-4% autojen varaosista

Vedenjäähdyttimet MAHLE

(löytyi 55 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Vedenjäähdyttimet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Skoda FABIA II Combi (545) 1.2 TDI, teho: 75 hv/55 kW

Jotta moottori toimisi luotettavasti, se tarvitsee oikean käyttölämpötilan. Lämpenemisen jälkeen se on pidettävä mahdollisimman vakiona. Jos metalliosat lämpenevät, ne laajenevat. Jos moottori on liian kuuma, se jumiutuu sisäisesti osien välisestä liikkumavarasta huolimatta. Siksi tarvitaan hyvin hallittu jäähdytysjärjestelmä. Moottorin jäähdytin on tärkeä osa jäähdytysjärjestelmää. Jos se kuluu ajan myötä, moottorivaurio voi olla mahdollinen seuraus. Tämän välttämiseksi vialliset jäähdyttimet on vaihdettava mahdollisimman pian. Motointegrator tarjoaa sinulle laadukkaat varaosat salamannopealla toimituksella.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 2204 001S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 2204 001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1360 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1360 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 361 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 361 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 254 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 254 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 801 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 801 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1429 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1429 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1394 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1394 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 2199 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 2199 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 165 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 165 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1154 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1154 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1682 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1682 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 2325 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 2325 000P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 231 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 231 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 1576 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 1576 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytin, moottorin jäähdytys MAHLE CR 762 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CR 762 000S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Vedenjäähdytin

Moottorin palaminen tuottaa lämpöä. Itse asiassa paljon lämpöä. Siksi jokainen moottori tarvitsee jäähdytystä. Jäähdytys voidaan jakaa ilmajäähdytykseen, vesijäähdytykseen ja öljyjäähdytykseen. Nykyisin yleisin menetelmä on vesijäähdytys. Moottoriöljy huolehtii kuitenkin myös jäähdytyksestä kaikissa tapauksissa.

Jäähdytysjärjestelmän rakenne

Jäähdytysjärjestelmä koostuu kahdesta jäähdytyspiiristä. Ennen tietyn lämpötilan saavuttamista vesipumppu pumppaa vettä vain moottorin sisäisen jäähdytyspiirin läpi. Kun tietty lämpötila, esim. 83 astetta, saavutetaan, termostaatti avataan, jolloin kuuma vesi voi nyt virrata myös ulkoiseen jäähdytyspiiriin. Täällä se ohjataan jäähdyttimen kautta. Koska tehokkaan jäähdytyksen kannalta on oltava suuri pinta-ala, jäähdytin koostuu monista pienistä kanavista.

Mitkä ovat tyypillisiä jäähdyttimen vaurioita?

Jäähdytin sijaitsee ajoneuvon etuosassa. Koska sen on jäähdytettävä jäähdytysvettä ulkopuolelta sen läpi virtaavan ilman avulla, se on suhteellisen alttiina etuosassa. Tämän vuoksi jäähdytin on suhteellisen altis kiveniskemille ja vastaaville. Korroosio on toiseksi yleisin vaurion aiheuttaja. Sitä tapahtuu pääasiassa, jos jäähdytin täytetään väärin (ilman pakkasnestettä).

Miten havaitaan viallinen jäähdytin?

Jos jäähdytysvesi häviää, on selvitettävä, mistä vesi vuotaa ulos. Tätä varten jäähdytysjärjestelmä painetaan korjaamolla pois päältä. Jäähdyttimen aukkoon asetetaan sovitin, jonka jälkeen täytetään paineilmaa. Paineilmaisin näyttää mekaanikolle, onko vuotoa. Vuoto etsitään silmämääräisellä tarkastuksella.

Miten voit korjata vedenjäähdyttimen itse?

