- Pusty
Vetoakselit ja -nivelet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1232 tulosta)
Vetoakselien tehtävänä on siirtää moottorin vääntömomentti tasauspyörästöstä tai vaihteistosta pyörille. Ilman vetoakseleita kukaan ei voisi laittaa autoa liikkeelle. Ne tarttuvat tärinään ja auttavat ohjaamaan autoa oikeaan suuntaan. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman vetoakseleita tunnetuilta valmistajilta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Vetoakselit ja -nivelet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on vetoakselien tehtävä?
Vetoakselit ovat nykyaikaisten autojen osia. Niitä käytetään siirtämään moottorin teho tasauspyörästöstä pyöriin. Tunnistat vetoakselin, jonka päässä on palkeet ja ne muistuttavat harmonikkaa. Vetoakseleita kutsutaan myös puoliakseleiksi.
Tämän tehtävän lisäksi vetoakselien on myös kompensoitava kaikki pituus- ja kulmamuutokset. Tällä tarkoitetaan muutoksia, jotka johtuvat ohjausliikkeistä tai jousituksen sisään- tai ulosjousitusliikkeistä. Vetoakselien tehtävänä on varmistaa, että nivelten välillä on aina täydellinen synkronointi. Etuvetoisen henkilöauton vetoakseli koostuu useista osista:
- pyörän puolella oleva kiinteä nivel
- vakionopeusnivel vaihteiston puolella
- yhdysakseli
- lukkiutumisenestojärjestelmän rengas
- tärinänvaimennin
Takavetoisen henkilöauton vetoakseleita kutsutaan kardaaniakseleiksi.
Vetoakselit kuuluvat auton raskaimmin kuormitettuihin osiin. Ajoneuvon ollessa liikkeessä vetoakselin nivelet ja palkeet altistuvat voimakkaille lämpötilavaihteluille, ja niiden on kestettävä lämpötiloja -40 °C:n ja plus 120 °C:n välillä.
Missä vetoakseli sijaitsee autossa?
Vetoakseli on pyörien ja vaihteiston välinen yhteys ja se löytyy myös tältä alueelta. Se on siis osa pyörän voimansiirtoa. Rakenne on kuitenkin erilainen ja riippuu voimansiirtotyypistä. On erotettava etuveto, takaveto ja neliveto. Vetoakseli on voimansiirron joustava osa ja varmistaa, että ajoneuvoa voidaan liikuttaa.
Onko jokaisessa ajoneuvossa vetoakseli?
Jokaisessa moottorilla varustetussa ajoneuvossa on yleensä vähintään kaksi vetoakselia. Ilman vetoakseleita moottorin tuottamaa voimaa ei voida siirtää pyörille. Ajoneuvoa ei voisi liikuttaa ilman vetoakselia.
Vetoakselien tyypit
Pääsääntöisesti on erotettava toisistaan kaksi vetoakselityyppiä:
- Liikuteltava vetoakseli
- Jäykkä vetoakseli
Yleisesti ottaen nämä kaksi vetoakselityyppiä on erotettava toisistaan. Liikkuvaan vetoakseliin asennetaan ylimääräisiä niveliä, toisin kuin jäykkään vetoakseliin. Näin kompensoidaan suunnitteluun liittyviä eroja. Tämäntyyppistä vetoakselia kutsutaan myös kardaaniakseliksi. Nämä vetoakselit asennetaan aina etupyöriin.
Viallisen vetoakselin vaihto
Useimmissa tapauksissa vetoakselivian syynä on aina vuotava kumiholkki. Nämä vetoakselin nivelissä sijaitsevat kumiholkit kuuluvat vetoakselin kulumiselle alttiimpiin osiin. Holkit voivat haurastua sääolosuhteiden vaikutuksesta, minkä vuoksi lika pääsee tunkeutumaan nivelten sisäpuolelle. Vesi voi tunkeutua holkkien sisäpuolelle. Rasva puolestaan vuotaa ulos holkeista ja varmistaa siten, että vetoakseli ei ole enää riittävästi voideltu. Erityisesti tunkeutuva hiekka sekoittuu rasvaan ja kehittyy eräänlaiseksi hankaavaksi tahnaksi. Ennemmin tai myöhemmin vetoakselin nivel tuhoutuu. Viallisen kumiholkin lisäksi on muitakin syitä, jotka voivat johtaa vetoakselin vikaantumiseen:
- kuluminen
- vetoakselin virheellinen asennus
- vetoakselin virheellinen irrottaminen
- halvan ja huonolaatuisen rasvan käyttö
Viallinen vetoakseli voidaan havaita melko nopeasti. Jos kuulet hiomista tai jopa säröääniä kaarteissa, auton ollessa pysähdyksissä tai kiihdytettäessä, vetoakseli on syytä tarkastuttaa. Tätä ei kannata lykätä pitkään, vaan tehdä se heti. Tarkasta vetoakseli joko korjaamolla mahdollisen vian varalta tai tee tarkistus itse. Se on kuitenkin ehdottomasti tehtävä, sillä viallinen vetoakseli aiheuttaa vaaran.
Tunnetut vetoakselien valmistajat
Motointegrator tarjoaa sinulle yli viiden miljoonan varaosan ja tarvikkeen valikoiman. Vetoakselit kuuluvat luonnollisesti myös tähän valikoimaan. Tätä varaosaa valmistavat muun muassa nämä suositut valmistajat:
- SKF
- SPIDAN
- PIONT GEAR
- MEYLE
- SNR
Osta vetoakselit Motointegratorilta
Tarvitsetko autoosi uuden vetoakselin? Olet tullut oikeaan paikkaan. Täällä sinulla on useita vaihtoehtoja oikean vetoakselin etsimiseen. Hakutoiminnon avulla löydät nopeasti oikean varaosan ja voit rajata tuloksia. Meiltä löydät vetoakselit lähes kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin ja voit luottaa positiivisiin asiakasarvosteluihin.