-4% autojen varaosista

Vilkkuvat valot – KUORMA-AUTOT

(löytyi 631 tulosta)

Tieliikennelupamääräyksissä merkkivaloa kutsutaan myös suuntavilkuksi. Lyhyesti sanottuna: se on puhekielinen indikaattori. Se ei ole ainoastaan pakollinen, vaan myös turvallisuuden kannalta olennainen. Kaikki, jotka ajavat viallisen merkkivalon kanssa, ovat vaarassa saada sakkoja ja ongelmia pääkatsastuksessa.

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Vilkkuvat valot.

Kaikki valmistajat

Motointegratorilta voit tilata kaikkien suosittujen ajoneuvomallien merkkivalot verkossa hetkessä. Käytä suodatustoimintoa oikean varaosan löytämiseen ja luota salamannopeaan toimitukseen.

Mikä on merkkivalo?

Merkkivalo tunnetaan puhekielessä ilmaisimena. Se koostuu valonlähteestä (useimmat vilkut ovat LED-valoja) ja muovisesta suojuksesta, joka on yleensä kullanvärinen. Monissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa merkkivalo on integroitu ajoneuvon muiden ajovalojen ja valaisimien kanssa samaan yksikköön.

Merkkivaloa käytetään osoittamaan aiottua suunnanmuutosta. Tämä merkkivalo on pakollinen esimerkiksi käännyttäessä, mutta myös kaistaa vaihdettaessa tai esteitä kiertäessä. Se aktivoidaan merkkivalovivulla.

Nykyään suuntavilkut ohjataan pääasiassa elektronisesti. Ajoneuvovalmistajat ovat integroineet erilaisia toimintoja. Esimerkiksi autonkuljettajat voivat nykyään täyttää lakisääteisen merkkivalon aktivoinnin aktivoimalla merkkivalovivun kerran.

Ajoneuvon kuljettajalle ilmoitetaan akustisilla ja optisilla signaaleilla, että merkkivalo on parhaillaan toiminnassa.

Merkkivalo on määrätty

§ Saksan tieliikennelupamääräysten (StVZO) 54 §:ssä säädetään merkkivalaisimesta ajoneuvon osana. Aktivoituessaan siinä osoitettujen suuntavalaisimien on vilkuttava 60-120 pulssia minuutissa samassa vaiheessa. Lainsäätäjä säätää myös, että merkkivalot on asennettava siten, että kaikki tienkäyttäjät voivat selvästi havaita niiden ilmaiseman aikomuksen muuttaa suuntaa.

StVZO:ssa annetaan lisätietoja. Esimerkiksi takavalaisimia ei saa kiinnittää ajoneuvon liikkuviin osiin. Henkilöautoissa on oltava edessä ja takana pareittain asennetut merkkivalot. Etupuolella suuntavilkut ovat mahdollisia myös molempien pitkittäissivujen etuosassa. Käytännössä monissa ajoneuvomalleissa on nykyään integroitu ylimääräisiä merkkivaloja ulkopeileihin.

Joka unohtaa ilmoittaa, joutuu maksamaan sakkoa. Erityisesti kuljettajien, joilla on viallinen merkkivalo, on oletettava, että he eivät läpäise seuraavaa yleistarkastusta. Jos indikaattori ei toimi, on siis toimittava nopeasti.

Kaikki, jotka ajavat pidempään viallisen merkkivalon kanssa, ovat vaarassa saada sakkoja ja katsastuskatsastuksen. Onnettomuuden sattuessa syyllisyyden osuus voi myös siirtyä merkittävästi, jos muita tienkäyttäjiä ei ole varoitettu ilmaisinjärjestelmällä ennen suunnanmuutosta.

Merkkivaloa käytetään myös osana varoitusvaloja. Tällöin kaikki ajoneuvon neljä valoa vilkkuvat tasaisesti. Tässä tapauksessa lakisääteistä vilkkumistaajuutta, joka on 60-120 merkkiä minuutissa, ei tarvitse noudattaa.

Ilmaisin ei toimi: Nämä oireet viittaavat tähän

Ilmaisimen toimivuus voidaan määrittää yhdellä vilkaisulla. Jos suuntavilkku ei syty, siinä on vika. Sama pätee, jos vilkkuvalo palaa jatkuvasti tai liian nopeasti tai liian hitaasti.

Vika on myös siinä, että vilkkua ei voi käyttää tavalliseen tapaan ohjauspyörässä olevalla vivulla. Joskus esimerkiksi indikaattorivipu napsahtaa toistuvasti itsestään takaisin alkuperäiseen asentoonsa ja pysäyttää siten indikaattoriprosessin. Tyypillisesti kuljettajille ilmoitetaan valaistusjärjestelmästä varoitusvalolla.

