- Pusty
Venttiilivälyksen säätölevyt – KUORMA-AUTOT
(löytyi 11 tulosta)
Venttiileitä käytetään kaasunvaihtoon kaasupulloissa. Imuventtiilit avautuvat, jotta polttoaineseos pääsee sylinteriin. Pakoventtiilit avautuvat, jotta palaneet pakokaasut pääsevät poistumaan sylinteristä. Puristustahdin (männän ylöspäin suuntautuva liike) ja tehotahdin (männän alaspäin suuntautuva liike palamisen jälkeen) aikana kaikki venttiilit suljetaan sylinterin tiivistämiseksi portteja vasten. Materiaalin laajenemiset muuttuvat myös lämpötilan muutosten vuoksi. Lisäksi moottorin ohjausyksikön voimansiirto-osien kuluminen aiheuttaa pituuden muutoksia. Jotta venttiilit selviytyisivät laajenemisista, ne tarvitsevat välyksen, niin sanotun "venttiilivälyksen". Monissa moottoreissa oikea venttiilivälys saavutetaan vaihdettavilla säätölevyillä, joita voit tilata edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Venttiilivälyksen säätölevyt.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Miksi tarkka venttiilivälys on tärkeää?
Moottorin moitteettoman toiminnan kannalta on tärkeää, että venttiilivälys on asetettu oikein tai että se on vaadittujen parametrien mukainen. Ilman venttiilivälystä johtuisi erilainen ajoitus, kun kylmä moottori lämpenee ja materiaalien lämpölaajeneminen tapahtuu. Oikea venttiilivälys varmistaa, että venttiilit eivät aukea liian aikaisin tai liian myöhään moottorin ollessa kylmä tai lämmin. Jos venttiileissä ei ole oikeaa venttiilivälystä, seuraavat viat ovat mahdollisia:
- Virtahäviö
- Lisääntynyt polttoaineen kulutus
- Kolisevat äänet
- Moottori käy epätasaisesti
Venttiilivälyksen ansiosta venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat oikeaan aikaan moottorin lämpötilasta riippumatta. Jos venttiilivälys on liian pieni tai liian suuri, se vaikuttaa sylinterin puristukseen ja pakokaasut jäävät osittain sylinteriin. Molemmat johtavat moottorin suorituskyvyn heikkenemiseen.
Oikeaan aikaan suljettu venttiili voi myös johtaa lämpöä (pakoventtiili jopa 800 °C) venttiililevyjen ja venttiilin istukoiden kautta sylinterinkanteen. Jos venttiili ei ole suljettu oikein, on olemassa vaara, että venttiililevyt ja venttiilin istukat palavat. Myös ohi virtaavat pakokaasut voivat aiheuttaa koksaantumista. Voit korjata virheellisen venttiilivälyksen helposti vaihtamalla venttiilivälyksen säätölevyt. Vastaavat venttiilivälyksen säätölevyt ovat saatavilla huippulaatuisina Motointegratorin verkkokaupasta.
Tarkista ensin venttiilivälys
Ennen kuin tilaat venttiilivälyksen säätölevyt, sinun on tarkistettava, tarvitsetko säätölevyjä ja mitä säätölevyjä. Voit myös tilata koko sarjan sopivia säätölevyjä suoraan verkosta, jotta voit milloin tahansa korjata erilaisia toleransseja venttiilivälystä säädettäessä. Yleensä imu- ja pakoventtiilien venttiilivälykset eroavat toisistaan, koska pakoventtiilit kuumenevat huomattavasti enemmän. Venttiilivälyksen säätölevyjä on saatavana 0,05 mm:n välein, joten voit asettaa minkä tahansa halutun venttiilivälyksen.
Olemassa olevan venttiilivälyksen oikeaa mittaamista varten suosittelemme tuntomittaria, jonka voit tilata Motointegratorilta edulliseen hintaan. Sen avulla voit mitata nykyisen venttiilivälyksen ja verrata sitä ajoneuvon valmistajan suosittelemiin tavoitearvoihin. Poikkeamien perusteella voidaan laskea tarvittavien venttiilivälyksen säätölevyjen paksuus.
