- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Virtalukot – KUORMA-AUTOT
(löytyi 33 tulosta)
Sytytyslukolla on keskeinen rooli moottoriajoneuvoissa. Auto käynnistetään ja pysäytetään tämän komponentin avulla. Jos vika ilmenee tässä, syy on yleensä mekaaninen vika. Tällöin autoa ei voi enää käynnistää eikä pahimmassa tapauksessa sammuttaa. Jotta ajoneuvo saataisiin jälleen toimintakuntoon, virtalukko on vaihdettava. Motointegratorin verkkokaupasta löydät uuden virtalukon edulliseen hintaan. Katso itse.
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | MER-ISWT-006 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | IV-IS-003 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | DAF-IS-002 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 4.62076 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 342 316 002 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 7.78029 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 4.62164 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 70595077 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 4.60953 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 1.19501 |
Sytytyslukkojen toiminta
Sytytyslukkojen tehtävä on selvä. Sytytyslukkoja käytetään autojen käynnistämiseen ja pysäyttämiseen, koska akkuun pääsee käsiksi vain, kun sytytyslukko on aktivoitu. Vasta tämän pääsyn jälkeen akkuun liitettyjen järjestelmien virransyöttö tapahtuu. Bensiinikäyttöisessä autossa tämä on sytytyskela. Dieselajoneuvossa se on polttoainepumppu. Lisäksi käynnistysmoottori käynnistyy sytytyslukon kautta. Tämän seurauksena käynnistin puristaa polttoaine-ilmaseoksen sylintereihin kampiakselin pyörimisellä. Tämän seurauksena aerosoli kuumenee ja voi syttyä uudelleen. Ajonestolaite ja ohjauspyörän lukitus on myös kytketty virtalukkoon.
Ongelmat virtalukon kanssa
Jos virtalukossa ilmenee vikoja, ne johtuvat yleensä mekaanisista syistä. Jos sytytyslukkoa ei huolleta asianmukaisesti, riittämätön voitelu voi aiheuttaa sen, että sytytyslukko koukistuu aluksi, kunnes sitä ei voi siirtää lainkaan. Näin tapahtuu usein, kun kuluminen aiheuttaa pelivaraa virtalukossa ja virtalukon osat jumiutuvat. Tällaisissa tapauksissa kuljettajat yrittävät yleensä avata virtalukon väkisin. Seuraukset ovat kohtalokkaat: sytytyslukossa oleva sytytysavain repeytyy irti tai sytytyksen käynnistyskytkimen kotelo vaurioituu. Riippumatta siitä, mikä vika on kyseessä: Molemmissa tapauksissa virtalukko on vaihdettava.
Sytytyslukon pakkasvaurio johtuu veden tunkeutumisesta, joka voi tiivistyä ja jäätyä yön aikana. Jos kondenssivesi jäätyy yön yli, virtalukko voi jumiutua. Lämmin ilma auttaa irrottamaan sytytyslukon uudelleen. Voimankäyttöä ei suositella, koska avain voi tällöin myös katketa.
Toinen klassinen tapaus vaihtaa virtalukko on kadonnut avain, jolle ei ole korvaavaa avainta. Tässä tapauksessa on myös vaihdettava virtalukko.
Sytytyslukon vaihtaminen itse - kyllä vai ei?
Maallikot eivät saa itse irrottaa virtalukkoa, sillä on olemassa vaara, että turvatyyny vahingoittuu, jos se asennetaan väärin. Jos turvatyyny laukeaa, myös loukkaantumisriski kasvaa. Lisäksi turvatyynyn on toimittava ongelmitta onnettomuuden sattuessa. Siksi ei ole järkevää tai suositeltavaa asentaa virtalukkoa itse.
Vaikka ohjauspyörää ei tarvitsisikaan purkaa, vain ammattilaisten tulisi työskennellä virtalukon parissa. Jos sitä ei ole asennettu oikein, ohjauspyörän lukko voi kytkeytyä ajon aikana.
Jos vain sytytyskytkin on vaihdettava, asennus on helpompaa. Irrota ensin akku ja irrota ohjauspylvään kansi. Vasta sen jälkeen voidaan irrottaa sytytyskäynnistimen kytkimen pistoke. Sen jälkeen on vain irrotettava kytkin, joka on kiinnitetty ruuvilla. Sytytyskytkin voidaan nyt helposti irrottaa ja vaihtaa. Tämän työn voivat tehdä myös maallikot.
Sytytyslukon vaihtaminen
Jos haluat vaihtaa virtalukon itse, sinun on varauduttava aikaa vievään työhön. Ajoneuvomallista riippuen ohjauspyörä, ohjauspylvään kytkin ja joissakin tapauksissa turvatyyny on irrotettava, jotta kokoonpanolle saadaan tilaa. Ensimmäinen vaihe on irrottaa akku ja irrottaa turvatyyny. Tätä työtä suositellaan vain asiantuntijoille. Ohjauspyörän irrottamiseen tarvitaan irrotuslaite. Kun verhoilu on poistettu, ohjauspyörän lukko voidaan irrottaa kotelosta. Irrota mahdollinen ajonestoanturi ja käännä virtalukko irrotusasentoon. Sytytyslukko voidaan irrottaa melkoisella näppäryydellä. Jos virta-avain on kuitenkin katkennut virtalukossa, ainoa ratkaisu on porata ulos kotelo, jossa virtalukon pidätysjousi sijaitsee. Jousi voidaan painaa ruuvimeisselillä alaspäin ja vetää virtalukkoa eteenpäin. Tämä on kuitenkin asiantuntijoiden työtä, ja se tulisi tehdä vain korjaamolla.
Sytytyslukon ostaminen verkosta kohtuulliseen hintaan
Uusi virtalukko ei maksa paljon rahaa. Normaalisti se maksaa enintään 20 euroa. Jos lukkosylinterin kotelo on kuitenkin vaihdettava, kustannukset voivat olla jopa 150 euroa. Tämän lisäksi asennuskustannukset ovat enintään 150 euroa. Uuden virtalukon hankkimiseen on siis varattava jopa 300 euroa. Voit säästää kustannuksia ostamalla virtalukon halvalla verkosta ja viemällä sen luotettuun korjaamoon. Asiantuntijat opettavat sinulle myös sytytysavaimet, jotta voit aloittaa heti asennuksen jälkeen. Löydä uusi virtalukko verkkokaupastamme. Selaa verkkokauppaamme ja löydä uusi virtalukko ensiluokkaisilta valmistajilta.