Merkkivalovikojen syyt

Merkkivalo on jossain määrin kuluva osa, koska valon elementin käyttöikä on rajallinen. Tietyn käyttötuntien tai käyttöjaksojen määrän jälkeen se lakkaa toimimasta.

Toinen mahdollinen syy auton merkkivalon vikaantumiseen on ulkopuolelta tuleva mekaaninen isku - esimerkiksi onnettomuuden tai epäonnistuneen pysäköintitoimenpiteen seurauksena.

Jos merkkivalo on viallinen, seuraava vaihe on syyn tutkiminen. Parhaimmassa tapauksessa vain merkkivalolamppu (yleensä LED-lamppu) on viallinen. On kuitenkin muitakin syitä:

  • Vika ilmaisimen vivussa
  • Vika kaapeleissa
  • Ongelma sulakkeessa (ylijännite)
  • Ohjauspylväsmoduulin viat

Merkkivaloa ei voi suojata kovin monella tavalla - onnettomuuksien välttämisen lisäksi. Laadukkaiden polttimoiden ostaminen ja auton sähköjärjestelmän säännöllinen huolto voivat myös auttaa autoa kestämään pidempään.

Vahingon korjauskustannukset riippuvat suurelta osin vahingon syystä.

Kääntymisvalojen korjaaminen tai vaihtaminen: Menettely ja kustannukset

kustannukset ovat kohtuulliset, jos vain merkkivalolamppu on viallinen. Sen lisäksi, että varaosat maksavat rahaa, niiden vaihtaminen korjaamolla maksaa vain noin 15-20 euroa, koska siihen kuluu vain vähän aikaa. Tämä suotuisa skenaario on erityisen todennäköinen, jos indikaattorin linkitystaajuus on erityisen suuri.

Merkkivalo on suhteellisen helppo asentaa itse. Kun kansi on irrotettu, viallinen valoelementti poistetaan ja korvaava osa ruuvataan paikalleen. Yksityiskohtaisen menettelyn pitäisi löytyä auton käyttöoppaasta.

Se tulee huomattavasti kalliimmaksi, jos merkkivalo on upotettu suurempaan LED-ajovaloyksikköön ja koko LED-ajovalo on vaihdettava. Tällöin kustannukset voivat olla moninkertaiset - jopa noin 2500 euroa.

Tilaa merkkivalot helposti verkossa Motointegratorilta

Onko merkkivalosi viallinen? Tilaa vaihto helposti Motointegratorilta! Verkkokaupastamme voit helposti tilata autojen, kuorma-autojen ja moottoripyörien merkkivalot verkossa. Pääset käsiksi laajaan valikoimaan sopivia osia kaikille merkeille ja valmistajille, ja saat ajoneuvoosi sopivat varaosat näkyviin hetkessä.

Motointegrator on palkittu verkkokauppa johon voit luottaa. Asiakkaana nautit maksimaalisesta turvallisuudesta, nopeasta toimituksesta 2-4 arkipäivän kuluessa ja erinomaisesta asiakaspalvelusta.

Functie en taak van de richtingaanwijzer

Het is bijna niet meer te geloven. Maar in de jaren vijftig was er nog knipperlicht in plaats van een richtingaanwijzer. Tegenwoordig zijn richtingaanwijzers verplicht op alle voertuigen. In onze online auto-onderdelenwinkel vindt u een grote selectie aan richtingaanwijzers, knipperlichten en knipperlichtrelais in hoogwaardig design tegen de bekende lage prijzen.

De term "knipperen" maakt duidelijk dat het licht aan en uit moet. In de jaren vijftig begon Bosch met de grootschalige productie van richtingaanwijzertechnologie. Tot dan waren zogenaamde knipoogjes nog toegestaan. In de jaren zestig werden alarmknipperlichten verplicht voor auto's. Ook al lijkt het knipperen tussen een klassieke auto en een splinternieuwe auto niet of nauwelijks te verschillen, de gebruikte technologieën zijn twee verschillende werelden.

Het richtingaanwijzer relais

De indicatoren worden in eerste instantie geschakeld via een bimetaal. Later, in de jaren zestig, werd de "aan / uit" -schakelaar voornamelijk gemaakt met behulp van een hete draad die in het relais was ingebouwd, die als weerstand dient en het elektrische circuit schakelt door deze op te warmen. Er waren ook pneumatische systemen. Tegenwoordig, en veel chauffeurs weten dat niet eens, heeft het relais al lang zijn doel gediend. In plaats van de aansturing via het knipperlichtrelais vindt de elektronische aansturing bijvoorbeeld plaats via CAN-bussystemen. Het typische geklik van het knipperlichtrelais wordt gegenereerd door een luidspreker.

Waarom maakt het klipperlicht geluid?