Miten voit mitata venttiilivälyksen?
Venttiilivälyksen mittaamiseksi on poistettava venttiilikoppa sylinterikannesta. Venttiilikopan tiivistettä ei aina tarvitse vaihtaa myöhemmän kokoonpanon yhteydessä, mutta tämä on suositeltavaa erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Useimmissa moottoreissa venttiilit mitataan ja säädetään kylmänä (noudata valmistajan ohjeita).
Venttiilien on oltava täysin kiinni mittauksen aikana. Tätä varten moottori voidaan asettaa tyhjäkäyntikierroksella TDC-merkkiin (top dead centre), mikä tarkoittaa, että kyseisen sylinterin kaikki venttiilit ovat kiinni. Ilman TDC-merkintääkin venttiilin tiedetään olevan kiinni, kun kyseisen venttiilin nokka-akselin nokka osoittaa poispäin venttiilin käyttölaitteesta.
Aloita arvosta, joka vastaa venttiilivälyksen asetusarvoa. Työnnä vastaava mittatulkin terä nokan ja venttiilin käyttöelementin (tavallisesti venttiilinnostimen) väliin. Jos tämä onnistuu helposti ilman vastusta, venttiilivälys on liian suuri. Jos tämä onnistuu vain huomattavalla voimalla tai ei ollenkaan, venttiilivälys on liian pieni. Jos venttiilivälys on väärä, etsi sopiva tuntopainemittarin terä, jonka voit vetää nokan ja kauhan tapetin välistä läpi pienellä vaivalla.
Vaihda venttiilivälyksen säätölevyt
Tiedät tarvittavan eron tuntomittarin mitattujen arvojen perusteella. Venttiilivälyksen säätölevyjen vaihtamisessa on otettava huomioon asennetun säätölevyn paksuus. Säätölevyn paksuus plus mitattu ero optimaaliseen venttiilivälykseen on yhtä suuri kuin tarvittavan säätölevyn paksuus.
Voit vapauttaa venttiilinnostimeen kohdistuvan paineen pitolaitteella ja poistaa asennetun säätölevyn vetotapilla, pihdeillä tai sauvamagneetilla. Paksuus on leimattu venttiilin kireyden säätölevyyn. Tämä ei ole aina luettavissa vanhemmissa moottoreissa, ja vanhat säätölevyt voivat myös kutistua. Olet turvallisella puolella, jos käytät mikrometriruuvia määrittääksesi nykyisen paksuuden itse. Löydät taatusti sopivat työkalut verkkokaupastamme löytyvien 5 miljoonan auton varaosan ja tarvikkeen joukosta.
Laskentaesimerkki tarvittavista venttiilin kireyden säätölevyistä
Liian suuri venttiilivälys:
- Optimaalinen venttiilivälys (valmistajan ilmoittama): 0,25 mm
- Mitattu venttiilivälys: 0,35 mm
- Ero 0,10 mm
- Poistettu säätölevy: 3,5 mm
- Ero vanhan säätölevyn ja uuden säätölevyn tuloksen välillä: 3,6 mm
Liian pieni venttiilivälys:
- Optimaalinen venttiilivälys (valmistajan ilmoittama): 0,30 mm
- Mitattu venttiilivälys: 0,25 mm
- Ero: -0,05 mm
- Poistettu säätölevy: 2,55 mm
- Ero vanhan säätölevyn ja uuden säätölevyn tuloksen välillä: 2,50 mm
Tilaa venttiilivälyksen säätölevyt verkosta
Kun olet asettanut uudet venttiilivälyksen säätölevyt paikalleen, sinun on tarkistettava uudelleen, onko venttiilivälys nyt asetettu oikein. Jos maallikkona et ole varma, voit jättää venttiilien säädön ammattikorjaamon tehtäväksi. Virheellinen venttiilikoneisto voi aiheuttaa moottorivaurion. Motointegratorista voit tilata METELLI-, FRECCIA-, FEBI BILSTEIN- tai AE-säätölevyt verkossa muutamassa minuutissa ja hyötyä edullisista hinnoistamme ja erittäin nopeasta toimituksesta.