-3% jarruosista

Virranjakajan kannet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 14 tulosta)

Varaosat NGK
Sijoituskriteerit
Huohotinventtiili, polttoainetankki  BOSCH 0 280 142 605
Huohotinventtiili, polttoainetankki BOSCH 0 280 142 605
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 280 142 605
35,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 194
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 194
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 194
46,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 074
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 074
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 074
88,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 0 290 004 500
Virranjakajan kansi BOSCH 0 290 004 500
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 290 004 500
133,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 060
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 060
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 060
43,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi VEMO V30-70-0008
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-70-0008
32,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 427
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 427
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 427
117,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 392
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 392
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 392
119,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 061
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 061
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 061
48,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 430
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 430
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 430
83,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytysvirran jakajan korkki BOSCH 1 235 522 327
Sytytysvirran jakajan korkki BOSCH 1 235 522 327
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 327
75,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 384
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 384
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 384
91,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 380
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 380
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 380
64,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi VEMO V30-70-0006
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-70-0006
107,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Sytytysjärjestelmä

Jakotukki oli tärkeä osa sytytysjärjestelmää aina 1980-luvulle asti, jolloin ajoneuvoihin asennettiin yhä useammin elektroninen tai täysin elektroninen sytytysjärjestelmä. Jakotukin korkki istuu sytytysvirran jakajan päällä. Se on valmistettu kestävästä muovista, ja se kiinnitetään jakelijaan klipseillä. Tiiviste varmistaa täydellisen kosketuksen ja tarvittavan tiiveyden - sillä jos sytytysvirranjakajan virta kostuu, sillä on ikäviä seurauksia. Jakotukin korkista lähtevät sytytyskaapelit, jotka puolestaan johtavat sytytystulppiin toisella puolella ja katkaisijan koskettimiin toisella puolella. Mekaanisia tai osittain elektronisia sytytysjärjestelmiä, joissa oli jakotukki, käytettiin vielä pitkään elektronisten sytytysjärjestelmien käyttöönoton jälkeen

Sytytysjärjestelmien kehittämisen virstanpylväät

Sytytysjärjestelmiä on kehitetty yhä pidemmälle autonvalmistuksen alkuvaiheista lähtien. Jotkin yritykset katosivat unohduksiin, toiset tulivat sarjatuotantoon:

  • Perinteinen kelan sytytysjärjestelmä, jossa korkeajännite jakautuu sytytysvirranjakajassa olevan jakosormen kautta, on edelleen käytössä klassikkoautoissa ja Youngtimereissä. Jakotukin korkki suojaa herkkää järjestelmää, joka koostuu monista yksittäisistä komponenteista.
  • Kosketinohjattu transistorisytytys oli jatkokehitys, koska mekaanisesti toimivan katkaisijan kosketinherkkyyttä vähennettiin. Myöhemmin sytytysmoduuli otti sen tehtävät hoitaakseen. Sytytysjakajassa oleva Hall- tai induktioanturi ottaa hoitaakseen sytytysmoduulin ohjauksen.
  • Ensimmäisissä elektronisissa sytytysjärjestelmissä suurjännitteen jakelu oli vielä mekaanista. Jotkin tehtävät, kuten sytytyskulman säätö tai sytytyskelan ohjaus, ovat kuitenkin jo sähköisiä.
  • Täysin elektroninen sytytysjärjestelmä ei sisällä lainkaan mekaanisia komponentteja. Sytytysvirran jakaja ja siten myös jakotukki jäävät kokonaan pois, ja jännitteen jakamisesta huolehtii sytytyksen ohjausyksikkö. Täysin elektroniset sytytysjärjestelmät on asennettu lähes kaikkiin nykyaikaisiin ajoneuvoihin.

Miten tunnistan viallisen jakotukin?

Sytytysvirranjakajan korkit sijaitsevat lähellä moottoria ja altistuvat suurille rasituksille, kuten moottorin tärinälle tai bensiinihöyryille. Vaikka ajoneuvon osa on valmistettu hyvin eristävästä karkaistusta muovista, kulumista tai vikaa ei voida sulkea pois. Jos jakotukin korkin muovi tai jakotukin korkin ja jakotukin välinen tiiviste haurastuu tai haurastuu, kosteus tunkeutuu sytytysjärjestelmään. Kosteus aiheuttaa syttymishäiriöitä, jotka ovat ensimmäisiä merkkejä sytytysjärjestelmän viasta. Useimmiten kyseessä ovat kuitenkin korkin alapuolella olevat katkaisijan koskettimet. Ajan myötä sinne muodostuu oksidikerros, joka heikentää johtavuutta: Sytytysjännite pienenee ja pienenee

Sytytysjärjestelmän vioille ja syttymishäiriöille voi olla monia syitä vaurioituneen jakotukin lisäksi, kuten viallinen sytytyskaapeli (esimerkiksi martin pureman aiheuttama), liian vanha jakotukin sormi tai kulunut sytytystulppa. Jos vika on jakotukissa, se näkyy usein jo silmämääräisesti halkeamien tai hauraan pinnan kautta. Kosteus korkin alla on myös merkki vuodoista. Toinen tärkeä osoitus siitä, että jakotukin korkki aiheuttaa syttymishäiriön, on se, että se vaikuttaa kaikkiin sylintereihin. Jos vika on sytytyskaapelissa tai sytytystulpassa, se vaikuttaa yleensä vain yhteen sylinteriin.

Jakajan korkin vaihtaminen

Jakotukkien vaihtaminen on yleensä melko yksinkertaista. Irrota ensin akku ja sitten sytytyskaapelit. On tärkeää muistaa järjestely. Sitten sytytysvirran jakajan korkki - joka on yleensä kiinni tai kiinnitetty ruuveilla - irrotetaan. Uusi korkki laitetaan ja kiinnitetään, sytytyskaapelit kytketään oikeassa järjestyksessä. Useimmissa tapauksissa on järkevää vaihtaa jakotukin ja tiivisteen lisäksi myös jakotukin sormi (jota kutsutaan myös jakotukin roottoriksi). Tämä mekaaninen komponentti on asennettu jakajan akselille ja se ohjaa sytytysimpulsseja, jotka välittyvät sytytyskaapeleihin ja sylintereihin jakajan korkissa olevien koskettimien kautta.

Kun vaihdat jakotukkia, kannattaa samalla tarkistaa sytytystulpat ja sytytyskaapelit. Myös Hall-anturin tiiviste on syytä tarkistaa, sillä siellä on yleisempiä vuotoja, jotka voivat aiheuttaa lisäongelmia ajoneuvon sytytyksessä.

Osta sytytysvirran jakajan korkit Motointegrator-verkkokaupasta

Tarjoamme asiakkaillemme Audista Volkswageniin huippuvalmistajien sytytysvirranjakajan korkit edulliseen hintaan. Valitse ajoneuvosi malli ja löydä oikeat tuotteet nopeasti ja helposti. Jos sinulla on kysyttävää tuotetta valitessasi, asiantunteva asiakaspalvelumme odottaa tiedusteluasi. Motointegrator-verkkokaupastamme löydät sytytysvirranjakajan korkit tunnetuilta valmistajilta, kuten Beru, Bosch tai CORTECO, kaikkiin ajoneuvomalleihin