Jäähdyttimen korjaaminen itse on mahdollista vain hyvin rajoitetusti. Aiemmin jäähdyttimet valmistettiin pääasiassa kupariseoksista. Kokenut harrastajamekaanikko voi juottaa myös näitä. Nykyaikaiset jäähdyttimet on kuitenkin valmistettu alumiiniseoksista. Huomattavasti korkeampien sulamispisteiden vuoksi juottaminen ei ole tässä tapauksessa mahdollista. Niin sanottuihin "jäähdyttimen tiivistyslisäaineisiin" on suhtauduttava varovaisesti, sillä ne voivat johtaa tukkeutumiseen tai kerrostumiin jäähdytysjärjestelmässä.

Miten vedenjäähdytin täytetään oikein?

Ensiksi on tiedettävä vesipiirin kapasiteetti. Tämä johtuu siitä, että jäähdytysveden lisäksi on täytettävä myös osa jäähdyttimen jäätymisenestoaineesta (glykoli, glysantiini). Jäähdyttimen pakkasnestettä on käytettävä myös kesällä! Se nostaa veden kiehumispistettä. Se myös voitelee vesipumpun ja pitää sen ja termostaatin liikkeessä. Jäätymisenestoaineella on myös puhdistava vaikutus jäähdytyskanaviin. Erityisen tärkeä tehtävä: vaikka useimmat sylinterinkannet on valmistettu alumiinista, moottorilohko (kampikammio) on yleensä valmistettu harmaasta valuraudasta. Jos molemmat metallit ovat kosketuksissa toisiinsa, elektrolyysi tapahtuu.

Tämä saa aikaan hyvin spesifisen hapettumisen: pistesyöpyminen. Tässä prosessissa metalliin puhalletaan mikroskooppisia onkaloita, jotka näyttävät materiaaliin ulottuvan ilmapallon kaltaisilta, eli niissä on suhteellisen pieni aukko. Tämän seurauksena vesi liikkuu entistä vähemmän pistesyöpymisessä ja prosessi kiihtyy eksponentiaalisesti. Koska sylinterinkannen ja moottorilohkon materiaalit ovat kuitenkin erilaisia, jäätymisenestoaine on sovitettava niihin. Jäätymisenestoaineen värit osoittavat, mikä kuuluu mihinkin moottoriin. Ajoneuvon valmistajan ohjeita ja hyväksyntöjä on tietenkin noudatettava tarkasti.

Miksi vedenjäähdytin on tyhjennettävä ja miten?

Vesi ja pakkasneste täytetään, kun moottori on kylmä. Ensin jäähdyttimen korkin kautta, sitten paisuntasäiliön avulla. Jos vesi on tyhjennetty kokonaan, järjestelmässä on nyt ilmaa. Ilma on kuitenkin huono lämmönjohdin, eikä se pysty siirtämään lämpöä pois - siksi vesijäähdytys. Jäähdytysjärjestelmä on siis tuuletettava. Joissakin moottoreissa on kuitenkin ilmanpoistoruuvi. Lue aina ennen tyhjennystä ajoneuvon valmistajan korjaamokäsikirjasta, onko tyhjennys tarpeen ja miten se tehdään, sillä jotkin järjestelmät tyhjenevät ainakin osittain itsestään (paisuntasäiliön kautta).

Jos erityistä huohotusruuvia tai edes huohotusruuveja ei ole, avaa lämmitin. Sitten moottori käynnistetään. Kun vedellä on oikea lämpötila, termostaatti aukeaa ja ilma pääsee myös poistumaan sisätilasta. Moottorin pitäisi käydä 5-10 minuuttia tyhjäkäynnin ja 1500 kierroksen välillä. Ajoneuvosta riippuen jäähdytin voidaan joutua sulkemaan ja paisuntasäiliö avaamaan tai se voidaan myös sulkea. Kuten jo kirjoitettu, asianmukainen korjaamokäsikirja on erittäin tärkeä. Huom: Nykyaikaiset ajoneuvot on usein varustettu vesijäähdytteisellä generaattorilla niiden suuren tehontarpeen vuoksi. Myös tämä on kytketty jäähdytysjärjestelmään! Jos tyhjennyksessä tehdään virheitä ja jäähdytysjärjestelmässä on liian vähän vettä, se voi johtaa vakaviin moottorivaurioihin!