MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Virranjakajan kannet – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 22 tulosta)

Mikään ei toimi (bensiini)moottorissa ilman jakotukkia. Tämä koskee ainakin vanhempia ajoneuvomalleja. Sytytysjärjestelmän osana jakotukki suojaa sytytysmekanismia ja välittää sytytysjännitteen sytytyskaapeleihin. Nykyaikaisissa bensiinimoottorilla varustetuissa autoissa on nykyään täysin elektroniset sytytysjärjestelmät, jotka eivät vaadi mekaanisia komponentteja. Ohjaus on täysin elektroninen; vian sattuessa ohjausyksikkö on usein vaihdettava.

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Virranjakajan kansi HANS PRIES 101 971
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   101 971
3,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 519
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK519
17,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK3601
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK3601
13,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 355
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK355
7,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 355 S
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK355S
11,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 354
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK354
9,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 444
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK444
23,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 382
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK382
7,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 443
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 235 522 443
22,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Täyttöputki, polttoainesäiliö BLIC 6906-00-9520528P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6906-00-9520528P
109,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK 385 S
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK385S
22,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi VEMO V10-70-0076
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-70-0076
13,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi HANS PRIES 100 277
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   100 277
3,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi HANS PRIES 100 664
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   100 664
4,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virranjakajan kansi BERU by DRiV VK1171
Valmistaja:   BERU BY DRIV
Valmistajan numero:   VK1171
13,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Sytytysjärjestelmä

Jakotukki oli tärkeä osa sytytysjärjestelmää aina 1980-luvulle asti, jolloin ajoneuvoihin asennettiin yhä useammin elektroninen tai täysin elektroninen sytytysjärjestelmä. Jakotukin korkki istuu sytytysvirran jakajan päällä. Se on valmistettu kestävästä muovista, ja se kiinnitetään jakelijaan klipseillä. Tiiviste varmistaa täydellisen kosketuksen ja tarvittavan tiiveyden - sillä jos sytytysvirranjakajan virta kostuu, sillä on ikäviä seurauksia. Jakotukin korkista lähtevät sytytyskaapelit, jotka puolestaan johtavat sytytystulppiin toisella puolella ja katkaisijan koskettimiin toisella puolella. Mekaanisia tai osittain elektronisia sytytysjärjestelmiä, joissa oli jakotukki, käytettiin vielä pitkään elektronisten sytytysjärjestelmien käyttöönoton jälkeen

Sytytysjärjestelmien kehittämisen virstanpylväät

Sytytysjärjestelmiä on kehitetty yhä pidemmälle autonvalmistuksen alkuvaiheista lähtien. Jotkin yritykset katosivat unohduksiin, toiset tulivat sarjatuotantoon:

  • Perinteinen kelan sytytysjärjestelmä, jossa korkeajännite jakautuu sytytysvirranjakajassa olevan jakosormen kautta, on edelleen käytössä klassikkoautoissa ja Youngtimereissä. Jakotukin korkki suojaa herkkää järjestelmää, joka koostuu monista yksittäisistä komponenteista.
  • Kosketinohjattu transistorisytytys oli jatkokehitys, koska mekaanisesti toimivan katkaisijan kosketinherkkyyttä vähennettiin. Myöhemmin sytytysmoduuli otti sen tehtävät hoitaakseen. Sytytysjakajassa oleva Hall- tai induktioanturi ottaa hoitaakseen sytytysmoduulin ohjauksen.
  • Ensimmäisissä elektronisissa sytytysjärjestelmissä suurjännitteen jakelu oli vielä mekaanista. Jotkin tehtävät, kuten sytytyskulman säätö tai sytytyskelan ohjaus, ovat kuitenkin jo sähköisiä.
  • Täysin elektroninen sytytysjärjestelmä ei sisällä lainkaan mekaanisia komponentteja. Sytytysvirran jakaja ja siten myös jakotukki jäävät kokonaan pois, ja jännitteen jakamisesta huolehtii sytytyksen ohjausyksikkö. Täysin elektroniset sytytysjärjestelmät on asennettu lähes kaikkiin nykyaikaisiin ajoneuvoihin.

Miten tunnistan viallisen jakotukin?

Sytytysvirranjakajan korkit sijaitsevat lähellä moottoria ja altistuvat suurille rasituksille, kuten moottorin tärinälle tai bensiinihöyryille. Vaikka ajoneuvon osa on valmistettu hyvin eristävästä karkaistusta muovista, kulumista tai vikaa ei voida sulkea pois. Jos jakotukin korkin muovi tai jakotukin korkin ja jakotukin välinen tiiviste haurastuu tai haurastuu, kosteus tunkeutuu sytytysjärjestelmään. Kosteus aiheuttaa syttymishäiriöitä, jotka ovat ensimmäisiä merkkejä sytytysjärjestelmän viasta. Useimmiten kyseessä ovat kuitenkin korkin alapuolella olevat katkaisijan koskettimet. Ajan myötä sinne muodostuu oksidikerros, joka heikentää johtavuutta: Sytytysjännite pienenee ja pienenee

Sytytysjärjestelmän vioille ja syttymishäiriöille voi olla monia syitä vaurioituneen jakotukin lisäksi, kuten viallinen sytytyskaapeli (esimerkiksi martin pureman aiheuttama), liian vanha jakotukin sormi tai kulunut sytytystulppa. Jos vika on jakotukissa, se näkyy usein jo silmämääräisesti halkeamien tai hauraan pinnan kautta. Kosteus korkin alla on myös merkki vuodoista. Toinen tärkeä osoitus siitä, että jakotukin korkki aiheuttaa syttymishäiriön, on se, että se vaikuttaa kaikkiin sylintereihin. Jos vika on sytytyskaapelissa tai sytytystulpassa, se vaikuttaa yleensä vain yhteen sylinteriin.

Jakajan korkin vaihtaminen

Jakotukkien vaihtaminen on yleensä melko yksinkertaista. Irrota ensin akku ja sitten sytytyskaapelit. On tärkeää muistaa järjestely. Sitten sytytysvirran jakajan korkki - joka on yleensä kiinni tai kiinnitetty ruuveilla - irrotetaan. Uusi korkki laitetaan ja kiinnitetään, sytytyskaapelit kytketään oikeassa järjestyksessä. Useimmissa tapauksissa on järkevää vaihtaa jakotukin ja tiivisteen lisäksi myös jakotukin sormi (jota kutsutaan myös jakotukin roottoriksi). Tämä mekaaninen komponentti on asennettu jakajan akselille ja se ohjaa sytytysimpulsseja, jotka välittyvät sytytyskaapeleihin ja sylintereihin jakajan korkissa olevien koskettimien kautta.

Kun vaihdat jakotukkia, kannattaa samalla tarkistaa sytytystulpat ja sytytyskaapelit. Myös Hall-anturin tiiviste on syytä tarkistaa, sillä siellä on yleisempiä vuotoja, jotka voivat aiheuttaa lisäongelmia ajoneuvon sytytyksessä.

Osta sytytysvirran jakajan korkit Motointegrator-verkkokaupasta

Tarjoamme asiakkaillemme Audista Volkswageniin huippuvalmistajien sytytysvirranjakajan korkit edulliseen hintaan. Valitse ajoneuvosi malli ja löydä oikeat tuotteet nopeasti ja helposti. Jos sinulla on kysyttävää tuotetta valitessasi, asiantunteva asiakaspalvelumme odottaa tiedusteluasi. Motointegrator-verkkokaupastamme löydät sytytysvirranjakajan korkit tunnetuilta valmistajilta, kuten Beru, Bosch tai CORTECO, kaikkiin ajoneuvomalleihin