- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Vetotapit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 40 tulosta)
Vetotappi ei ehkä ole kaikille tuttu, mutta se hoitaa äärimmäisen tärkeää tehtävää. Kuorma-autoissa se on toinen kahdesta ratkaisevasta osasta perävaunun ja vetoauton välisessä yhteydessä. Siksi se kantaa päivittäin useita tonneja painoa. Siksi on selvää, että tämä osa - niin kestävä kuin se onkin - on aika ajoin vaihdettava. Jos siis tarvitset uuden vetotapin, löydät oikean varaosan suoraan Motointegratorin verkkokaupastamme.
Valmistaja: | CARGOPARTS |
Valmistajan numero: | CARGO-ZK015 |
Valmistaja: | JOST |
Valmistajan numero: | KZE 0912-06 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | JOST |
Valmistajan numero: | KZE 1016-06 |
Valmistaja: | JOST |
Valmistajan numero: | KZE 1416-03 |
Mikä on kingpin?
Vetotappi - tai kingpin- voi täyttää erilaisia tehtäviä. Määritelmän mukaan se on kahden komponentin välinen liitos, joka voi liikkua useissa eri tilasuunnissa. Siksi sitä käytetään paikoissa, joissa kaksi osaa on liitettävä toisiinsa siten, että liitos voi liikkua useisiin suuntiin ja pysyä silti tukevasti yhdessä. Tämä antaa vetotapille useita käyttöalueita. Tällaisia ovat esimerkiksi nivellinjat, joita käytetään suurissa pyöräkuormaajissa, tai telin ja junavaunujen rungon välinen liitos. Vetotappeja käytetään jopa tuuliturbiinissa pitämään turbiinin päätä paikallaan. Tunnetuin sovellus on kuitenkin kuorma-autojen tai tarkemmin sanottuna nivelkuorma-autojen maailmassa.
Vetotapin rooli kuorma-autossa
Vetotappi on ratkaiseva linkki puoliperävaunun ja vetoauton välillä. Vetotappi on kiinnitetty tiukasti puoliperävaunun alapuolelle. Sen vastakappale on vetoauton takaosassa oleva vetopöytäkytkin. Se avataan tai suljetaan vivulla. Nämä kaksi osaa pitävät lopulta tehokkaan vetoauton ja suuren perävaunun yhdessä. Perävaunun kiinnittämiseksi vetoauto pumpataan ensin alas, ajetaan puoliperävaunun alle ja pumpataan uudelleen ylös. Tämän jälkeen perävaunu asetetaan vetoauton päälle, ja vetotappi pitää sen paikallaan, ja lopuksi sitä vedetään eteenpäin. Tämä selittää myös termin "puoliperävaunu". Tämän vuorovaikutuksen ansiosta kytkentä voidaan kääntää ja kallistaa vasemmalle ja oikealle, ylös ja alas tai jopa (hieman) vinoon sen mukaan, miten vetoauto kulkee suhteessa puoliperävaunuun.
Kuorma-autojen vetotappien koot ja muodot
Kun otetaan huomioon, miten suuri rooli vetotapilla on tässä koko vuorovaikutuksessa, se on yllättävän pieni. Standardista riippuen tärkeän vetotapin halkaisija on vain 2,0 tai 3,5 tuumaa eli 5,08 tai 8,89 cm. Samoin on selvää, millaisia muotoja vetotapit ovat. Niitä on kolme: kartiomaisella asennuslaipalla varustetut, levynmuotoisella asennuslaipalla varustetut ja ilman laippaa olevat. Kartiomaisessa versiossa erillinen vetotappi työnnetään alhaalta sisään ja kiinnitetään paikalleen ylhäältä ruuvimutterilla. Levynmuotoisella laipalla varustettu vetotappi on jo valmiiksi kiinnitetty perävaunuun yhtenä kappaleena pyöreän levyn kanssa, ja se ruuvataan suoraan kiinnityslaippaan. Kolmannessa vaihtoehdossa asennuslaippa jätetään pois. Tässä tapauksessa vetotappi on pultattu suoraan perävaunun levyyn sen pyöreän levyn avulla.
Mitä ongelmia tai vaurioita voi esiintyä tapin ja kytkimen ympärillä?
Vetotappi on suunniteltu valtavia kuormia varten. Se toimii ratkaisevana linkkinä tonnien painavan vetoauton ja sen lukemattomien hevosvoimien sekä yhtä monta tonnia painavan perävaunun välillä. Näin ollen se kestää paljon, mutta ei ikuisesti. Ajan mittaan kuluminen vaikuttaa asiaan. Tätä varten on olemassa kiinteät kulumisrajat. Ne tarkistetaan kulumisrajamittareiden avulla. Kuluminen vaikuttaa yhtä lailla sekä vetotapin että vetopöytään. Oikealla mittarilla molemmat osat voidaan tarkastaa ammattimaisesti. Kun vastaavat rajat on saavutettu, on aika vaihtaa vetotappi. Jotta varmistetaan, että kaikki osat ovat jälleen samassa kulumisasteessa, on suositeltavaa, että myös pultit vaihdetaan suoraan ja kokonaan. Vaikka voi käydä niin, että vetotappi repeää tai katkeaa kokonaan, tämä tapahtuu vain harvoin ja erityisen raskaiden kuormitusten jälkeen. Tämä tapahtuu yleensä silloin, kun liitoksen liikerajat on selvästi ylitetty.
Lisävarusteet kuorma-autojen vetotappeja varten
Niinkin massiiviselle ja vankalle nykyaikaiselle laitteelle kuin vetotapeille ei ole juuri lainkaan huolto- tai lisäosia. Se saa voiteluaineensa yleensä vetopöydän kautta. Mielenkiintoisin lisävaruste on varkaudenestolaite. Kuninkaantappiin on saatavana erityinen lukko, jolla varmistetaan, ettei kukaan voi yksinkertaisesti viedä pysäköityä perävaunua vetoautolla. Se kiinnitetään siihen ja se voidaan lukita omalla avaimella. Lukon avulla tappi ei sovi mihinkään kytkimeen, joten perävaunun pitäisi olla onnistuneesti suojattu varkauksia vastaan.
Vetotappien ostaminen kuorma-autoihin verkosta
Sanonta "Pieni mutta vahva!" on harvoin niin totta kuin kingpinin kohdalla. Kun kyseessä on suuri ajoneuvo, kuten nivelrekka, on joskus vaikea uskoa, että kaikkea pitää koossa niinkin pieni tappi. Päivä toisensa jälkeen, kilometri kilometrin jälkeen, se kantaa valtavan kuorman. Jotta voimme kuitenkin aina luottaa siihen, meidän on pidettävä silmällä kulumista. Jos se kasvaa liian suureksi, on aika vaihtaa se. Löydät uuden, sopivan akselitapin palkitusta verkkokaupastamme sellaisilta valmistajilta kuin JOST, GF+, FEBI BILSTEIN tai S-TR.