Aangenomen mag worden dat het geluid van het knipperlicht, het typische geklak, aanvankelijk te wijten was aan technische redenen. Maar al snel bleek dat het geklik naar de bestuurder heel goed signaleert dat het richtingaanwijzersysteem of waarschuwingssysteem werkt (vooral overdag ziet de bestuurder niet of de richtingaanwijzers daadwerkelijk knipperen). Door de elektrische spanning die het gevolg is van een defecte controlelamp, knippert de richtingaanwijzer, zoals het apparaat in het wegenverkeersreglement wordt genoemd, sneller. Deze geeft dan direct aan de chauffeur aan dat er een defect is of dat een gloeilamp defect moet zijn en hij deze kan vervangen. Bij moderne voertuigen wordt aangegeven welk licht niet knippert.

Dit snelle knipperen kan ook worden veroorzaakt door een LED-lampje. Dit komt doordat de spanning die nodig is voor een led-lichtbron aanzienlijk lager is dan de spanning die nodig is voor een gloeilamp. Het systeem knippert dus snel of, in het geval van een lichtregelsysteem zoals onder de CAN-bus, kan het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Daarom is het bij het gebruik van LED-lichtinzetstukken noodzakelijk om te controleren of ze bus-compatibel zijn of dat er een overeenkomstige weerstand voor het knipperlicht moet worden aangesloten om een ​​hogere spanningsbehoefte te veroorzaken. Daarnaast is het essentieel om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, aangezien het kan zijn dat LED-lampen of -lichten niet zijn toegestaan ​​en aan bepaalde eisen moeten voldoen voor bepaalde voertuigen.

Hoe snel kan het knipperlicht knipperen?

Het knipperen is het resultaat van verschillende definities. De lichte fase moet minimaal 30 tot 80 procent van de tijd van de donkere fase zijn. Tegelijkertijd moet het knipperlicht uiterlijk na één of 1,5 seconde gaan branden. Dit resulteert in de gemiddelde knipperlichtduur bij het knipperen. Het snellere knipperen duidt vooral op een defect door het reeds genoemde klikken.

Waar moet rekening mee worden gehouden bij het veranderen van de indicator?

Als de knipperlamp wordt vervangen, moet deze beschikken over de voorgeschreven technische gegevens (spanning en watt). Deze gegevens zijn te vinden in de gebruiksaanwijzing van het voertuig. Het probleem met standaard led-knipperlichten is dat bij veel voertuigen het gehele achterlicht vervangen moet worden. Dit wordt echter gecompenseerd door het feit dat leds een aanzienlijk langere levensduur hebben. Terwijl de levensduur van gloeilampen aanzienlijk wordt verkort door ze in en uit te schakelen, speelt het in- en uitschakelen bij LED-lampen geen rol.

Korte uitweiding: bij LED-lichtbronnen die vervangen moeten worden door spaarlampen is vaak het argument een vergelijkbare levensduur, die in een zinvolle relatie staat met de prijs. Er wordt echter geen rekening mee gehouden dat de spaarlamp, net als de gloeilamp, bij in- en uitschakelen aanzienlijk zijn levensduur verliest, maar de led-lichtbron niet. Daarom kan de vervanging van een defecte LED-lamp worden gedaan als een gebaar van goede wil. Belangrijk is welke informatie de voertuigfabrikant heeft gegeven over de bedrijfstijd (voor huishoudelijke leds is dit nu meer dan 50.000 bedrijfsuren).

Regelgeving voor de kleur van het knipperlicht

Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de kleur. In Nederland moet het knipperlicht van voren ambergeel of wit oplichten en van achteren ambergeel of rood.

Anders rekening houden met knipperlichten?

Bij het trekken van een aanhanger moet er een extra controlelampje op het dashboard zitten voor de aanhangerindicatoren. Deze functie is al voorgeprogrammeerd in moderne voertuigen. De functie is al geactiveerd of moet worden geactiveerd door een geautoriseerde werkplaats. Bij oudere voertuigen moet mogelijk ook het knipperlichtrelais worden geïnstalleerd.

In Nederland zijn knipperlichten functioneel beperkt tot knipperende alarmknipperlichten. Het reeds genoemde rem- of achterlicht, dat knippert, evenals het parkeerlicht via de richtingaanwijzer (zelfde gloeilamp), dat ook in Azië gebruikelijk is, is niet toegestaan. Alle voorgeschreven keurmerken op de richtingaanwijzers moeten aanwezig zijn.

Knipperlichten, knipperlichtrelais, led-achterlichten, gloeilampen en leds goedkoop en met hoge kwaliteit online bestellen

Vanzelfsprekend heeft elk door ons aangeboden knipperlicht het voorgeschreven keurmerk. In onze online winkel met reserveonderdelen kunt u richtingaanwijzers en alle benodigde accessoires zoals LED-lampen, richtingaanwijzerrelais, gloeilampen enz. van bekende fabrikanten in hoge kwaliteit bestellen tegen onze gebruikelijke lage prijzen. Zodra het bestelproces succesvol is afgerond, worden de artikelen direct verzonden.