- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Vetoakselit / kruunupyörät – KUORMA-AUTOT
(löytyi 183 tulosta)
Kuorma-auton vetoakseli on yksi tärkeimmistä auton osista. Tämä johtuu siitä, että akseliakselit siirtävät vääntömomentin moottorista vaihteiston kautta pyörille. Tämä on ainoa tapa saada kuorma-autosi liikkeelle. Karkeasti selitettynä tämä auton osa on pyörivä tanko, jonka päihin on kiinnitetty nivelet. Tämän vuoksi kuorma-auton vetoakselia kutsutaan usein "kardaaniakseliksi". Tarkemmin tarkasteltuna vetoakselin rakenne on paljon monimutkaisempi. Akseliakselin on täytettävä useita tehtäviä samanaikaisesti.
Valmistaja: | C.E.I |
Valmistajan numero: | 298.060 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 30170298 |
Valmistaja: | C.E.I |
Valmistajan numero: | 194.502 |
Valmistaja: | ZF |
Valmistajan numero: | 4460205128ZF |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 30171003 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60172064 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60171782 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60172204 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60172205 |
Valmistaja: | C.E.I |
Valmistajan numero: | 294.438 |
Valmistaja: | C.E.I |
Valmistajan numero: | 294624 |
Valmistaja: | C.E.I |
Valmistajan numero: | 294021 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60319MASIERO |
Selvitä nyt, mitä ne ovat, miten voit tunnistaa kuorma-autojen vialliset vetoakselit ja kuinka kalliita korjaukset ovat.
Kuorma-auton vetoakseli: rakenne ja toiminta
Mekaniikassa vetoakseli on pitkä, pyörivä koneen osa, joka välittää pyörimisliikkeen. Kuorma-autossasi jopa kuusi vetoakselia varmistaa, että moottorin teho välittyy pyörän navoille pyörimisliikkeenä vaihteiston tai tasauspyörästön kautta.
Tarina ei kuitenkaan pääty tähän. Voiman tasaisen siirtämisen lisäksi vetoakselin on myös kompensoitava sekä ohjauksen että pyörien jousiliikkeet. Lopuksi pyörät tarvitsevat tietyn määrän liikkumatilaa. Tässä kohtaa akselin akselin nivelet tulevat kuvaan mukaan. Pyörän puoleinen nivel mahdollistaa ohjausliikkeen. Voimansiirron puolella oleva nivel kompensoi jousen liikkeen. Vetoakselin nivelet suojataan lialta akselitiivisteellä, joka ympäröi niitä. Saapas on valmistettu muovista tai kumista. Ne on myös täytetty erityisellä pitkäaikaisella rasvalla liitosten voitelun varmistamiseksi.
Vihje: Jos haluat syventyä vielä syvällisemmin siihen, miten vetoakseli toimii ja miten se on rakennettu, suosittelemme Motointegrator-blogia.
Kuorma-auton viallisen vetoakselin merkit
Akseliakselin vaurioitumiseen voi johtaa muutama tekijä. Lähinnä nivelet osoittavat ajan myötä kulumisen merkkejä. Vetoakselien vaurioitumisen syyt ovat pääasiassa:
- Normaali kuluminen
- Vaurioituneet kaulukset
- Huonolaatuinen rasva
- Virheet tai huolimattomuus asennuksen ja irrotuksen aikana
Kuorma-auton vetoakselin rikkoutuminen näkyy erilaisina oireina. Selkeimpiä merkkejä ovat hiominen, kolina tai säröäänet ajon aikana. Nämä äänet voimistuvat erityisesti kaarreajossa, kiihdytettäessä tai kun jousitus puristuu tai purkautuu. Lisäksi ohjauspyörän tärinä kaarreajossa viittaa vialliseen vetoakseliin. Jos akseliakseli alkaa vinkua, on korkea aika käydä kuorma-autokorjaamossa. Vaihteistoöljyn vuotaminen voi olla merkki vetoakselin laipan rikkoutumisesta.
Tärkeää: Jos kuorma-autossa on pienikin epäilys vetoakselin rikkoutumisesta, aja mahdollisimman pian korjaamolle. Jos jätät merkit huomiotta ja jatkat ajamista, et vain hyväksy erittäin korkeita korjauskustannuksia. Paljon tärkeämpää on kuorma-auton ajoturvallisuuden ja hallinnan heikkeneminen.
Kuorma-auton vetoakselin korjaus
Kuorma-auton korjauskustannuksia ei voi verrata tavallisen henkilöauton korjauskustannuksiin. Ne ovat huomattavasti korkeammat. Tämä pätee myös silloin, kun kuorma-autosi vetoakseli korjataan tai vaihdetaan. Menettely muuttuu kuitenkin hyvin vähän. Ensin määritetään, mitkä vetoakselin osat ovat rikki. Parhaassa tapauksessa vetoakselin eri varaosat voidaan vaihtaa. Näitä ovat liitokset, laippa ja muhvit. Jos itse akseli on vaurioitunut (vääntynyt tai murtunut), et voi välttää täydellistä vaihtoa.
Trukin vetoakselin korjaamiseksi ajoneuvo on ajettava korjaamon kuilun yli tai nostolavalle. Sitten pyörät ja jousitusnivelet puretaan. Vasta sen jälkeen vetoakseli voidaan irrottaa vaihteistosta ja ohjaustangosta. Ajoneuvon mallista riippuen voi olla tarpeen irrottaa myös taka-akseli. Ruostuneet ruuvit tai ruuvit, joihin on vaikea päästä käsiksi, lisäävät työmäärää.
Kun uusi tai korjattu vetoakseli on asennettu, pyörän suuntaus suoritetaan.
Viallisen kuorma-auton vetoakselin korjauskustannukset
Kuorma-auton korjaaminen vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin henkilöauton korjaaminen. Tämä tarkoittaa, että myös työvoimakustannukset ovat korkeammat. Tämän erän osuus riippuu alueesta ja kuorma-autokorjaamosta.
Kuorma-auton vetoakselin korjauksen materiaalikustannukset ovat myös huomattavat ja nousevat selvästi kolminumeroisiin lukuihin. Jopa vetoakselin hinta ilman lisävarusteita vaihtelee valmistajasta ja kuorma-autotyypistä riippuen 250 eurosta yli 600 euroon. Samanlainen hintaluokka pätee myös käyttölaippaan sekä jakoakseliin ja tasauspyörästöön tai rengas- ja viistehammaspyöräsarjaan. Muut kuorma-auton vetoakselin korjaukseen tarvittavat varaosat ovat halvempia, mutta myös kalliimpia.
Kuorma-autojen vetoakselien varaosien tilaaminen verkossa
Jos haluat painaa vetoakselin korjauskustannuksia hieman alaspäin, kannattaa tutustua Motointegratorin verkkokauppaan. Tarjoamme reilusti yli 5miljoonaa autonosaakuorma-autoihin ja henkilöautoihin erittäin edulliseen hintaan. Niiden joukossa on luonnollisesti myös korkealaatuisia vetoakselien varaosia. Motointegratorin avulla et pelkästään säästä rahaa. Saat myös ilmaisen toimituksen tietyn tilausarvon ylittävältä osalta. Saat kuorma-auton vetoakselien varaosat 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua.