- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Vetoakselin tiivisteet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 40 tulosta)
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 15285 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 046.094 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 12010684B |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 01519 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 100 086 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 12015557B |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 15263 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 103 394 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 01036434B |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 49358722 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 01033861B |
Miten vetoakselin tiiviste voidaan vaihtaa?
Ennen kuin vetoakselin tiiviste voidaan vaihtaa, vetoakseli on irrotettava, minkä vaikeusaste voi vaihdella ajoneuvotyypin mukaan. Vaihteistoöljy on ensin tyhjennettävä. Suosittelemme, että vanhaa vaihteistoöljyä ei käytetä uudelleen, vaan vaihdetaan vaihteistoöljy. Nykyaikaiset automaattivaihteistot ovat erityisen herkkiä vaihteistoöljyn likaantumiselle. Uutta vaihteistoöljyä ja uusia vetoakselin tiivisteitä on saatavana Motointegratorin verkkokaupasta lyhyen toimitusajan jälkeen.
Vetoakselin purkaminen
Vetoakselin irrottaminen vaihtelee ajoneuvotyypistä riippuen, ja joissakin tapauksissa on käytettävä erikoistyökaluja (esim. ulosvetäjiä). Käytettävissä on myös oltava nostolava. Monissa ajoneuvotyypeissä on yleensä edettävä seuraavassa järjestyksessä:
- Nosta ajoneuvo ylös nostolavalla.
- Valuta vaihteistoöljy ja kerää se sopivaan astiaan.
- Irrota pyörä.
- Lösen Sie die Sicherungsschraube.
- Irrota pallonivel.
- Löysää myös raidetangon päätä.
- Irrota vakaajan lenkki ylemmästä kiinnikkeestä.
- Irrota pallonivel etummaisesta alemmasta tukivarresta.
- Voit nyt vetää vetoakselin irti (saatat tarvita ulosvetäjää). Mikään ei saa juuttua ulosvedettäessä.
- Vedä vanha vetoakselin tiiviste pihdeillä tai koukulla ulos vaihteistosta.
- Ennen uuden vetoakselin tiivisteen asentamista vaihteiston aukko on puhdistettava perusteellisesti. Mahdollinen lika voi aiheuttaa uusia vuotoja uudesta tiivisterenkaasta huolimatta.
- Voit nyt asettaa tai ajaa sisään uuden vetoakselin tiivisteen. Tiivistysrengas ei saa olla kallistettuna, vaan se on työnnettävä suoraan. Sitä ei saa lyödä sisään pistetyökalulla. Motointegrator tarjoaa sen sijaan vetoakselitiivisteelle oikean kokoisia pyöreitä vasarointivälineitä. Hätäratkaisuna voit käyttää vetoakselin tiivisteen kanssa samankokoista hylsyä.
Vetoakseli asennetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin se on poistettu. Varmista, että vetoakseli on puhdas ja vapaa rasvasta ja öljystä vaihteiston puolella. Joissakin ajoneuvoissa sinun on löysättävä raiteen säätöä, jotta voit irrottaa vetoakselin. Asennuksen jälkeen pyörän suuntaus on mitattava (pyöränsuuntaus) ja korjattava valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Vinkkejä vetoakselin tiivisteen asentamiseen
Jätä uusi vetoakselin tiiviste pakkaukseensa asennukseen asti. Kiinnitä asennuksen aikana huomiota puhtauteen, esimerkiksi käsien puhtauteen. Monet rasvaavat vetoakselin tiivisteen kokonaan, mikä on virhe. Sinun tulee asettaa vetoakseli kuivana ja suorana paikalleen, eikä vetoakselitiivisteen sisäpuolelle saa levittää rasvaa tai öljyä.
Jos lainkaan, levitä vain hyvin ohut kerros öljyä tai rasvaa vetoakselin tiivisteen ulkokehälle, jotta se mahtuu helpommin vaihteistoon. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että tämä ei ole tarpeen, koska vetoakselin tiivisteet on valmistettu siten, että ne sopivat tarkasti. Ne vain lisäävät riskiä uuden vuodon syntymiselle uuden likaantumisen vuoksi.
Jotkut valmistajat suosittelevat, että uusi vetoakselin tiiviste työnnetään tai isketään hieman syvemmälle kuin vanha tiiviste, jotta se ei jää vanhojen urien päälle. Suosittelemme, että kysyt etukäteen neuvoa valmistajalta tai valtuutetulta erikoiskorjaamolta.
Jos olet irrottanut lukitustapit tai itselukittuvat mutterit pyörän jousituksesta, älä käytä niitä uudelleen vaan vaihda ne. Motointegratorista löydät sopivia varaosia lähes kaikkiin ajoneuvon osiin.
Jos vetoakseli on purettu, on myös tarkistettava kulumisvaarassa olevat osat ja vaihdettava ne tarvittaessa. Tällaisia ovat esimerkiksi pölynsuojahylsyt ja nivelet.
Mahdollisten vetoakselivikojen tunnistaminen
Jos huomaat, että ajoneuvosi vetoakselit ovat märät tai kosteat, vuoto ei aina johdu vetoakselin tiivisteestä. Syynä voivat olla monet muut vetoakselin yläpuolella olevat kiinnitystarvikkeet, esimerkiksi vuotava venttiilikannen tiiviste tai ohjaustehostimen, jäähdytysjärjestelmän tai jarrujärjestelmän vuodot.
Jos joudut vaihtamaan viallisen vetoakselin, suosittelemme vetoakselin tiivisteen vaihtamista samalla kertaa. Vialliset vetoakselit kiinnittävät yleensä huomiota itseensä tärinällä ja äänillä, mutta tähän voi olla myös muita syitä. Pyörän liikkeiden kompensoimiseksi vetoakseleissa on nivelet, jotka voivat taipua ajan myötä. Nivelet kuitenkin kuluvat usein viallisista pölysuojahylsyistä, jotka ovat yleisin syy kulumiseen.
Tilaa vetoakselin tiivisteet verkosta edulliseen hintaan
Motointegratorin verkkokaupasta voit tilata uudet pölytiivisteet tai edulliset vetoakselin tiivisteet huippulaatuisina CORTECOlta, ELRINGiltä, PASCALilta, QUICK BRAKElta, TRW:ltä tai FEBI BILSTEINiltä. Toimitamme oikeat varaosat kotiovellesi 2-4 arkipäivän kuluessa.