, samalla jousittamattoman massan värähtelyt vaimentuvat rengasjouselle. Tämä muuntaminen johtaa selvästi vaimennettuun värähtelyyn. Tarjoamme KAYABAn iskunvaimentimia eri versioina. Vaimentimia on saatavana ajoneuvon kaikille sivuille eli eteen ja taakse sekä vasemmalle ja oikealle puolelle. Vaimentimia saat myös kaikkiin merkkeihin ja eri versioina. Vaimentimia on saatavana myös eri väreissä, jos se on sinulle tärkeää. Osia on tarjolla öljynpaineella ja kiinnityksellä, jossa on ylempi ja alempi aukko. Iskunvaimenninjärjestelmä on mahdollista saada myös kaksoisputkella ja iskunvaimentimen kiinnityksellä, jossa on yläakseli ja aluslevy. Iskunvaimentimet saa myös premium-osana.
Tilaa haluamasi KAYABA-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!