- Pusty
Vetoakselin nivelet
(löytyi 2521 tulosta)
Vetonivelet ovat osa ajoneuvon vetoakselia. Tämä osa vastaa ajoneuvon moottorin tehon ohjaamisesta pyörille. Jos vetoakseli tai vain yksi vetonivel on viallinen, voi esiintyä säröääniä. Tällöin on järkevää tarkistaa nivelet ja mahdollisesti vaihtaa vialliset vetonivelet.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Vetoakselin nivelet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mihin osaan vetonivelet kuuluvat?
Vetonivelet ovat osa auton vetoakselia. Tämä komponentti kuuluu ajoneuvotekniikan alaan. Vetoakselin tehtävänä on siirtää voimaa pyörän ja vaihteiston välillä. Akseli on myös osa voimansiirtoakselia.
Vetonivelet mahdollistavat sen, että vetoakseli seuraa ohjauskulmaa sekä taipumisliikkeitä. Tästä syystä vetoakselia kutsutaan usein nivelakseliksi.
Kuinka monta vetoniveltä ajoneuvossa on?
Vetoakseli on liitetty vetoakselin niveliin. Tämä voi olla esimerkiksi etuakselissa sekä manuaali- tai automaattivaihteistossa, joka sijaitsee ajoneuvon kummallakin puolella. Kummallakin puolella on siis vetoakseli, jota moottori pyörittää. Kussakin näistä vetoakseleista on kaksi vetoniveltä - vaihteiston ulko- ja sisäpuolella.
Mistä yksittäiset vetonivelet vastaavat?
Kuten jo mainittiin, vetoniveliä käytetään useissa eri paikoissa. Niillä on siellä vastaavat tehtävät.
- Ulompi vetonivel: tämä pyöränpuoleinen vetonivel on ensisijaisesti vastuussa pyörän kääntymisestä, jotta ajosuunta voidaan muuttaa tällä tavoin. Tätä niveltä kutsutaan myös pyöränpuoleiseksi vetoniveleksi, ja koska se on kiinteä nivel, se vastaa vain kulman muuttamisesta. Sitä ei käytetä aksiaaliseen korkeuden tai pituuden muuttamiseen.
- Vaihteiston puoleinen vetonivel: tätä niveltä käytetään jälleen aksiaalisiin muutoksiin. Korkeusmuutokset johtuvat esimerkiksi iskunvaimentimien jousituksesta, joka kompensoidaan vaihteiston puoleisilla nivelillä.
Miten vetonivelet voivat vioittua?
Kun autoa ajetaan, voimansiirtoon kohdistuu valtavia kuormituksia. Vetoakselistoon kuuluvat myös vetoakseli ja siten myös vetonivelet. Ennen kaikkea:
- korkea vääntömomentti
- korkeat lämpötilat
- voimakkaat liikkeet
- kuormituksen muutos
- urheilullinen ajotyyli
on kestettävä komponenttien avulla. Pyörän puoleinen vetonivel on erityisen rasitettu. Siksi rasitusten vuoksi voi esiintyä ennenaikaista kulumista. Yleinen syy kulumiseen on, kun palkki on haljennut. Jos tämä palje on viallinen, vetonivel menettää sen sisällä olevan voitelurasvan, jolla on suojaava vaikutus. Näin niveliin pääsee ulkoisia vaikutteita, kuten hiekkaa ja kosteutta. Pitkällä aikavälillä tämä voi vaurioittaa vetoniveliä ja aiheuttaa vian.
Vialliset vetonivelet ovat kuljettajan havaittavissa
Jos vetonivelet ovat murtuneet, kuljettaja huomaa sen yleensä ensin murtuvista äänistä. Ne kuuluvat esimerkiksi ajettaessa tiukoissa mutkissa. Myös jos jousitus pitää tuntemattomia narisevia tai kolisevia ääniä, tämä voi johtua viallisista vetonivelistä. Toinen seikka ovat oudot äänet, joita esiintyy ajonopeutta nostettaessa. Ne voivat myös olla ensimmäisiä merkkejä viallisista nivelistä.
Usein tämä kulumismuoto ilmenee noin 80 000-100 000 kilometrin jälkeen, kun olet ajanut ajoneuvollasi. Ajotyylistä, kuormituksesta ja muista olosuhteista riippuen se voi kuitenkin tapahtua myös aikaisemmin tai myöhemmin. Vetonivelet voivat myös olla vaurioituneet onnettomuudessa. Tällöin on kuitenkin hyvin todennäköistä, että tarkastus on jo tehty.
Ajoneuvon tarkastaminen viallisen vetonivelen varalta
Kuljettajana sinun on tehtävä silmämääräinen tarkastus, jos mainituissa tapauksissa ilmenee ongelmia. Tämä tarkastus voidaan tehdä korjaamossa, mutta asianmukaisilla tiedoilla voit suorittaa sen ensin myös itse. Tarkasta vetoakseli ja vetonivelet ajoneuvon ollessa paikallaan. Varmista muun muassa, että ulommat kumipalkeet ovat tiukasti kiinni pidikkeissä.
Toinen vaihe on kääntää ajoneuvon pyöriä voimakkaasti oikealle ja vasemmalle ohjauspyörän avulla paikallaan ollessa. Näin voit nähdä, onko palkeisiin muodostunut halkeamia. Jos halkeamia on muodostunut, tunnistat sen kumiholkin tai vetoakselin ympärille muodostuneesta voiteluaineesta.
Jos ajoneuvossa on tällaisia merkkejä, se osoittaa, että vetonivelet on vaihdettava. Tässä tapauksessa on suositeltavaa käydä korjaamolla. Älä odota liian kauan, sillä lisävahingot voivat levitä myös vetoakseleihin vaihteistoon asti.
Osta vetoakselin nivelet verkossa Motointegratorilta
Haluaisitko vaihtaa tai teettää vetonivelet itse? Etsi sitten oikeat nivelet Motointegratorista hakutoiminnolla tai suoraan ajoneuvosi mallin kautta. Tarjoamme muun muassa Topranin ja muiden laadukkaiden valmistajien vetonivelet. Hyödy nopeasta toimituksesta ja huippulaadusta, jota voimme tarjota sinulle lähes kaikkiin automerkkeihin edulliseen hintaan.